Atentie: noi riscuri fiscale, la inceput de 2022: totul pleaca de sus, de la UE

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Atentie: noi riscuri fiscale, la inceput de 2022: totul pleaca de sus, de la UE
Atentie: noi riscuri fiscale, la inceput de 2022: totul pleaca de sus, de la UE
de Cristina Enescu la 06 Ian. 2022
Urmareste-ne pe Google News
riscuri fiscaleliber profesionistiriscuri fiscale 2022fiscalitate 2022

Comisia Europeana pregateste o noua Directiva care va reglementa activitatea platformelor online care lucreaza cu liber-profesionisti.
 


Cresterea de aproximativ 500%, din ultimii cinci ani, a veniturilor din aplicatiile online de ride-sharing si livrare la domiciliu existente in Uniunea Europeana, pana la 28 miliarde EUR in 2021, dar si faptul ca 90% dintre platformele digitale active in aceasta regiune le clasifica pe cele 28 de milioane de persoane care lucreaza prin intermediul lor ca liber-profesionisti au determinat Comisia Europeana sa emita o propunere de Directiva, care sa lamureasca statutul acestor lucratori.
 
In urma analizei relatiei lor reale cu platformele de lucru, e posibil ca anumite persoane sa fie recalificate in angajati. In felul acesta, statele membre vor beneficia de venituri bugetare mai mari, prin colectarea impozitelor si contributiilor sociale.
 
 Ce efecte ar putea avea implementarea Directivei in Romania asupra unui astfel de model de business? Ne explica mai multe Crina Onut, Manager, Departamentul Impozit pe Venit si Contributii Sociale?, EY Romania si Corina Mindoiu, Partener Asociat, Departamentul Impozit pe Venit si Contributii Sociale?, EY Romania.

Te-ar putea interesa si: Nu-si va mai permite oricine sa-si ia casa, NICI PRIN CREDIT: dezvoltatorii anunta SCUMPIRI si se plang si ei de costuri mult prea mari

Ca intotdeauna, cifrele vorbesc


In studiul realizat de Comisia Europeana, pentru a vedea daca exista justificare pentru proiectul de Directiva, se arata ca veniturile din activitatea platformelor existente in statele membre ale Uniunii Europene au crescut spectaculos in ultimii cinci ani. O estimare conservatoare avanseaza o crestere de la 3 miliarde EUR in 2016 la 14 miliarde EUR in 2020, trei sferturi din aceste venituri provenind din platformele de transport si livrare. Mai mult, avand in vedere prelungirea perioadei pandemice, viitorul pare ca va aduce in continuare cresteri ale acestor valori.
 
In acelasi timp, dupa cum observa Comisia, platformele online nu au angajati, ci lucreaza cu liber-profesionisti, PFA-uri sau micro-intreprinderi, cum apar si in legislatia noastra. 55% dintre cele 28 de milioane de persoane care lucreaza prin intermediul platformelor obtin un venit mai mic decat salariul minim net orar din tara in care lucreaza si petrec in medie 8 ore/saptamana indeplinind sarcini neplatite (cautand si asteptand sarcini). Astfel, ca urmare a clasificarii gresite a statutului lor de munca, este posibil ca unele persoane care lucreaza prin platforme sa nu fie acoperite de drepturile si protectia acquis-ului UE si national in materie de munca.
 
Pentru statele membre ale UE, clasificarea gresita a persoanelor care lucreaza prin intermediul platformelor, implicit a veniturilor obtinute de acestea, inseamna de fapt mai putini bani care ajung in bugetele publice. Persoanele care desfasoara activitati independente tind sa plateasca taxe mai mici si rareori sa plateasca in sistemele de securitate sociala.
 
Lipsa sigurantei juridice in ceea ce priveste statutul de angajare impiedica statele membre sa respecte normele de munca, de securitate sociala si fiscale. Astfel de provocari sunt resimtite mai ales in tarile cu ponderi mai mari de oameni care lucreaza prin intermediul platformelor (Germania, Franta, Italia, Spania, Tarile de Jos, Polonia si Romania), care sunt, pana in prezent, si cele mai active in ceea ce priveste actiunile politice relevante (alaturi de Austria, Belgia, Danemarca, Grecia, Irlanda, Luxemburg si Portugalia). 
 
Incercarile viitoare ale statelor membre de a aborda provocarile muncii pe platforme online sunt limitate, printre altele, de dificultatea de a obtine informatii despre locul in care se desfasoara activitatea pe platforma si de catre cine, mai ales daca platformele au sediul intr-o tara si functioneaza prin intermediul unor persoane cu sediul in alta parte.
 
