UNICEF: 1 din 4 scoli din Romania nu are dotari minime pentru spalatul mainilor
unicefinvatamantscoli romaniaeducatie
In 2019, 28% dintre scolile din Romania nu aveau acces la dotari de baza care sa permita spalarea mainilor cu apa si sapun, o conditie esentiala pentru functionarea in siguranta a scolilor in contextul pandemiei de COVID-19, potrivit Programului comun de monitorizare (PCM) al OMS si UNICEF. Toate acestea, in conditiile in care pandemia pe care o traversam impune norme de igiena stricte in toate institutiile, inclusiv in scoli, care urmeaza a fi deschise pe 14 septembrie.
Cifrele care reflecta realitatea din sistemul de invatamant sunt descurajatoare. Pe langa procentul semnificativ de scoli care nu ofera acces la igiena de baza, 72% dintre scolile din Romania aveau un minim acces la apa potabila curata si la instalatii sanitare de baza.
''Copiii romani trebuie sa poata continua sa invete. Educatia formala a fost in mare parte intrerupta la inceputul lunii martie. Desi revenirea in scoli ar trebui sa se produca in conditii de maxima siguranta pentru copii, familiile lor si cadre didactice, una din patru scoli nu are acces la dotari corespunzatoare pentru asigurarea igienei mainilor, la apa potabila curata si la instalatii sanitare sigure. Momentul de fata prezinta cea mai buna oportunitate de a raspunde acestei provocari o data pentru totdeauna. Sa reconstruim mai bine, oferind celor mai vulnerabili copii dotari functionale pentru asigurarea igienei atat de importante pentru sanatatea lor”, a afirmat Gabriel Vockel, reprezentantul adjunct al UNICEF in Romania.
Mai mult decat atat, vorbim despre o problema de proportii globale: 818 milioane de copii din lumea intreaga nu au acces in scoli la dotari minime pentru spalarea mainilor, ceea ce ii expune unui risc crescut de contractare a COVID-19 si a altor boli contagioase. Peste o treime dintre acesti copii (295 de milioane) provin din Africa Subsahariana. In tarile mai putin dezvoltate, 7 din 10 scoli nu detin dotarile elementare necesare spalarii mainilor, iar jumatate dintre scoli nu au acces la servicii minime de salubritate si aprovizionare cu apa.
Raportul subliniaza faptul ca, in eforturile lor de a tine sub control raspandirea COVID-19, guvernele trebuie sa gaseasca un echilibru intre necesitatea de a implementa masuri de sanatate publica si impactul social si economic al masurilor de izolare. Potrivit raportului, exista dovezi fundamentate ce evidentiaza impactul negativ al inchiderii prelungite a scolilor asupra sigurantei, bunastarii si educatiei copiilor.
Accesul la servicii de apa, salubritate si igiena (WASH) este esential pentru prevenirea si controlul eficient al infectiilor in scoli, beneficiind de o atentie deosebita in cadrul strategiilor guvernamentale privind redeschiderea si functionarea in siguranta a scolilor pe durata actualei pandemii de COVID-19.
Alte constatari ale raportului:
-
Dintre cei 818 milioane de copii fara acces la servicii de baza care sa le permita spalarea mainilor in scoli, 355 de milioane frecventau scoli dotate cu instalatii de apa, insa fara sapun, iar 462 de milioane proveneau din scoli ce nu detineau nici instalatii, nici apa pentru spalatul mainilor.
-
In cele 60 de tari expuse celui mai mare risc de a se confrunta cu o criza sanitara si umanitara din cauza COVID-19, la inceputul epidemiei, 3 din 4 copii nu aveau acces la servicii de baza pentru a se putea spala pe maini in scoala; jumatate dintre copii erau privati de servicii esentiale de aprovizionare cu apa si peste jumatate nu aveau acces la servicii de salubritate de baza.
-
La nivel mondial, 1 din 3 scoli fie avea acces limitat la servicii de aprovizionare cu apa potabila, fie nu avea deloc acces la astfel de servicii.
-
698 de milioane de copii nu aveau acces la servicii minime de salubritate in scoala frecventata.
Raportul identifica mai multe resurse necesare pentru prevenirea si controlul infectiei cu COVID-19 in scoli, inclusiv 10 actiuni imediate si liste de siguranta. La baza sa stau recomandarile privind redeschiderea in siguranta a scolilor publicate de UNESCO, UNICEF, PAM si Banca Mondiala, ce contin sfaturi practice pentru autoritatile nationale si locale cu privire la modul in care se poate realiza redeschiderea scolilor in siguranta si garantarea sigurantei copiilor in momentul revenirii acestora in scoli. Recomandarile includ o serie de protocoale in domeniul WASH referitoare la masurile de igiena, folosirea echipamentului individual de protectie, curatenie si dezinfectie, asigurarea accesului la apa curata, instalatii pentru spalarea mainilor dotate cu sapun si toalete sigure.
UNICEF si OMS se implica in garantarea accesului echitabil la servicii WASH adecvate in intreaga lume. Agentiile au lansat recent o initiativa comuna, Igiena mainilor pentru toti, menita sa ofere comunitatilor celor mai vulnerabile mijloacele necesare pentru a asigura protectia sanatatii si a mediului. Aceasta reuneste parteneri internationali, guverne nationale, sectorul public si cel privat si societatea civila in vederea asigurarii unor produse si servicii disponibile la preturi convenabile, mai ales in zonele defavorizate.