ANALIZA: S-au implinit 75 de ani de la dezastrul care a pus punct brusc erei zeppelinelor

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ANALIZA: S-au implinit 75 de ani de la dezastrul care a pus punct brusc erei zeppelinelor ANALIZA: S-au implinit 75 de ani de la dezastrul care a pus punct brusc erei zeppelinelor
de Manager.ro la 04 Mai. 2012
Urmareste-ne pe Google News
analizazeppelinehindenburggraf zeppelindirijabile

In urma cu aproape un secol, bogatii calatoreau prin lume la bordul unor dirijabile imense. Insa dezastrul din Lakehurst, care a avut loc pe 6 mai 1937, cand nava germana Hindenburg, cu o lungime de 244 de metri, a luat foc la aterizare, a dus la sfarsitul brusc al zeppelinelor.

In accident au murit 35 de persoane, mult mai putine decat in cazul scufundarii Titanicului (1.514 morti), insa spre deosebire de cea a pacheboturilor, industria zeppelinelor nu a reusit sa treaca peste incident. 
 
Multi spun ca dirijabilele mari au disparut si din cauza faptului ca locul lor a fost luat treptat de avioanele mult mai rapide. "Cand dirijabilele au inceput sa fie folosite in anii '20 pentru transportul de pasageri, avioanele erau primitive", spune Daniel Grossman, un avocat din Atlanta care detine site-ul Airships.net.

In a doua parte a anilor '30 insa, avioanele de pasageri erau mult mai sigure. Asa ca Hindenburg ar fi devenit depasit, chiar daca nu se prabusea. 
 
Marile zeppeline
 
A fost o vreme in care marile dirijabile controlau cerurile. Navele imense, cu o lungime mai mare decat a doua terenuri de fotbal puse cap la cap, si cu o inaltime mai mare decat a unui oras, cum spunea Laura Hillenbrand in cartea sa "Unbroken", erau intimidante. Graf Zeppelin avea o lungime de 240 de metri si o inaltime de peste 33 de metri. In anul 1929, Graf si Hindenburg erau doua minuni ale lumii. Hugo Eckener, care a fost, pe rand, capitanul ambelor nave, avea unul dintre cele mai usor de recunoscut nume din lume. Era un star. 

 
Hindenburg era, in 1926, cel mai luxos mijloc de calatorie pe distante lungi. La bordul sau au mers actorul Douglas Fairbanks, industriasul Walter Chrysler sau celebrul boxer Max Schmeling. Nava avea 34 de cabine, o sala de relaxare, o camera pentru corespondenta, o sala de mese, un pian si multe altele. 


 
Primul zeppelin, lansat in 1900, a fost  Luftschiff Zeppelin 1. In total, in Germania au fost construite 119 astfel de nave. Existau planuri pentru inca 11. 
 
Dirijabilele nu au avut doar un scop pasnic, acela de a transporta civili, ci au fost folosite si in scopuri militare. Orasele Londra si Varsovia (pictura) au fost bombardate masiv in timpul Primului Razboi Mondial cu ajutorul zeppelinelor. 

 
Bombe zburatoare
 
Invelisul lui Hindenburg era incarcat cu hidrogen, un gaz mai usor decat aerul, dar foarte inflamabil.

Nimeni nu stie exact de ce a explodat nava. S-a avansat ipoteza ca unul din cablurile care intareau structura balonului s-a rupt, provocand o scanteie.

Unii specialisti spun ca cei care au proiectat Hindenburg au fost nebuni - nava era practic o bomba zburatoare. Chiar si asa, daca aveai suficienti bani era greu sa rezisti tentatiei de a incerca experienta unei calatorii la bordul unui Zeppelin. "Ce este mai romantic decat sa calatoresti doua zile lin, in liniste? Poti vedea iceberguri, balene... Stai in sala de mese alaturi de un pahar de vin", spune Grossman.

 
Majoritatea dirijabilelor actuale folosesc heliu, un gaz rar pe vremea Hindenburgului. 
 
Dirijabilele ar putea reveni in forta
  
La aproape un secol de la dezastrul Hindenburg, dirijabilele ar putea reveni in forta in industria transporturilor. Sunt ieftin de intretinut si pot cara cantitati uriase de marfa in toate colturile lumii. Mai mult, pot fi construite in asa fel incat sa fie complet nepoluante. Un alt avantaj este acela ca pot ajunge, cu cantitati mari de marfa, in locuri in care un avion cargo nu poate. 
 
Proiectul Cargolifter a dezvoltat un dirijabil mai mare decat Hindenburg. Nava avea 360 metri lungime si o inaltime de 107 metri. CargoLifter AG a intrat insa in faliment, iar in 2002 proiectul a fost suspendat. 

 

Ultimele NOUTATI

Vrei venituri in plus fara sa renunti la job? Afla cum poti deveni broker de asigurari
Business

Vrei venituri in plus fara sa renunti la job? Afla cum poti deveni broker de asigurari

today05 Mai. 2025
Cum sa iti gestionezi finantele la 50 de ani: 3 pasi esentiali pentru un viitor financiar sigur
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cum sa iti gestionezi finantele la 50 de ani: 3 pasi esentiali pentru un viitor financiar sigur

today04 Mai. 2025
3 afaceri de viitor: cele mai profitabile idei pentru 2025
Companii

3 afaceri de viitor: cele mai profitabile idei pentru 2025

today04 Mai. 2025
Examenul de presedinte
Analize

Examenul de presedinte

today02 Mai. 2025
Motive mai putin evidente pentru care instanta de judecata poate anula o concediere disciplinara
Companii

Motive mai putin evidente pentru care instanta de judecata poate anula o concediere disciplinara

today02 Mai. 2025
1 mai la romani inseamna mici, bere si hore
Ultima ora

1 mai la romani inseamna mici, bere si hore

today01 Mai. 2025
1 Mai muncitoresc: De la mitinguri fortate la gratare clandestine - cum se sarbatorea Ziua Muncii in vechiul regim
Astazi in istorie

1 Mai muncitoresc: De la mitinguri fortate la gratare clandestine - cum se sarbatorea Ziua Muncii in vechiul regim

today01 Mai. 2025
Chinezii au planuri incredibile! Incep rapid sa construiasca 10 noi reactoare nucleare, investitie de 27 de miliarde de dolari
Afla...

Chinezii au planuri incredibile! Incep rapid sa construiasca 10 noi reactoare nucleare, investitie de 27 de miliarde de dolari

today01 Mai. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x