Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Cat de eficient lupta autoritatile romane impotriva criminalitatii organizate - Studiu de caz: Campanie de informare impotriva traficului de droguri


Cat de eficient lupta autoritatile romane impotriva criminalitatii organizate - Studiu de caz: Campanie de informare impotriva traficului de droguri
de la 23 Oct. 2019
Cat de eficient lupta autoritatile romane impotriva criminalitatii organizate - Studiu de caz: Campanie de informare impotriva traficului de droguri
Tags: trafic de droguristudiu de cazcrima organizatamafie

Consider ca este o initiativa cetateneasca, un semn de simt civic sa discutam despre realele probleme ale lumii de astazi, care extrapolandu-se pot deveni pericole si capcane pentru lumea de maine. Din aceste considerete, sunt de parere ca fenomene precum infractionalitatea si crima organizata trebuie dezbatute, atat din perspectiva lor "patologica", cat si din cea a posibilei preventii. Pentru ca e mai bine sa previi decat sa tratezi, vom analiza atat problemele legate de fenomenul criminalitatii organizate, cat si metodele autoritatilor de a combate, spre exemplu plaga traficului de droguri. Pentru ca in trei decenii de la Revolutie am devenit tara de consum, nu doar de tranzit, iar industria stupefiantelor de miliarde de dolari angreneaza si romani care cad victime carausiei internationale, vom discuta despre cat de eficient lupta autoritatile cu aceasta problema. Vom analiza o campanie de informare publica desfasurata de autoritati si vom vedea daca este ea suficienta pentru a combate aceasta mare problema.

Vom vorbi mai jos despre o campanie de informare, desfasurata de Ministerul de Externe al Romaniei, in cooperare cu Agentia Nationala Antidrog. Consider ca aceasta campanie are un impact global, din mai multe perspective. "Tehnic" vorbind, initiatorul campaniei este o institutie publica din Romania, cu atributii transfrontaliere, ale carei prerogative vizeaza cooperarea cu institutii din afata Romaniei, in vederea elaborarii si desfasurarii de diverse politici de coeziune la nivel mondial. Dincolo de abilitatile extinse dincolo de granitele tarii ale Miniterului de Afaceri Externe, scopul acestei campanii de informare are ca obiectiv principal aducerea la cunostinta cetatenilor care calatoresc in strainatate, detalii cu privire la pericolele la care se expun in cazul in care intra in contact cu lumea drogurilor si accepta sau neintentionat ajung sa devina carausi de substante stupefiante.
 
Campania MAE a fost demarata inca din anul 2015. Pornita sub sloganul „Drogurile iti schimba destinatia”, campania are ca principal scop informarea cu privire la riscurile la care se expun cetatenii care calatoresc in strainatate si care intra intr-o conjunctura discutabila cu privire la bagajele pe care le transporta. De asemenea, campania are o dubla menire: pe de-o parte, informeaza cetatenii cu privire la pericolele pe care le pot intampina daca accepta sa desfasoare aceasta activitate infractionala si, pe de alta parte, de a incerca schimbarea unor convingeri, unor mentalitati, unor intentii, acelea de a se indrepta catre activitatea infractionala, in cazul in care exista fondul „fertil” din punct de vedere psihologic, social si motivational al individului care ar putea ajunge intr-o astfel de situatie regretabila sub toate aspectele.
 
Analizand situatia de la care a plecat aceasta campanie de informare, facand un minim research in mediul online, constatam amploarea pe care o are traficul international de substante stupefiante si halucinogene, trafic care se reflecta si in numarul tot mai mare de prizonieri condamnati in inchisorile lumii pentru astfel de fapte. Fie ca vorbim despre straini care aleg sa transporte droguri pe teritoriul Romaniei, fie ca vorbim despre romani care pleaca in diverse destinatii ale lumii avand asupra lor aceste substante interzise cu scopul de a le comercializa, in prezent existand persoane chiar si condamnate la moarte pentru aceasta infractiune.
 
Romania are, spre exemplu, cel putin un cetatean care isi asteapta punerea in aplicare a condamnarii la moarte, primite pentru trafic de droguri, in Malaysia. Este cazul lui Ionut Gologan, un tanar care, pentru cateva mii de euro, a acceptat sa fie caraus de droguri in tari despre care nu stia cu siguranta ce regim de pedeapsa au pentru aceste fapte. 
 
In cazul in care ar primi clementa pentru pedeapsa capitala, tanarul ar trebui sa isi petreaca oricum tot restul zilelor in penitentiar. Iar, daca despre  cei condamnati la moarte putem spune ca nu avem prea multe exemple, cu toate ca viata unui singur om nu este mai putin valoroasa decat a altor 10.000, amploarea fenomenului este atat de grava, incat o revedem la nivel national, in cazurile tot mai frecvente de boli grave, precum SIDA. Asociatia Romana AntiSida(ARAS) raporteaza faptul ca numarul bolnavilor depistati s-a marit chiar si de doua-trei ori in ultimii ani, iar cauzele, pe langa lipsa de finantare a domeniului medical, o reprezinta si lipsa campaniilor de informare in randul tinerilor sau numarul infim al acestora.
 
