Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Gheorghe Udriste, Metrorex: Dupa doi ani de pierderi, in 2011 am reusit sa terminam pe zero


Gheorghe Udriste, Metrorex: Dupa doi ani de pierderi, in 2011 am reusit sa terminam pe zero
de la 16 Mar. 2012 Exclusiv
Gheorghe Udriste, Metrorex: Dupa doi ani de pierderi, in 2011 am reusit sa terminam pe zero
Tags: metrougheorghe udristeinvestitiiarieratetarifecalatorie

Destinul Metrorex se confunda cu pierderi, arierate, investitii si noi credite pentru dezvoltare. Gheorghe Udriste, directorul general al Metrorex se confunda cu compania pe care o conduce. Din 1978 lucreaza la fosta Intreprindere de Exploatare a Metroului Bucuresti (astazi Metrorex), unde ocupa diverse functii de conducere, inclusiv pe cea de director general al metroului, pentru prima oara intre 1997 si 2001, iar mai apoi din 2008 pana in prezent.


Anul trecut a fost unul de succes pentru Metrorex, in opinia directorului general, Gheorghe Udriste. Asta pentru ca a fost acoperita cu finantare Magistrala 5, partial acoperita cu bani Magistrala 6 (Otopeni) si au fost rezervati bani pentru continuarea lucrarilor la statiile Jiului si Parc Bazilescu. Seful Metrorex este fericit ca a facut rost de banii necesari investitiilor pentru 2012, si ca, dupa doi ani de pierderi si monitorizare din partea statului si a institutiilor financiare internationale, metroul a terminat anul 2011 pe zero.

Manager: Care sunt cele mai importante proiecte derulate de Metrorex in 2011?

Gheorghe Udriste:
Pe langa contractarea unui credit de la Banca Europeana de Investitii (BEI), care poate sa acopere intreaga lucrare de extindere a Liniei de Metrou 5, pe toate sectiunea de la Universitate la Pantelimon, un alt proiect de care sunt multumit a fost punerea in functiune a celor doua noi statii de le Magistrala 4: Jiului si Parc Bazilescu. Astfel  numarul de statii in exploatare a ajuns 51, iar reteaua de metrou la aproximativ 79 km de cale dubla.



Sigur au mai fost si alte realizari. Tot in cursul anului trecut am inceput lucrarile la Linia 5 de metrou, una dintre cele mai mari investitii din Romania. Este un proiect la care nu s-a mai lucrat in acest mod dupa anul 1990 si care ne pune la incercare, in sensul de a ne arata ce putem, mai pe romaneste spus. Asta pentru ca la ceea ce am muncit pana anul trecut, atunci cand am pus in functiune ultimele statii de pe Linia 4, mare parte din lucrarile de baza la structura de metrou au fost incepute inainte de 1990. Esalonat, au fost date in folosinta absolut toate capacitatile care aveau parte din structura realizata.

Anul trecut am inceput lucrarile la Linia 5, am contractat un credit pentru acoperirea in totalitate a costurilor si tot la realizarile pe 2011 pot sa trec si implementarea proiectului legaturii retelei de metrou din Bucuresti cu Aeroportul Henri Coanda (Otopeni). Este linia finantata, pe de-o parte dintr-un credit al guvernului din Japonia, prin intermediul agentiei gevenramentale JAICA, iar restul sumei este provenita de la buget.



Tot in anul 2011 am lansat licitatia pentru construirea si punerea in functiune, cu calatori, a ultimelor doua statii de pe Tronsonul 4, Gara de Nord-Lac Straulesti, respectiv doua statii de capat, Laminorului si Straulesti.

M: Unde vor fi asamblate cele 16 garnituri noi de tren?

GU:
Tot la realizarile pe anul trecut poate fi trecuta si innoirea parcului rulant. La finele anului am semnat un contract pentru achizitia a 16 trenuri de la o companie din Spania, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF).