In plus, Directiva propune ca persoanele care lucreaza prin intermediul platformelor digitale de ocupare a fortei de munca sa aiba un statut de angajare determinat corect, in functie de relatia lor reala cu platforma de lucru si sa beneficieze de drepturile de munca si securitate sociala cuvenite. 
 
Drept urmare, platformele digitale care in prezent exercita un anumit control asupra lucratorilor ar putea fi nevoite sa-si ajusteze termenii si conditiile, in asa fel incat lucratorii sa aiba parte de autonomie deplina, presupusa de activitatea independenta, adica sa-si dezvolte propria clientela sau sa-si stabileasca tarifele.
 
In Romania, doar in ultimele luni am asistat la intrarea pe piata a platformelor online de retail a unor jucatori noi.

Ce va insemna pentru Romania si pentru colaboratorii platformelor on-line de la noi intrarea in vigoare a Directivei? 

 
Cum va corela legiuitorul roman actualele prevederi despre relatia de independenta (i.e., criterii de independenta, principiul substantei care prevaleaza asupra formei) cu prevederile Directivei, in ce masura vor putea autoritatile fiscale sa reclasifice relatiile de business cu platformele de lucru, cat de pregatite vor fi platformele de lucru sa-si asume riscuri de business cu privire la o potentiala reclasificare a relatiei intr-o relatie de angajare?
 
Evident, in baza acestui proiect de Directiva, este inca prematur sa avem raspunsuri la aceste intrebari. Ne asteptam insa ca autoritatile fiscale, in conditiile accentului pus pe intarirea colectarii si pe nevoia de bani la buget, sa aiba in vedere extinderea spectrului de controale fiscale catre persoane fizice (de ex., persoanele fizice care castiga bani din social media) care obtin venituri din aplicatiile online de ride-sharing si livrare la domiciliu, dar si catre platformele online cu care persoanele colaboreaza.
 
In concluzie, recomandam platformelor online care desfasoara activitati in Romania sa urmareasca indeaproape cadrul legal actual (si Directiva transpusa, cand va fi cazul) pentru conditiile de independenta in cazul modelului lor de business (PFA, micro-intreprinderi) si sa faca o analiza a indeplinirii acestora. O astfel de analiza realizata in mod proactiv poate reduce riscurile fiscale de reincadrare in activitati dependente in cazul unui control fiscal.

 

 

Colaborator Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Program national de formare IT: 1.500 de locuri gratuite pentru romani in 2025
Stiri IT 2025, Tehnologie si Gadgeturi, Telefoane Mobile

Program national de formare IT: 1.500 de locuri gratuite pentru romani in 2025

today30 Apr. 2025
ANAF verifica romanii care lucreaza in IT! S-a descoperit ca unii se folosesc de PFA-uri si anumite coduri CAEN ca sa plateasca taxe mai mici!
Economie

ANAF verifica romanii care lucreaza in IT! S-a descoperit ca unii se folosesc de PFA-uri si anumite coduri CAEN ca sa plateasca taxe mai mici!

today30 Apr. 2025
Bateriile fotovoltaice beneficiaza de TVA redus la 9% – Ce inseamna pentru prosumatori
Economie

Bateriile fotovoltaice beneficiaza de TVA redus la 9% – Ce inseamna pentru prosumatori

today30 Apr. 2025
Oracolul din Omaha, miliardarul Warren Buffet, despre volatilitatea extrema a pietelor de azi:  Pastrati-va calmul si veti fi recompensati pe termen lung
Financiar-Bancar

Oracolul din Omaha, miliardarul Warren Buffet, despre volatilitatea extrema a pietelor de azi: Pastrati-va calmul si veti fi recompensati pe termen lung

today30 Apr. 2025
Finantari uriase pentru IT-isti romani: 60 de milioane de motive sa crezi in ideea ta
Stiri IT 2025, Tehnologie si Gadgeturi, Telefoane Mobile

Finantari uriase pentru IT-isti romani: 60 de milioane de motive sa crezi in ideea ta

today30 Apr. 2025
FMI anunta o franare economica globala: „Nu am mai vazut asa ceva in ultimul secol!”
Economie

FMI anunta o franare economica globala: „Nu am mai vazut asa ceva in ultimul secol!”

today30 Apr. 2025
Romanii si bulgarii, nevoiasii Europei. Un studiu european scoate la iveala saracia din Romania si Bulgaria: un sfert dintre romani sunt in pericol!
Analize

Romanii si bulgarii, nevoiasii Europei. Un studiu european scoate la iveala saracia din Romania si Bulgaria: un sfert dintre romani sunt in pericol!

today30 Apr. 2025
La ce sa fii atent cand iei un credit ipotecar. 4 pasi obligatorii
Imobiliare

La ce sa fii atent cand iei un credit ipotecar. 4 pasi obligatorii

today30 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x