Oricum am privi acest fenomen, problema de fond este extrem de grava si trebuie tratata cu seriozitate, iar principala responsabilitate o reprezinta factorii de comunicare.
 
Daca imi permiteti o parare personala si subiectiva, cred ca multe dintre problemele economice, sociale, la nivel national si global s-ar solutiona mai rapid sau nu ar exista deloc, daca oamenii ar fi informati. In Romania, ar trebui sa folosim sintagma "informati corect".
 
Revenind la campania noastra, MAE constata pericolul grav generat de substantele interzise si demareaza o campanie axata pe carausie, desi consider ca era eficienta o abordare mai profunda a acestei probleme, Cum am spus mai sus, implicatiile fenomenului sunt uriase si ar trebui corelate spre exemplu avertismentele cu privire la pericolele la care se expun cei ce transporta astfel de pachete, cu impactul devastator pe care il are acel "pachet" odata ajuns pe piata de consum. Astfel, oamenii ar constientiza ca, pe langa implicatiile care le pot aduce probleme de ordin juridico-penal, pot distruge si vietile altor oameni.
 
"Ministerul Afacerilor Externe, in colaborare cu Agentia Nationala Antidrog, a initiat o campanie anti-drog, care isi propune sa atraga atentia asupra fenomenului de carausie – transportul de droguri peste hotare. Acest fenomen a cunoscut in ultima perioada o amploare alarmanta, in prezent un numar mare de cetateni romani fiind detinuti in inchisori din alte state, ca urmare a transportarii unor substante inscrise in categoria drogurilor", se arata in textul campaniei de informare.
 
Dupa cum am spus si anterior, campania are doua mari obiective: de a informa cu privire la acest fenomen ingrijorator, dar si unul mai profund, de a corecta acele atitudini alienate social, ale oamenilor care sunt hotarati deja sau care s-ar putea orienta catre aceasta activitate.
 
Campania are ca principal obiectiv constientizarea pericolelor la care se expun cei care aleg in cunostinta de cauza sa transporte la nivel international substante pericoloase. Totodata, nu campania  prezinta si riscul nevazut al acestei activitati infractionale. Astel, specialistii omit  ca oamenii pot fi indusi in eroare si pot fi transformati in "carausi de droguri" fara ca ei sa aiba macar habar de ceea ce transporta. Exista riscul ca, din diverse motive, calatorii sa nu stie ce au in bagaj. Si aici problema se poate imparti, in mare, in doua posibilitati. Fie sunt rugati de cineva sa transporte un anumit obiect care contine acele substante, fara ca ei sa cunoasca adevarata "valoare" a acelui bun, fie li s-a introdus in bagaj de catre altcineva un pachet suspect care contine substantele interzise, urmand ca la destinatie, persoana respecriva sub diverse tertipuri, sa reintre in posesia "bunului".
 
Or, in aceasta campanie, MAE trateaza traficul de droguri fiind o initiativa asumata, proprie, constienta. Ceea ce, in mare parte este adevarata, insa nu acopera toata aria, sau macar majoritatea arie de desfasurare a acestei activitati infractionale si consider ca, prevenirea calatorilor asupra pericolului de a nu li se introduce ceva in bagaje, este la fel de importanta, daca nu chiar mai importanta decat cea de a incerca sa schimbi o mentalitate, o atitudine, o decizie asumata a cuiva de a face ceva.
 
Si cand fac aceasta ultima afirmatie iau in considerare un principiu de drept, de fapt o intrebare retorica din Drept: "Ce e mai grav: Sa ajunga un nevinovat la inchisoare sau sa avem un vinovat in libertate?". Problema naste dispute chiar si intre cei mai eruditi profesionisti ai domeniului, insa in umila mea parere, tinand cont de ireversibilitate si de dreptul la demnitate, la o justitie corecta, cred ca e mai grav sa avem un nevinovat la inchisoare. 
 
Din acest motiv, pe acest plan, cred ca aceasta campanie trateaza problema generetoare putin superficial, iar scopul sau final ar putea sa nu aiba dimensiunile dorite, tocmai pentru ca nu acopera cele mai importante implicatii.
 
Daca vorbim despre publicul tinta, este evident ca aceasta campanie se adreseaza in primul rand persoanelor care calatoresc in afara tarii, indiferent daca sunt romani sau de alta nationalitate, indiferent ca pleaca sau vin in Romania.
 
De asemenea, trimite prin deductie logica si la transportul intern de astfel de substante, desi nu este prevazut acest aspect in mod special. Pentru ca traficul nu se efectueaza prin teleportare, dintr-un aeroport al unei tari, in altul, ci este vorba si despre traficul pe teritoriul unui stat. Din nou, campania are unele sincope aici. Astfel ca, oamenii ar trebui sa fie informati sa nu transporte pachete despre a caror provenienta nu stiu nimic, dar nici sa isi asume transportul de droguri, nu doar in ceea ce priveste transportul intre state, ci si simpla deplasare dintr-o localitate in alta.
 