Chiar dupa anul 2000, trenurile Bombardier au venit sub forma de piese din afara tarii, iar montajul s-a facut in atelierele Metrorex. Aceeasi procedura o vom aplica si de data aceasta, adica trenurile vin "la pachet", ele urmand sa se asambleze intr-o unitate din Bucuresti. Inca nu ne-am decis asupra locatiei de asamblare, insa avem in vedere doua: la depourile Grivita sau la atelierele Metrorex, in zona unde lucreaza cei de la Alstom, montajul urmand sa fie facut de ei in atelierele noastre, modernizate si adaptate pentru trenurile din Spania.



Inca n-am luat o decizie in acest sens, pentru ca acum aprofundam proiectul tehnic. Au fost colegii mei plecati in Spania, au vizitat fabricile, au discutat cu proiectantii si am inceput deja sa alegem culorile trenurilor, interioarele, cum sunt dispuse scaunele, barele de sustinere, dar si multe alte elemente de design, plus elementele de baza tehnice. Adica, caroserii, boghiuri, frane sau sistemul de actionare a usilor.

M:Care a fost cea mai mare investitie Metrorex derulata anul trecut?

GU:
Cea mai mare investitie a Metrorex de anul trecut a fost punerea in functiune a celor doua statii Pajura si Parc Bazilescu, un tronson cu o lungime de aproapre 2,5 km. Valoarea totala a investitiei este greu de calculat, cel putin acum, pentru ca la cheltuielile de anul trecut trebuie sa adaugam si sumele utilizate inanite de 1989. Sigur ca atunci cand vom incheia cartea tehnica vom afla valoarea totala, insa, in prezent, niste socoteli concrete nu avem.

M: Ce proiecte ati fi vrut sa finalizati in 2011, dar nu ati reusit?

GU:
Investitiile de la metrou sunt cu ciclu lung, multianuale si este greu sa le duci la bun sfarsit in decursul unui singur an. Cam de la 3 - 4 ani in sus se poate discuta de inceperea si finalizarea unei investitii.

Anul trecut a fost unul de succes pentru Metrorex, pentru ca am finantat Magistrala 5, iar Magistrala 6 (Otopeni) a fost acoperita partial cu bani, insa am avut fondurile necesare continuarii lucrarilor la statiile Jiului si Parc Bazilescu. Nu pot sa spun ca este ceva ce mi-as fi dorit sa finalizez anul trecut si n-am reusit s-o fac.



Incercam sa relizam, "la cheie", tronsonul de la Parc Bazilescu la Lac Straulesi, lucrare estimata la aproape 900 milioane de lei. Vom realiza lucrarile de structura, dotarea cu echipamente, cale de rulare, automatizare, control acces si tot ce tine de punerea in functiune. Pe aceasta linie se va circula tot cu trenuri vechi pana la Lac Straulesti, pana cand vom finaliza lucarile la linia de legatura cu Aeroportul Otopeni. Atunci cand vom achizitiona garniturile noi pentru aceasta magistrala, vom renunta si pe Linia 4 la garniturile vechi.

M: Au avut loc disponibilizari sau reduceri salariale in 2011?

GU:
Nu. La Metrorex nu am intampinat astfel de probleme, pentru ca la punerea in functiune a celor doua noi statii, am cerut si ni sa avizat, de catre Guvern, suplimentarea personalului cu peste 180 de oameni, utili in exploatarea echipamentelor, intretinere si reparatii. Noi avem functii operative foarte bine definite. Nu poti, de exemplu, sa faci disponibilizari la mecanicii de tren, pentru ca daca ai concediat sapte mecanici, ai scos din circulatie o garnitura de tren.



Asta presupune un interval mai mare in orarul trenurilor, aglomeratie si disconfort pentru pasageri si poate chiar afectarea sigurantei circulatiei. La noi, 95% din functii sunt operative, iar 5% sunt ajutatoare. Zilnic, avem angrenat un efectiv de 3.000 de angajati, din totalul celor aproape 4.300 de oameni. Si ca sa anticipez urmatoarea intrebare, sunt ferm convins ca nici in anul 2012 nu ne vom afla in situatia in care sa reducem salariile sau sa disponibilizam oameni.

M: S-au operat majorari de salarii anul trecut?

