Ursoaica digitala si supravietuirea reala
the revenantdi capriohugh glassalejandro gonzalez inarritu
In timp ce Robert De Niro se lasa distribuit in comedioare mai usoare decat perechea sa de ochelari de soare din "Taxi Driver", Leonardo DiCaprio progreseaza.
Dupa roluri cu mai mult sau mai putin sirop, dupa reusita incarnare a lupului de pe Wall Street, DiCaprio intra foarte bine, in "The Revenant", in pielea lui Hugh Glass (si, daca veti vedea filmul, nu numai in pielea lui Hugh Glass...), un vanator-comerciant de piei de animale, care a facut umbra continentului nord-american, acum vreo 200 de ani.
La sfarsitul saptamanii trecute, coasta de est a SUA a fost maturata de probabil cea mai a naibii furtuna de zapada din istoria moderna. Cel putin 19 oameni au fost lasati fara viata de stihie.
Zone subtropicale din Asia au fost afectate si ele, chiar daca nu atat de tare, de temperaturi scazute si de ninsori.
Ieri seara, Ierusalimul se pregatea sa faca fata unei posibile izolari cauzate de... viscol. Primaria le-a recomandat locuitorilor sa-si faca provizii de apa si hrana si sa evite deplasarile.
Autoritatile pregatisera mii de portii de mancare, lopeti, surse de caldura, sisteme de iluminat de urgenta, paturi si saci de dormit.
Pana astazi, in Romania, a fost ger, pe alocuri, naprasnic, cum s-a cliseizat expresia. Cei carora li se pare ca au indurat prea mult(e) din cauza acestei stari meteorologice ar trebui sa vada "The Revenant".
Povestea, in sine, nu este cine stie ce, dar este spusa si pusa pe pelicula, probabil in cel mai realist mod posibil de catre regizorul Alejandro Gonzalez Inarritu.
Personajul lui DiCaprio este un precursor al lui Bear Grylls, Les Stroud, Mykel Hawke si sotia, Cody Lundin, Dave Canterbury si al pleiadei de oameni destoinici care brazdeaza Alaska, in mai multe emisiuni de televiziune, aratand ca se poate supravietui in cele mai ostile locuri de pe singura planeta pe care ne permitem sa locuim, de pe singura planeta care ne permite inca sa o locuim.
Numai ca, pe vremea lui Hugh Glass, nu existau corzi, carabiniere, anouri, hamuri, casti de protectie. Nu se nascuse nici macar nailonul, daramite Gore-Tex-ul. Pe vremea aia, numai lana si blanurile veritabile erau pentru oameni singura bariera intre piele si vremea rea.
Inarmat numai cu acestea, Hugh Glass se lupta cu munti, ape (semi)inghetate, furtuni de zapada, indieni si americani deopotriva. A, si toate acestea in conditiile in care, anterior, se luptase (un fel de-a spune) cu o ursoaica grizzly cat un tanc Abrams, care il raneste aproape mortal.
Atacul ursoaicei este atat de bine filmat, de juri ca namila este reala si nu animata de tehnica de calcul (echipa care a fatat ursoaica digitala s-a consultat cu autorul cartii "Mark of the Grizzly", Scott McMillion) si multumesti Celui de sus ca te-a ferit de ghearele si de coltii celei mai fioroase specii de urs.
Insa, pe langa ranile pricinuite lui Glass, atacul fractureaza si logica. La cat de violent este, ar trebui sa te fi facut parintii nu din carne si oase, ci din otel armat cu lava ca sa-i supravietuiesti...
De altfel, vindecarea personajului este trasa de pletele si de barba naturale ale lui DiCaprio. La capitolul asta, filmul se infecteaza grav, asa cum ar fi facut-o, in realitate, si ranile personajului.
Ireal este si felul in care Glass face uriasul salt de la targa pe care el, facut bucatele, este carat de tovarasii sai, la cel de revenire aproape imediata la mersul biped, apt pentru "noi aventuri".
Unii critici sunt nemultumiti ca Inarritu s-a distantat de Hugh Glass, de parca ar fi vorba despre Columb, Washington, Lincoln, Clinton, Kennedy sau... Stefan cel Mare. De ce ar conta adevarul... istoric despre un personaj... neistoric?
Important este ca, pornind de la povestea unui cvasianonim (cel putin in Europa), mai mult sau mai putin inflorita de gura lumii, regizorul-scenarist a adus pe ecrane o lectie de supravietuire, determinata de dorinta de razbunare mare cat America de Nord, predata de un actor perfect pentru acest rol.
Cel mai bun lucru pe care-l face filmul este ca ii poate face pe spectatorii infulecatori de pop-corn si nachos sa-si puna intrebari: in conditiile in care "evolueaza" personajul, as putea manca organe crude ale unor animale salbatice? As putea prinde pesti cu mana goala si sa-i mananc de vii ca sa raman eu viu? M-as arunca in rauri semi-inghetate? M-as adaposti de viscol intr-o carcasa de cal? As fi in stare sa fac toate acestea ca sa supravietuiesc?
Sigur, cand incasezi 20 de milioane de dolari pentru un film, cum a facut DiCaprio, poate ca ti-ai opinti dantura si-n pietre, daramite in fragezimile unor carnuri, cum face "Leo" in "The Revenant".
Dar, fara DiCaprio, multi nu ar accepta sa se duca sa vada lectia de supravietuire. Asa, de la demoazelele suspinatoare dupa "Leo", si pana la cei care sunt convinsi ca Terra este facuta ca sa poata fi construite mall-uri pe ea, spectatorii au ce invata.
Sursa foto: Foxmovies.com