Finantele se digitalizeaza. Contribuabilii vor tine legatura cu Fiscul exclusiv online, fara sa se deplaseze la sediile ANAF

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Finantele se digitalizeaza. Contribuabilii vor tine legatura cu Fiscul exclusiv online, fara sa se deplaseze la sediile ANAF
Finantele se digitalizeaza. Contribuabilii vor tine legatura cu Fiscul exclusiv online, fara sa se deplaseze la sediile ANAF
de Magda Florea la 10 Mai. 2021
Urmareste-ne pe Google News
anafspvdigitalizare anaffisc

Fiscul are planuri mari. Mult asteptata digitalizare a administratiei fiscale e pe cale sa devina realitate.
 

ULTIMA ORA. Starea de alerta se prelungeste, dar sub alta forma. Noile masuri pe care trebuie sa le respecte toti romanii

ANAF a lansat in dezbatere publica un proiect de lege care prevede digitalizarea serviciilor, astfel incat contribuabilii sa tina legatura cu ANAF exclusiv online. Forma finala a actului normativ va fi aprobata in consultare cu mediul privat, au anuntat reprezentantii institutiei.
 
"Am publicat acest proiect spre consultare publica, iar forma finala va fi adoptata dupa incheierea discutiilor cu partenerii din mediul privat. 
 
Ne dorim ca Spatiul Privat Virtual sa devina un instrument-cheie in ceea ce priveste interactiunea cu contribuabilii si vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de inrolare a persoanelor juridice si a persoanelor fizice autorizate. In prezent se lucreaza la identificarea unor mecanisme de simplificare si flexibilizare a inrolarii si autentificarii utilizatorilor in SPV.
 
 In plus, pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, ANAF trebuie sa ia masuri pentru a fi pe deplin pregatita atat sa proceseze numarul suplimentar de contribuabili care se vor inrola in SPV, cat si sa ofere tot suportul acestora pe parcursul intregului demers astfel incat tranzitia sa se desfasoare fara probleme. Prin eliminarea hartiilor, a cozilor la ghiseu si a birocratiei excesive, consider ca facem un pas foarte important spre digitalizarea administratiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele si de bunele practici europene in domeniu, adica de normalitate", a declarat ministrul Finantelor, Alexandru Nazare.
 

SPV isi va extinde serviciile

 
Potrivit proiectului legislativ, SPV isi va extinde serviciile, astfel incat contribuabilii sa aiba posibilitatea de a-si rezolva problemele fiscale fara sa se deplaseze la sediile ANAF.
 
Astfel, in SPV vor aparea declaratii pre-completate, rapoarte care sa se poata importa in programele de contabilitate, fisiere prelucrabile, precum si posibilitatea de a efectua plati prin platforma SPV.
 
De asemenea, proiectul aduce si alte beneficii contribuabililor. Cele mai importante dintre acestea fiind:
 
  • comunicarea non-stop a contribuabililor cu ANAF, prin intermediul SPV; 
 
  • eliminarea timpilor de asteptare, pentru diverse documente, precum certificatele de atestare fiscala sau cazierul fiscal;
 
  • posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line. Vizualizarea raspunsurilor in SPV; 
 
  • posibilitatea consultarii situatiei fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situatia obligatiilor de plata sau a platilor efectuate; 
 
  • primirea de informatii personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declaratii sau termenele aferente de depunere; 
 
  • acces la evidenta completa a tuturor interactiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declaratiilor depuse si data depunerii.
 
De asemenea, proiectul modifica prevederile Codului de procedura fiscala in scopul recunoasterii bunei credinte a contribuabililor, in situatia in care, din greseala, acestia platesc obligatiile fiscale la un alt organ fiscal decat cel caruia i se cuveneau sumele pentru plata obligatiilor bugetare, scrie Adevarul.
 
De asemenea, ANAF propune:
 
  • anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data de 15 mai 2020 (dupa data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) si data de 28 martie 2021 (pana la data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 19/2021). 
 
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.
 
 In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.
 
  • anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data de 15 mai 2020. 
 
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene  si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022 inclusiv.
 
 In ambele situatii reglementate, accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.

Digitalizarea ANAF - pasul de care Romania are nevoie pentru dezvoltare


Digitalizarea administratiei fiscale este esentiala pentru Romania, din mai multe puncte de vedere. Unul dintre ele vizeaza pandemia actuala. Digitalizarea, prin scutirea deplasarilor contribuabililor la sediile ANAF, ii scuteste pe acestia de un potential risc de infectare, atunci cand stau la cozi, in zone aglomerate.
 
De altfel, digitalizarea ANAF este un pas important spre debirocratizarea care da atat de multe batai de cap contribuabililor.
 
