Vedetele de la Hollywood-ul, fani ai lui Adolf Hitler?
adolf hitlerscenaristiregizoriholywoodsuafani
Australianul Ben Urwand a scris o carte in care demonstreaza ca faimoasele studiouri de la Hollywood au fost stapanite, de fapt, de Hitler si chiar au finantat ororile comise de dictatorul german.
Cartea denumita "Colaborarea: Pactul Hollywood-ului cu Hitler" a starnit mai multe dezbateri aprinse dupa lansare, comenteaza BBC.
Ben Urward creioneaza in cartea sa un tablou al Hollywood-ului anilor '30 si demonstreaza ca, desi sefii studiourilor s-au opus cresterii influentei lui Hitler in Europa, acestia s-au supus pana la urma cerintelor nazistilor in privinta filmelor americane.
Potrivit BBC, una dintre cele mai grave acuzatii pe care scriitorul le aduce este cea potrivit careia studiourile au finantat armata nazista.
"Pentru ca dorea sa-si scoata banii din Germania, studioul de filme MGM a acceptat sa investeasca in industria militara", spune Ben Urwand.
"Consulul Germaniei la Los Angeles a fost invitat la Hollywood, iar directorii studiourilor i-au aratat fotografii cu potential compromitator pentru Germania. Georg Gyssling a fost numit reprezentantul diplomatic al celui de-al Treilea Reich la Hollywood, care avea drept principala misiune monitorizarea activitatii studiourilor", mai spune autorul.
In momentul in care au existat proiecte de filme in care sa fie descris comportamentul lui Hitler fata de evrei, totul a fost insa inlaturat inca de la inceput.
"In 1933, marele scenarist Herman Mankiewicz, cel care a scris 'Cetateanul Kane', a venit cu un scenariu despre persecutia evreilor, in care finalul era un masacru general, Gyssling le-a spus ca daca filmul se face, Hollywood-ul poate sa-si ia adio de la piata germana", adauga autorul.
Potrivit The Washington Post, scriitorul mai spune in cartea sa ca Germania a sustinut ca imaginile din razboi prezente in filme patau onoarea nationala a acestei tari.
Ulterior, nemtii au solicitat "protejarea sentimentelor rasiale sanatoase", interzicand productiile cinematografice cu evrei ca personaje care trezeau compasiune. In schimb, a fost epoca dezvoltarii lui Mickey Mouse, personaj preferat de Hitler.
De asemenea, germanii au intervenit si in filme precum "Hells Angels", "All Quiet on the Western Front" si "It Can't Happen Here", ultimul fiind o fabula a renumitului Sinclair Lewis despre fascismul prezent in Statele Unite.
Cartea lui Urward a lansat un adevarat conflict intre criticii americani. Astfel, David Denby, unul dintre cei mai apreciati critici de film din Statele Unite, a scris, in The New Yorker, ca volumul semnat de australian este plin de supozitii care nu au fost verificate.
In privinta criticilor aduse cartii, principala problema cu ipoteza lui Urwand este presupunerea subinteleasa ca regizori si scenaristi americani precum Louis B. Mayer, William Fox, fratii Warner si altii ar fi trebuit sa actioneze potrivit unei etici mai inalte, in conditiile in care nu erau nici alesi sa reprezinte vreun model, nici filozofi morali.
Australianul nu crede ca mai urmeaza si alte astfel de dezvaluiri, scrie BBC: "Nu este usor sa ajungi la adevarul despre legatura exacta a studiourilor cu nazistii - dar nici nu este clar in intregime de ce acuzatiile lui Urwand i-au inflamat atat de rau pe criticii sai".