Petrolul, DiCaprio si propulsia pe Oscaruri
ecologiedicaprioincalzire globala
Pe 22 aprilie, intreaga lume asa-zis civilizata a sarbatorit Ziua Pamantului. Cu aceasta ocazie, la sediul Organizatiei Natiunilor Unite (ONU) din New York,175 de tari au semnat "Acordul de la Paris" asupra climei convenit in decembrie 2015 in capitala Frantei.
Acordul are ca obiectiv principal limitarea la cel mult doua grade Celsius a cresterii temperaturii medii a atmosferei fata de perioada preindustriala.
Documentul are 29 de articole si este considerat un moment de cotitura in lupta impotriva schimbarilor climatice si impotriva incalzirii globale.
Potrivit ONU, niciodata nu a mai fost consemnat un numar atat de mare de tari care sa semneze un acord international intr-o singura zi.
Cu toate acestea, dintre cele 175 de state semnatare, numai 15 (majoritatea lor state insulare, cu economii in curs de dezvoltare) au ratificat deja textul, dar acordul intra in vigoare numai dupa ce 55 de tari raspunzatoare de 55% din emisiile de gaze cu efect de sera il vor ratifica.
Pe langa sefii de state si de guverne, la sediul ONU din New York, a fost prezent si Leonardo DiCaprio, celebru actor si la fel de celebru militant ecologist, precum si ambasador ONU.
El a spus ca toata lumea este cu ochii pe cei stransi la sediul ONU si ca a venit vremea unei actiuni indraznete si fara precedent pentru promovarea energiei curate.
DiCaprio a adaugat ca Terra nu va putea fi salvata, "daca nu abandonam combustibilii fosili, daca nu-i lasam pe acestia in pamant, acolo unde le este locul".
Culmea, in... discurs, DiCaprio a mai spus ca nu mai este nevoie de... discursuri frumoase, de scuze, de "manipulari ale stiintei si politicii de catre companii si afaceri bazate pe combustibili fosili, precum petrolul si carbunii". "Am incheiat un acord la Paris, care, desi ne ofera speranta, nu este suficient.
Schimbarile climatice sunt mai rapide decat cele mai pesimiste estimari formulate de experti acum cateva decenii. In functie de felul in care se va aborda aceasta problema, veti fi laudati sau huliti de generatiile viitoare", le-a atras atentia DiCaprio participantilor.
Din pacate, el are impresia ca motoarele propriu-zise si cele ale economiei mondiale pot fi alimentate cu premii Oscar...
Foarte frumos discurs a avut dom’ DiCaprio, dar oare cu ce s-au deplasat domnia sa si celelalte domnii ale lor, semnatare ale acordului la New York? Foarte probabil cu avionul. De fapt, intrucat oamenii veneau din aproape toate colturile lumii si nici nu ar fi incaput cu tot calabalacul si cu toti aghiotantii intr-un singur Boeing sau Airbus, au avut nevoie de mai multe avioane.
Si, pentru ca acesta nu aterizeaza in parcarea sediului ONU si nici nu au parasutat pe nimeni pe acoperisiul acestuia, cu ce au venit proaspatul castigator al Oscarului si ceilalti oficiali pana la impresionanta cladire? Probabil ca lafaindu-se in limuzine tipic americane, lungi si cu niste capacitati cilindrice de ar sari de pe foc de invidie orice bain marie.
In afara de asta, in secolul 21, realizarea unui film costa zeci sau sute de miloane de dolari si implica o logistica impresionanta, deplasata cu ce anume?
Exista camioane cu motoare electrice sau toata recuzita, costumele, actorii, regizorul, sunetistii, directorul de imagine, figuratia au fost transportati in portbagajele si in automobilele electrice ale caror baterii se descarca, in conditii ideale, dupa 200-300 de kilometri, dar se incarca in cateva ore?
Desigur, DiCaprio are 100% dreptate sa apere planeta, dar, in afara de a constientiza si de a-i face si pe ceilalti sa constientizeze gravitatea schimbarilor mediului si de a dona bani, poate face si altceva? Poate trai, de exemplu, in inapoierea din “The Revenant”? Poate merge calare, de la resedinta sa de la Hollywood, macar pana la Los Angeles, macar o data pe luna?
Este foarte usor sa indemni sa renuntam la combustibilul fosil, dar mult mai greu, spre imposibil sa gasesti, in clipa asta, alternative viabile, cand intreaga economie mondiala se bazeaza pe petrol si gaze.
Fara combustibilii fosili, rezervarile facute astazi pentru maine de un londonez la Sydney, de un roman la New York sau de un tailandez la Tokyo ar fi niste glume. Fara petrolul asta, deocamdata ieftin, giganticele cargoboturi, cu incarcaturi de miliarde de dolari, nu ar mai ajunge de la Hong Kong la San Francisco, intr-o saptamana.
Fara petrol, city-break ar insemna doua zile la Caciulata, cu trenul, nu la Londra si nici macar la Praga, pentru ca, pana ai ajunge, s-ar termina vacanta; fara petrol, adio fire si fibre sintetice, mase plastice, lucruri de unica folosinta.
Cine va gasi combustibilul minune, adica ieftin, nepoluant si interminabil va merita nu un Oscar, precum DiCaprio, ci milioane de statuete.
Pana atunci sau pana cand omenirea nu se va lovi puternic si iremediabil cu fruntile de pragul de sus al suportabilitatii planetei, nu se va putea schimba mai nimic...