GU:
Noi ne-am gasit intr-o situatie mai delicata, din cauza unor arierate care s-au inregistrat la plata serviciilor de mentenenata catre Alstom, iar atunci am intrat in atentia Ministerului de Finante, a Ministerului Transporturilor, a Bancii Mondiale si FMI. Asa ca am fost una dintre acele companii vizate de depasirea unor tinte de arierate, deci nu am avut voie sa acordam majorari salariale. Am fost sub incidenta arieratelor in 2009 si 2010, pentru ca anul trecut sa-l terminam pe zero. Am achitat datoriile catre Alstom, pentru ca am contractat un credit de la o banca si am platit tot ce aveam de platit, asa ca, am reusit sa ne inscriem in tintele propuse.

M: Ce buget ati avut anul trecut? Ati fost multumit de suma primita?

GU:
Bugetul total pe anul trecut a fost de 963 milioane de lei. O suma destul de mica, pentru ca nu acoperim in totalitate costurile de exploatare si de mentenanta, care presupun si piese de schimb, manopera si materiale. Din acest bani, partea de exploatare este de 577 de milioane de lei. Adica, personal, materiale, paza, electricitate, apa, canal, deci tot ce tine de cheltuielile curente de exploatare a metroului.



Daca dam la o parte acesti bani, din suma totala ne-au ramas 386,3 milioane de lei, destinati investitiilor. Banii au fost utilizati pentru Linia 4, pe modernizari de echipamente din Linia 2, pe montajul de scari rulante si lifturi din statiile de metrou.

Veniturile totale pe 2011 au fost de 577 de milioane de lei, iar cheltuielile au inregistrat exact aceeasi valoare, asta pentru ca nu putem cheltui mai mult decat avem. Veniturile noastre sunt in mare parte, aproape 60%, reprezentate de subventia de la buget a taxei de calatorie, iar diferenta se acopera din veniturile proprii precum transportul calatorilor, dar si din alte activitati comerciale ca inchirierea de fibra optica, ori chiria la spatiile comerciale sau publicitate.

M: Cat de eficient este metroul ca afacere?

GU:
Trebuie mentionat ca metroul nu este eficient din punctul de vedere al unei afaceri, nu este un business si nici nu va fi, pentru ca asemenea sisteme de transport nu pot face fata cheltuielilor pe care le au doar cu ajutorul veniturilor din taxa de calatorie. Asa ca, administratia centrala sau locala trebuie sa sprijine financiar activitatea unor companii precum Metrorex.

Metroul este un serviciu social, prin care se accepta faptul ca municipalitatea pune la dispozitia cetatenilor un mijloc de transport sigur, eficient si nepoluant.

M: Cat ar costa o calatorile cu metroul daca nu ar mai exista subventia de la buget?

GU:
In aceasta situatie, tariful pentru o calatorie ar trebui sa fie de trei ori mai mare decat acum, deci, de la 2 lei o calatoria s-ar ajunge la o majorare de pana la 4 lei pentru o calatorie cu metroul. De altfel, metroul este cel mai ieftin mijloc de transport din Romania si din Europa.

M: Ce s-ar intampla daca o calatorie cu metroul ar ajunge sa coste 4 lei?

GU:
Nu este nimeni nebun sa faca o chestie de felul asta, iar un asemenea scenariu nu-l presupunem. Evident ca sunt posibile ajustari ale tarifului, insa incercam sa pastram un echilibru intre tarifele pe care le practicam. De xemplu, daca ai cumparat o cartela cu doua calatorii, o singura calatorie te costa 2 lei. In schimb, daca ai cumparat o cartela de 10 calatorii, atunci o calatorie ajunge sa coste 1 leu. De exemplu, la abonamentul cu calatorii nelimitate, care costa 50 de lei, in cazul in care ai o medie lunara de 70 - 80 de calatorii, atunci o singura calatorie ajunge la 60 - 70 de bani.

M: Cate modificari ale tarifelor au fost operate anul trecut?

