Atentie, se deshid usile vietii reale!
inaugurare metroumetrou drumul tabereiiohannis metrouorban metrou
Lumea antica a adus omenirii Colosul din Rodos, gradinile suspendate ale Semiramidei, mausoleul de la Halicarnas, statuia lui Zeus din Olimpia, piramidele de la Gizeh, templul din Efes al zeitei Artemis, farul din Alexandria. Pe aceste meleaguri, acum multi, multi ani, practic in prima suta dupa Hristos sau a erei noastre - cum ziceau comunistii - Apolodor din Damasc ridica, in numai doi anisori, celebrul pod peste Dunare.
Dupa aproape 2.000 de ani, Anghel Saligny avea nevoie de cinci pentru un sistem de poduri peste aceeasi Dunare, dintre care dainuie si inca este functional cel de cale ferata.
Motive de mandrie pentru Romania pot fi manastirile din nordul Moldovei, Castelul Bran, Castelul Huniazilor, cetatea Sighisoarei, Biserica Neagra din Brasov, Castelul Peles, Ateneul Roman, sediul Bibliotecii Centrale Universitare din Bucuresti, Palatul Culturii din Iasi, cazinoul din Constanta, culminand poate cu cei 365.000 de metri patrati ai Palatului Parlamentului, fosta Casa a Poporului, care, potrivit
site-ului Camerei Deputatilor, ocupa, in Cartea Recordurilor locul 1 in lume la capitolul cladiri pentru uz civil, respectiv locul 3 in lume din punct de vedere al volumului si este cea mai grea si cea mai scumpa din lume.
Cu exceptia terminarii acestei controversate cladiri, toate aceste repere au fost facute inainte de 1989.
Ce s-a facut dupa? Dupa, s-au facut foarte multe promisiuni, de ajuns sa inalti mai multe turnuri Babel, dintre care una a fost concretizata (si asta pe jumatate) astazi: Magistrala 5 de metrou, prima... minune a Romaniei post-decembriste, noul tren galben fara cai, cum suna celebrul cantec compus in secolul trecut.
Si chiar ca zici ca, in secolul 21, utilajele s-au miscat de parca ar fi fost trase de cai, asa cum erau folosite aceste minunate animale la construirea metroului londonez, primul din lume, inaugurat in anul... 1863...
Actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, anunta cu emfaza ca, astazi, pana la orele 23.00, accesul pe noua magistrala este liber, netarifat...
La cate tone de praf le-au intrat in alveole, prin cata zloata au inotat locuitorii din Drumul Taberei meritau cel putin un an de abonament, nu gratis (!) ci platit cu varf si indesat cu toate neajunsurile, caznele si sperantele desarte.
Magistrala 5 din Bucuresti trebuia sa fie gata (toata, cel putin pana la Piata Universitatii 2, dar nici vorba sa fie inceputa aceasta statie sau tunelurile care ar trebui sa duca spre ea) in trei ani, termen scris pe toate gardurile care, din 2011 incoace, cu tot ce au presupus lucrarile, le-au mancat multi ani din viata locuitorilor din Drumul Tarberei.
Astazi, dupa... 9 ani, norocul inaugurarii celor sapte kilometri si ceva a cazut peste, evident, diriguitorii actuali ai Romaniei, in frunte cu domnul presedinte Klaus Iohannis si domnul prim-ministru Ludovic Orban.
"Este o mare realizare, trebuie sa recunoastem acest lucru, este cert, dupa Revolutie, cea mai mare realizare de acest tip, de tip metrou, din Romania. Sigur, nu a fost usor pana aici si aceasta linie risca sa devina asa, un fel de legenda, o legenda a amanarilor, dar, iata, a venit un guvern hotarat, care a dorit sa dovedeasca ca si astfel de lucrari pot fi finalizate cu succes. Si iata ca se inaugureaza.
Aceasta realizare, cu certitudine, contribuie la imbunatatirea vietii in Bucuresti si este foarte important sa se continue pe aceasta linie.
Trebuie sa ajungem si cu infrastructura de transport in secolul XXI. Oamenii isi doresc infrastructura, mobilitatea devine din ce in ce mai importanta pentru fiecare roman si pentru asta Guvernul va trebui sa insiste foarte mult - si eu voi insista foarte mult - pentru ca avem nevoie de foarte multa infrastructura de transport, de comunicare, si asa mai departe", a declarat presedintele.
Intr-un an atat de nefericit ca acesta, sapte kilometri si ceva de metrou intr-o capitala care se sufoca sunt o raza de lumina, poate doua, precum farurile primei garnituri care i-a calcat, astazi, sinele.
Sa dea Dumnezeu ca, macar in zilele urmatoare, sa nu iasa la iveala cine stie ce defecte! Si sa mai dea ca aceia care s-au plimbat astazi primii pe M5 sa se scoboare, macar din cand in cand, pe scarile rulante, printre oamenii obisnuiti care folosesc zi de zi transportul subteran, sa respire... aerul vietii reale, nu doar pe cel rarefiat al functiilor.