Principala caracteristica a publicului tinta este, deci, aspectul calatoriei. Fie sunt deja angajati in aceste activitati, fie au disponibilitatea de a le desfasura. Mai departe, MAE efectueaza un portret robot al persoanelor care ajung cel mai frecvent in astfel de situatii sau care sunt cele mai expuse acestor pericole.
 
"Campania este astfel gandita incat sa aiba impact asupra tuturor categoriilor de public, informatiile prezentate fiind de ordin general, dar profilul „victimei”, in cazul fenomenului de carausie de droguri, este acela al unui tanar cu varsta cuprinsa intre 20 si 27 de ani, provenit dintr-o familie dezorganizata, cu studii putine sau intrerupte, fara un loc de munca stabil sau, in cel mai bun caz, slab remunerat, arata MAE.
 
Odata descris publicul tinta, ne dam seama despre cum se contureaza de fapt cu adevarat scopul acestei campanii. Pe langa informarea despre acest fenomen, se incearca indepartarea pericolelor din zonele vulnerabile social si psihologic. Tinerii intre 20 si 27 de ani, cu situatie materiala precara, aflati in lipsa unor valori familiale, existentiale si morale, in lipsa unor limite impuse prin educatie si motivati de promisiunile celor ce ii introduc in astfel de retele reprezinta punctul principal care nu doar ca trebuie informat, dar trebuie convins in multe cazuri, ca aceasta decizie poate deja luata sau acceptata in subconstient, este una fundamental gresita.
 
As fi vazut aici si o afiliere cu o alta campanie de informare cu privire la lipsa de sansa si la oportunitatile pe care le pot avea persoanele din paturile vulnerabile. La legaturi cu ONG-uri sau institutii la care persoanele vulnerabile sa apeleze si sa se poata reorienta astfel incat sa nu ajunga sa savarseasca fapte ce le pot periclita intreaga existenta. 
 
MAE a realizat o campanie cu impact urias in mass media, dar si pe retele sociale, ajungand virala aceasta campanie, datorita filmuletului de cateva minute care sta la baza acestei initiative de informare. Numai pe site-ul oficial al MAE, au distribuit una dintre postari referitoare la campanie, aproximativ 100.000 de persoane. Este mult, este putin? Daca tinem cont de faptul ca am devenit din tara de tranzit, tara de consum, putem spune ca este putin, daca tinem cont de principiul ca din cei 100.000 de oameni, unul singur a fost influentat pozitiv, este ideal, pentru ca o viata e inestimabila.
 
Totodata, "prin intermediul sistemului de alerta SMS al MAE de atentionare pentru cetatenii romani care calatoresc in state cu diferite grade de risc - proiect dezvoltat in parteneriat cu companiile de telefonie mobila Telekom, Orange, RCS & RDS si Vodafone - cetatenii romani care calatoresc in aceste zone primesc un semnal de avertizare prin sms, continand datele de contact ale ambasadelor si consulatelor Romaniei din strainatate, in cazul in care au nevoie de asistenta consulara. Pentru statele unde exista pedeapsa capitala, mesajul a fost modificat si adaptat cerintelor specifice statelor respective. Astfel, imediat dupa accesul abonatului in reteaua locala de telefonie mobila din statele Bahrain, Bangladesh, Brunei Darussalam, Republica Populara Chineza, Republica Populara Democrata Coreeana, Republica Coreea, Cuba, India, Indonezia , Kuwait, Laos, Malaysia, Myanmar, Pakistan, Singapore, Sri Lanka, Sudan, Thailanda, Vietnam si Yemen, acesta va primi un sms cu textul conform urmatorului model: In acest stat infractiunile legate de droguri sunt sanctionate cu pedeapsa capitala. Nu transporta pachete pentru altii! Acestea pot contine droguri!", arata MAE.
 
Totusi, consider ca aceasta campanie nu trebuie sa ramana o singura initiativa de lupta impotriva acestui fenomen. Cred ca institutiile trebuie sa demareze multe alte campanii de informare si sa investeasca fonduri substantiale in preventie, pentru a evita ca oamenii sa ajunga in situatia de a fi savarjit deja greseli poate iremediabile.
 
Preventia eficienta se poate realiza doar printr-o comunicare interinstitutionala si interumana. E necesar sa constientizam pericolele si sa demaram campanii de informare publica cu privire la fenomenele care pericliteaza siguranta nationala si individuala. Pentru acest scop, campaniile de informare au nevoie de sustinere activa din partea populatiei civile, care ar trebui sa se implice activ in raspandirea informatiilor si in aprofundarea cunostintelor in domeniile care ar putea-o afecta direct.

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016