Totodata, e singura sansa a Guvernului de a imbunatati colectarile bugetare, intr-o perioada in care bugetul national se afla sub presiune, iar autoritatile au decis sa nu creasca fondurile prin impovararea populatiei cu taxe si impozite suplimentare.
 
Acum e momentul ideal pentru a face acest pas, spun specialistii. Pe de-o parte, mediul de afaceri e pregatit, iar momentul incurajeaza transformarile digitale. Mai mult decat atat, avem si posibilitatea obtinerii de finantare din partea organismelor europene.
 
"In conditiile in care anul acesta majorarea taxelor este scoasa din discutie, iar facilitatile acordate de stat sunt clar definite, digitalizarea ANAF ramane singura solutie pentru cresterea veniturilor la bugetul de stat.    Mediul de afaceri este pregatit, iar momentul este favorizat de transformarile digitale care au avut loc la nivelul intregii societati, pe fondul pandemiei. Ramane doar ca institutiile statului sa intreprinda demersurile necesare pentru dezvoltarea infrastructurii interne in acest scop, acum avand si sansa de a obtine finantare suplimentara de la Uniunea Europeana pentru astfel de proiect", sustine Vlad Boeriu, partener coordonator Servicii Fiscale si Juridice, Deloitte Romania.

Reforma ANAF prin digitalizare, prevazuta in PNRR, porneste de la constientizarea faptului ca, pentru corectarea deficitului bugetar, este nevoie de eficientizarea rapida a activitatii de colectare a veniturilor si de imbunatatirea relatiei cu contribuabilii. 
 
Planul de reforma este construit pe doua directii - cresterea conformarii voluntare prin dezvoltarea serviciilor digitale (interactiunea prioritar digitala, prin intermediul SPV si prin utilizarea formularelor pre-completate, acolo unde este posibil; crearea mecanismului de evaluare a satisfactiei contribuabililor in relatia cu ANAF si consultarea permanenta a acestora) si imbunatatirea proceselor de administrare a impozitelor si taxelor, inclusiv prin implementarea managementului integrat al riscurilor (reducerea nivelului de neconformare, printre altele, prin interconectarea sistemelor IT din Ministerul Finantelor/ANAF cu cele corespunzatoare ale Comisiei Europene si cu cele ale administratiilor fiscale din statele membre).
 
Citeste si: Digitalizare companiilor - o conditie obligatorie daca vrei sa supravietuiesti economic in 2021. Tehnologiile care iti vor creste productivitatea si profitul


 



Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Stima de sine in afaceri si impactul asupra succesului tau profesional
Business

Stima de sine in afaceri si impactul asupra succesului tau profesional

today07 Oct. 2024
Cum sa faci bani din affiliate marketing – invata secretele pro!
Companii

Cum sa faci bani din affiliate marketing – invata secretele pro!

today07 Oct. 2024
Ce sa NU faci daca iti scapa telefonul in apa si ai iPhone
Tehnologie

Ce sa NU faci daca iti scapa telefonul in apa si ai iPhone

today07 Oct. 2024
Ce sa NU faci daca telefonul tau Samsung iti scapa in apa
Tehnologie

Ce sa NU faci daca telefonul tau Samsung iti scapa in apa

today07 Oct. 2024
Semne clare ca ai telefonul pus sub ascultare
Tehnologie

Semne clare ca ai telefonul pus sub ascultare

today07 Oct. 2024
La cat timp e normal sa iti fie majorat salariul?
Companii

La cat timp e normal sa iti fie majorat salariul?

today07 Oct. 2024
De ce e mai bine sa ai un job prost platit decat sa n-ai deloc?
Analize

De ce e mai bine sa ai un job prost platit decat sa n-ai deloc?

today07 Oct. 2024
Cati bani ar trebui sa puna deoparte, pe an, o persoana la 40 de ani?
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cati bani ar trebui sa puna deoparte, pe an, o persoana la 40 de ani?

today07 Oct. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016
Audit gratuit - Gazduire web 12 luni cadou - Fokus Digital Services

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Ce sa NU faci daca iti scapa telefonul in apa si ai iPhone
Tehnologie

Ce sa NU faci daca iti scapa telefonul in apa si ai iPhone

today07 Oct. 2024
Ce sa NU faci daca telefonul tau Samsung iti scapa in apa
Tehnologie

Ce sa NU faci daca telefonul tau Samsung iti scapa in apa

today07 Oct. 2024
Semne clare ca ai telefonul pus sub ascultare
Tehnologie

Semne clare ca ai telefonul pus sub ascultare

today07 Oct. 2024
La cat timp e normal sa iti fie majorat salariul?
Companii

La cat timp e normal sa iti fie majorat salariul?

today07 Oct. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x