Datorita cererii mari din China, producatorii de iahturi construiesc asemenea "apartamente pe apa", dotate cu centre de divertisment, studiouri de karaoke si sali de joc mahjong. Aceasta nisa indestulata mentine la suprafata industria producatoare de iahturi din Europa.
In ansamblu, situatia nu este cea mai fericita pentru industria barcilor de lux. Vanzarile globale de iahturi au crescut cu 2%, la 7 miliarde euro (9,33 miliarde dolari) in 2012, marcand cea mai proasta evolutie a unui sector incadrat in industria de lux de 212 miliarde dolari, estimeaza compania americana de consultanta Bain & Company, citata de The Wall Street Journal. In acest segment, volumul vanzarilor globale de ambarcatiuni cu lungimea situata intre 6-30 metri a scazut cu 30% fata de 2008, estimeaza liderul in domeniu, Princess Yachts.
Dar constructorii de marca au inregistrat o crestere pentru produsele lor, deoarece bogatasii lumii au continuat sa cheltuieasca sume astronomice pentru a detine ultimul simbol al opulentei "marine": UN IAHT. Intr-o atmosfera atat de rarefiata, problemele economice globale inseamna foarte putin si serviciile reprezinta TOTUL.
"La nivelul la care activam, nu conteaza ca ascensiunea economica a Chinei scade cu cateva procente sau ca Marea Britanie intra intr-o tripla recesiune", a declarat Stewart McIntyre, directorul Sunseeker, un producator de iahturi de lux din Marea Britanie. "Aceasta criza nu afecteaza capacitatea clientului nostru de a cheltui".
Sunseeker este un lider in sectorul iahturilor de lux - modelul sau, 115 Sport Yacht, poate fi cumparat cu 14,5 milioane dolari, iar intretinerea sa lunara costa 16.000 de dolari. In ultimul an financiar, vanzarile pentru acesta au crescut cu 5%. Compania estimeaza ca in 2013 va inregistra performante si mai bune si va angaja mai multi oameni, pentru a tine pasul cu rivalii de la Princess Yachts din Plymouth (S-V Marii Britanii).
Marea Britanie gazduieste cele mai importante companii globale care construiesc iahturi de lux, industria ajungand la vanzari de 2,86 miliarde lire sterline, potrivit cifrelor furnizate de British Marine Federation. Alte centre traditionale unde se construiesc asemenea bijuterii scumpe sunt situate in Grecia si Italia, dar au inregistrat o stagnare, din cauza crizei economice din zona euro.
Clientii cu bani provin din China, Mexic, Brazilia, Rusia, dar si Egipt, Liban si alte parti ale Orientului Mijlociu. Acesti indivizi ultrabogati dispun, pe langa un iaht, de avioane, elicoptere private, precum si masini la fel de piperate ca pret.
Bogatasii nu cheltuiesc mai putin, ci mai calculat. "Clientii au devenit mai reticenti in vederea cheltuirii banilor din conturi, dar cand cheltuiesc, cheltuiesc mult si repede", a declarat Chris Gates, directorul LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton.
Chiar daca superstructura acestor iahturi este preconstruita, interiorul poate fi finisat la comanda. Dincolo de salile de jocuri si cele de karaoke, clientii vor beciuri pentru vin, camere cu vedere panoramica si dormitoare cu jacuzzi.
"Construim un interior de o calitate perfecta si in functie de cerintele clientului", a declarat McIntyre (Sunseeker).
Producatorii care vand iahturi de dimensiuni medii - intre 12-18 metri ca lungime, cu preturi de pana la 800.000 dolari - au inregistrat o scadere a vanzarilor, deoarece clientii prefera modelele mai mici sau cumpara ambarcatiuni second hand.
"Piata este dinamica in segmentul iahturilor foarte scumpe si s-a contractat la mijloc", a declarat Alistair Schofield, CEO-ul Fairline Boats. Majoritatea iahturilor Fairline au o lungime situata intre 12-18 metri si Schofield a precizat ca piata pentru iahturile de 15 metri "este foarte dificila". "Ne aflam intr-o clasa de mijloc problematica, in privinta vanzarii de iahturi".