Aproape trei sferturi dintre afacerile de familie, pe plus in ultimul an
pwcafaceri de familieantreprenori
Intr-o piata dificila, afacerile de familie din Romania au avut performante bune in ultimul an, 71% dintre respondenti obtinand o crestere a afacerilor. Mai mult, proprietarii si managerii acestor afaceri sunt destul de increzatori cu privire la perspectivele de crestere pe urmatorii cinci ani, 61% asteptandu-se la o crestere constanta, in timp ce 13% tintesc o crestere mai agresiva.
Antreprenorii si afacerile de familie aduc stabilitate economiei si reprezinta un motor extrem de dinamic de crestere economica, dar simt nevoia recunoasterii rolului lor din partea societatii si a Guvernului si asteapta sprijinul acestuia in promovarea unui cadru legislativ si fiscal stabil si predictibil, precum si investitii sporite in imbunatatirea infrastructurii si a calitatii sistemului de invatamant, pentru a-i pregati mai bine pe viitorii absolventi pentru realitatile pietei muncii.
Acestea sunt principalele concluzii ale studiului PwC – Family Business Survey Romania, lansat astazi la Cluj-Napoca in cadrul unui eveniment organizat impreuna cu Universitatea Babes-Bolyai si Ziarul Financiar, potrivit unui comunicat al PwC. Cu acelasi prilej, echipa de servicii pentru companiile antreprenoriale a PwC Romania a inaugurat si catedra PwC – Antreprenoriat si Afaceri de Familie, din cadrul Facultatii de Business a Universitatii Babes-Bolyai, o platforma de studiu, dialog si comunicare privind problematica specifica afacerilor de familie.
„Antreprenorii sunt sarea pamantului. Ei sunt cei care transforma ambitiile in realitate, inovand, rasturnand ierarhii incetatenite de cand lumea si producand valoare. Ei reprezinta motorul indispensabil al unei economii, dau stabilitate acesteia si creeazã locuri de munca. PwC intelege sa onoreze antreprenorii romani prin lansarea acestui prim studiu axat pe problemele cu care se confrunta afacerile de familie, dar si prin crearea unei catedre universitare dedicate antreprenorilor de maine”, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC Romania.
Intr-o piata dificila, afacerile de familie din Romania au avut performante bune in ultimul an, 71% dintre respondenti obtinand o crestere a afacerilor. Mai mult, proprietarii si managerii acestor afaceri sunt destul de increzatori cu privire la perspectivele de crestere pe urmatorii cinci ani, 61% asteptandu-se la o crestere constanta, in timp ce 13% tintesc o crestere mai agresiva. Aproximativ un sfert dintre afacerile de familie romanesti sunt mai degraba precaute in ceea ce priveste viitorul si planuiesc sa isi consolideze structura la nivelul curent al cifrei de afaceri.
Aceste rezultate sunt similare tendintelor globale, 69% dintre respondenti tintind catre o crestere constanta, organica, in timp ce 12% urmaresc strategii de crestere mai agresive. 32% dintre respondenti planuiesc sa se concentreze pe reorganizarea companiilor in urmatorii ani, in timp ce 26% sunt ingrijorati cu privire la capacitatea de productie si abilitatea de a face fata comenzilor clientilor. Cel mai presant aspect privind managementul fluxului de numerar/controlul costurilor pare sa fi fost cumva atenuat, numai 19% dintre respondenti mentionandu-l, iar 10% concentrandu-se mai curand asupra planificarii si optimizarii fiscale.
In timp ce exporturile genereaza aproximativ o treime din PIB-ul anual al Romaniei, companiile private nu par a fi foarte conectate la piata externa, in medie doar 15% din cifra de afaceri fiind generata de exporturi, prin comparatie cu media globala de 25%. Acest procent este sub cel inregistrat in tarile din sud-estul Asiei, unde exporturile genereaza uneori peste 50% din cifra de afaceri sau fata de cele din Europa de Vest, unde companiile genereaza 30-50% din cifra de afaceri numai din vanzarile catre export.
Cu toate acestea, exista si tari unde companiile private sunt chiar mai putin conectate la pietele straine, tari care au piete interne extinse si care sunt mult mai orientate catre interior, asa cum este cazul celor din Statele Unite, Canada, Rusia, Brazilia si Marea Britanie. Antreprenorii romani se arata increzatori in imbunatatirea acestor rezultate, iar estimarile privind exporturile indica o crestere de pana la 27% din cifra de afaceri in urmatorii cinci ani. Astfel, afacerile de familie din Romania vor inregistra cel mai ridicat ritm de crestere a exporturilor din lume (77%), inaintea celor din Grecia (70%), Turcia (64%) si Italia (67%).