Setul de 12 intrebari, denumit "Launch Lens", a fost realizat de antreprenorul Jim Price. Launch Lens iti ofera oportunitatea de a te concentra asupra conceptului. In primul rand, raspunsurile la urmatoarele intrebari te-ar putea determina sa te simti mai entuziasmat de ideea ta de afaceri? Sau acest set a scos la iveala "steguletele rosii", semnele potrivit carora trebuie sa faci o pauza, inainte de a actiona? Daca ideea ta trece de "preliminarii" si decizi sa o exploatezi mai mult, cadrul urmator iti va oferi un ghidaj.
1. Cine sunt clientii tai?
Descrie clientii pentru produsele/serviciile tale. Care sunt categoriile de consumatori, antreprenori sau alte entitati care vor achizitiona si vor folosi roadele ideii tale de afacere?
Daca dispui de un produs de larg consum, te indrepti catre tineri? Adulti? Batrani? Catre cei saraci sau cei bogati? Trebuie sa fii foarte exact.
Daca dispui de un produs B2B (business to business), clientela ta poate fi formata din administratorii unor depozite, firme, dezvoltatorii de programe, institutiile financiare?
2. Ce nevoi au clientii tai?
Produsul/serviciul tau va putea ameliora "durerea" unor consumatori? Vorbim aici de dispozitive absolut vitale, precum un pacemaker...Pe de alta parte, pentru unii antreprenori, cerintele nesatisfacute pot fi traduse mai degraba in dorinte, decat in nevoi...de exemplu, pentru fondatorii LoveThoseHotShoes.com, cel mai important element al afacerii este frustrarea femeilor excentrice. Doamnele nu reusesc sa afle la timp detalii despre designerii de pantofi necunoscuti, care dobandesc apoi succesul si nu isi mai permit sa vanda produsele la preturi mici...
3. Cum isi rezolva clientii nemultumirile in prezent?
Chiar daca firma ta pune la dispozitie o modalitate noua de rezolvare a unei probleme, trebuie sa tii minte ca inainte de aparitia ta pe piata, clientii se descurcau cum puteau. Sa spunem ca ai produs prima masina de spalat vase automata: clientii tai spalau in trecut vasele cu propriile maini, ce-i rau in asta? Inainte de a avea telefoane mobile, vorbeam cu totii la "fix", la birou, la cabinele telefonice de pe strada. Inainte de SMS, oamenii comunicau prin scrisori. Inainte de emailul electronic, oamenii vorbeau la telefon si isi trimiteau vederi din strainatate.
4. Cum sunt afectati clientii de neajunsurile celorlalti jucatori de pe piata?
Daca sunt clienti business, in ce masura incapacitatea lor de a rezolva o anumita problema determina o calitate mai scazuta a produselor? In ce masura amanarea lansarii unui produs (cu cateva saptamani inainte, sa spunem), determina scaderea profiturilor? Absenta solutiei tale determina erori critice?
Daca te adresezi consumatorilor, in ce masura ii determina aceste lipsuri sa mearga la scoala (sa zicem) imbracati modest, pierzandu-si astfel statutul social? In ce masura nu pot comunica cu prietenii, in absenta unei aplicatii de socializare?
5. Care este solutia ta (idei de afaceri, produse, servicii, combinatia lor)?
Defineste o solutie pentru clienti. Ce produs, serviciu sau combinatie de produse/servicii o sa oferi? Defineste acest aspect in maximum doua fraze. Pe masura ce "prototipul" tau se dezvolta, o sa transformi acea solutie in ceva palpabil, lasand in urma diagramele, graficele, machetele etc.
6. Cum vor profita clientii de produsele tale si cum vei cuantifica aceste beneficii?
Cum poti cuantifica CVP-ul (compelling value proposition)? Daca acesti clienti adopta solutia ta, explica-le clar cum isi vor putea rezolva problemele si nevoile, intr-un mod mai eficient si mai ieftin.
7. Cum vei face bani din afacerea ta?
Care este modelul tau de afacere?
O companie poate avea mai multe modele de business, care sa se completeze reciproc. Nu este necesar ca toate metodele de generare a veniturilor sa fie obtinute in acelasi timp. Cu alte cuvinte, ai putea sa le anulezi, unul cate unul, pentru a obtine un consens si pentru a economisi timp si resurse.
8. Cat de mare este piata ta?
Teoretic, daca toti clientii tai potentiali vor achizitiona un produs sau serviciu, la pretul cerut, de la tine sau de la concurenta, ce venituri vei obtine? Daca activezi in mediul online, ar fi mai bine sa tii seama de utilizatorii online sau numarul de descarcari si banii rezultati din activitatile aferente.
9. Cine sunt rivalii tai si cum te raportezi la ei?
Cine sunt rivalii tai pe piata? Daca intr-adevar crezi ca detii o idee de afacere noua, care poate rezolva anumite probleme ale clientilor tai, cea mai mai mare provocare pentru un antreprenor este reprezentata de modul in care acestia isi rezolva problemele in prezent.
10. Cum se impaca business-ul tau cu competentele angajatilor?
In ce masura va reflecta aceasta afacere competentele echipei tale? Aceasta intrebare se aplica atat in cazul startup-urilor, cat si a companiilor noi. Antreprenorii trebuie sa se intrebe daca sunt intr-adevar atrasi de respectivul business.
11. Cum ii poti implica pe clienti in procesul de identificare a unei solutii optime?
In ce masura ii implici si pe consumatori/clienti in alegerea ta? Care sunt planurile tale in privinta acestora?
12. Aceasta afacere va genera profituri suficient de sustenabile?
Dupa fiecare vanzare si dupa acoperirea costurilor, ramai cu ceva? Poti mentine aceste profituri? De ce ai lansat aceasta companie, in situatia in care profiturile nu sunt pe masura asteptarilor? Multa munca, putini bani. Cat esti dispus sa platesti, pentru a atinge un anumit obiectiv?