GU:
Una singura, tendinta care s-a pastrat de ceva timp incoace, pentru ca avem cam o singura majorare anuala. Pentru anul 2009 si 2010 a fost o singura modificare, pentru ca eram conditionati de indicele preturilor de consum. Cumulat, ar fi trebuit sa fie de 5%, pentru a se putea permite o alta majorare. Din 2010 s-a schimbat legislatia, iar ajustarea tarifelor este permisa prin ordin ministerial.

M: Care sunt principalele proiecte in 2012?

GU:
Anul acesta lucram in trei zone esentiale. Avem doua proiecte majore la care vom lucra, unul aflat in desfasurare si celalalat pe care-l vom incepe de la jumatatea anului, si in interiorul metroului la instalatiile pe care le avem in exploatare. Lucram la modernizarea instalatiilor energetice, contract care se va finaliza la jumatatea anului, proiect finantat de la buget si de la Banca Europeana de Investitii, dar si la finalizarea contractului pentru montajul lifturilor si al scarilor rulante.



De asemenea, lucram la Linia 5, pe tronsonul Raul Doamnei-Eroilor, la structura tunelului si a statiilor, pentru ca atat ne permitem sa facem din cauza faptului ca lucrarile sunt dificile. Spre mijlocul anului vom lansa si TMB-urile care vor sapa efectiv tuneluri, iar in prezent lucram la incintele de pereti mulati ale statiilor. Totodata, anul acesta cred ca vom incepe si lucrarile la celelalte doua statii de pe Linia 4, Laminorului si Lac Staulesti.

M: Sunt prevazute majorari ale tarifelor la calatoria cu metroul pentru anul 2012?

GU:
Este o intrebare delicata, iar raspunsul este pe masura. Printre tintele celor care ne dau banii, adica Ministerul de Finante, se afla s reducerea subventiei. Deci, trebuie sa analizezi cum reusesti sa contracarezi lipsa, pentru ca daca statul nu-ti mai da, trebuie totusi sa pui ceva in loc. De unde? Din venitul obtinut din transportul de calatori, adica, o oferta foarte buna, in asa fel incat sa avem mai multi calatori la metrou sau ajustari de tarife. Nu am gandit nimic in acest moment pentru o eventuala majorare a tarifelor la calatoria cu metroul in anul 2012.

M: Ce proiecte vor fi date in folosinta anul acesta?

GU:
Proiecte majore nu vor fi date in folosinta, ci doar cele doua incepute in 2011. Adica, modernizarea instalatiei energetice, pentru ca are deja o vechime de peste 30 de ani si finalizarea proiectului de instalare a lifturilor in statiile de metrou.

Mai incercam, dar in functie de sursele de finantare, sa deschidem noi accese la statiile aflate deja in functiune. De fapt, trebuie doar sa le aranjam, pentru ce ele exista la cel putin patru statii: Aparatorii Patriei, Constantin Brancoveanu, Tineretului si la Piata Victoriei. Tot in 2012 vom avansa cu studiul de prefezabilitate pentru Magistrala 7, Bragadiru - Centru – Colentina - Voluntari.



De asemenea, suntem in pozitia de a contracta un imprumut din partea guvernului elvetian pentru studiul de fezabilitate la prelungirea Liniei 4, de la Gara de Nord, la Gara Progresul. Este vorba de un grant in valoare de 7 milioane de euro, pe care ne tot chinuim de doi ani sa-l accesam si speram ca anul acesta sa si intram in posesia banilor.

M: Ce buget aveti pentru 2012?

GU:
Este ceva mai mare la capitolul investitii decat bugetul pe anul trecut. Subventia ramane la fel, 577 de milioane de lei, insa pentru investitii avem alocate 650 milioane de lei. Avem si o veste buna, exista interes din partea Ministerului Transporturilor si o recomandare din partea FMI, ca Metrorex sa fie inclusa pe lista viitorului Plan Operational Sectorial de Transporturi pentru finalizarea investitiilor.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Protectia Datelor cu Caracter Personal
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Protectia Datelor cu Caracter Personal".


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

Protectia Datelor cu Caracter Personal


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016