Comisia Europeana propune un proces mai credibil, mai dinamic, mai previzibil si mai politic de aderare la UE
proces aderare uecriterii aderare ueaderare balcani vestaderare albaniaaderare macedonia
Comisia Europeana a prezentat, miercuri, o propunere de impulsionare a procesului de aderare la Uniunea Europeana, astfel incat acesta sa fie mai credibil, cu o orientare politica mai puternica, mai dinamic si mai previzibil.
Potrivit Comisiei, procesul de aderare trebuie sa se bazeze atat pe incredere reciproca, cat si pe angajamente clare din partea Uniunii Europene si a Balcanilor de Vest.
Citeste si:
Libertate si Brexit
Ar trebui consolidata credibilitatea prin acordarea unei atentii si mai mari reformelor fundamentale, incepand cu statul de drept, functionarea institutiilor democratice si a administratiei publice, precum si a economiei tarilor candidate.
De asemenea, cand tarile partenere indeplinesc criteriile obiective, statele membre convin sa treaca la etapa urmatoare a procesului, respectand abordarea bazata pe merite.
O orientare politica mai puternica
Comisia isi doreste si o orientare politica mai puternica. Astfel, natura politica a procesului de aderare impune o orientare politica mai puternica si o implicare la cele mai inalte niveluri.
Comisia propune cresterea oportunitatilor de dialog politic si in materie de politici la nivel inalt prin intermediul organizarii periodice de summituri intre UE si Balcanii de Vest, precum si prin contacte ministeriale intensificate.
Mai mult, statele membre ar trebui implicate in mod mai sistematic in monitorizarea si revizuirea procesului. Toate organismele instituite in temeiul Acordului de stabilizare si de asociere se vor concentra mult mai mult pe aspectele si pe reformele politice cheie, in timp ce conferintele interguvernamentale vor oferi o orientare politica mai puternica in ceea ce priveste negocierile.
Aderarea, un proces mai dinamic si mai previzibil
Pentru a imprima un nou dinamism procesului de negociere, Comisia propune gruparea capitolelor de negociere in sase clustere tematice: elemente fundamentale; piata interna; competitivitatea si cresterea economica favorabila incluziunii; agenda verde si conectivitatea durabila; resursele, agricultura si coeziunea; relatiile externe.
Negocierile vor fi deschise la nivel de cluster - dupa indeplinirea criteriilor de deschidere -, si nu la nivel de capitol individual.
Negocierile privind elementele fundamentale vor fi deschise primele si vor fi inchise ultimele, iar progresele inregistrate in ceea ce le priveste vor determina ritmul global al negocierilor. Intervalul de timp dintre deschiderea unui cluster si inchiderea capitolelor, in mod individual, ar trebui sa fie limitat, de preferinta la un an, depinzand, in totalitate, de progresul reformelor.
Totodata, Comisia va oferi mai multa claritate cu privire la ce asteapta UE de la tarile implicate in procesul de aderare in diferitele etape ale procesului.
Citeste si:
Brexit- UK is OUT: Adio, dar raman cu tine!
Comisia va clarifica si care vor fi consecintele pozitive ale obtinerii de progrese in materie de reforme si, totodata, care vor fi consecintele negative cand nu se vor inregistra progrese.
Pentru a incuraja reformele care necesita eforturi, Comisia va defini mai riguros conditiile stabilite pentru evaluarea progresului candidatilor si va oferi stimulente clare si concrete de interes direct pentru cetateni.
Stimulentele ar putea include integrarea accelerata si integrarea progresiva („phasing-in”) in politici distincte ale UE, pe piata UE si in programele UE - asigurandu-se conditii echitabile, precum si cresterea finantarii si a investitiilor. Cu cat candidatii avanseaza pe calea reformelor interne, cu atat mai temeinic vor avansa in procesul de aderare.
In acelasi timp, Comisia propune masuri mai ferme de sanctionare in mod proportional a oricarei stagnari sau a oricarui regres considerabil ori prelungit pe calea punerii in aplicare a reformelor si a indeplinirii criteriilor procesului de aderare.
Negocierile ar putea fi suspendate in anumite domenii sau, in cazurile cele mai grave, ar putea fi suspendate complet, iar capitolele deja inchise ar putea fi redeschise. Ar putea fi intrerupt sau retras accesul la beneficiile care decurg dintr-o integrare mai stransa, cum ar fi accesul la programele UE, iar domeniul de aplicare si intensitatea finantarii UE ar putea fi adaptate in sensul reducerii acestora.
Comisia spera ca statele membre vor adopta propunerea, in paralel cu deschiderea negocierilor de aderare cu Macedonia de Nord si cu Albania, inaintea summitului Uniunea Europeana-Balcanii de Vest din 6-7 mai.
In pregatirea summitului, Comisia va examina modalitati de promovare a investitiilor, a integrarii socio-economice si a statului de drept in regiunea Balcanilor de Vest.
Extindere pe trei fronturi
"Extinderea Uniunii Europene catre Balcanii de Vest este o prioritate de prim rang a Comisiei. Lucram pe trei fronturi. In primul rand, am propus masuri concrete privind modalitatile de consolidare a procesului de aderare. Consolidam si imbunatatim procesul, insa obiectivul ramane aderarea si obtinerea calitatii de membru cu drepturi depline al UE.
In al doilea rand si in paralel, Comisia isi mentine cu fermitate recomandarile de deschidere a negocierilor de aderare cu Macedonia de Nord si cu Albania si va furniza in curand o actualizare cu privire la progresele inregistrate de aceste doua tari.
Citeste si:
Cum vor fi redistribuite mandatele in Parlamentul European dupa Brexit
In al treilea rand, in pregatirea summitului UE-Balcanii de Vest de la Zagreb din luna mai, Comisia va prezenta un plan de dezvoltare economica si a investitiilor pentru regiune", a declarat comisarul pentru vecinatate si extindere, Oliver Varhelyi.