Ne confruntam cu o scadere accentuata a natalitatii
scaderea natalitatiiindice natalitate
De la 2,2 copii/femeie in 1989, valoare cu putin superioara celei necesare unei inlocuiri simple a generatiilor, indicele natalitatii in Romania a coborat la doar 1,3 copii/femeie in 1995 si s-a mentinut la acest nivel, cu usoare variatii, in anii urmatori.
Sunt mai multi factori responsabili pentru acest fenomen:
• emanciparea femeii si participarea crescanda a acesteia la activitati economice in afara gospodariei;
• cresterea nivelului educatiei;
• slabirea influentei normelor culturale;
• mobilitatea sociala in crestere;
• costul ridicat al cresterii unui copil;
• reducerea “functiei economice” a copilului, adica a rolului sau in securitatea economica a persoanelor varstnice;
• aparitia mijloacelor contraceptive moderne etc.
Scaderea natalitatii este o realitate si, daca tendintele actuale se vor mentine, vom asista deteriorarea structurii pe varste a populatiei, mai concret cu cresterea numarului de batrani. Iar aceasta este cu adevarat o situatie ingrijoratoare, din motive in primul rand economice: cine la va plati pensiile tuturor acestor oameni?
De altfel, toate tarile civilizate se confrunta cu o scadere accentuata a natalitatii. De vina sunt factori ca somajul, incertitudinea asupra zilei de maine si stresul, dar si un anumit individualism specific societatii de consum.
Nu s-a mai intamplat pana acum ca optiunea de a nu avea copii sa fie atat de raspandita in atat de multe tari, complet diferite din punct de vedere cultural. In Elvetia si in Canada, dar si in Singapore si in Coreea de Sud, cuplurile isi prelungesc perioada fara copii pana dupa varsta de 35 de ani, iar multe dintre aceste cupluri decid sa nu aiba copii deloc, dand astfel nastere unui adevarat trend, cu niste consecinte interesante.
Astfel, in Marea Britanie de exemplu, s-a format o piata (in continua expansiune) a cartilor pentru adultii fara copii, de genul celei scrise de jurnalista Nicki Defago - “Nu am copii si ma simt excelent” - o carte pe care autoarea spune ca a scris-o pentru femeile care se hotarasc sa nu aiba copii si care trebuie sa stie ca nu e nimic in neregula cu asta, daca asa simt.
Apoi, la celalalt capat al globului, in Australia, agentii imobiliari au descoperit ca proprietatile destinate cuplurilor fara copii formeaza o piata aparte, mult mai profitabila. Ideea este ca acesti clienti, cuplurile fara copii, au de obicei o putere mare de cumparare si isi permit sa investeasca in proprietati scumpe, iar un studiu recent din aceasta tara arata ca valoarea unei case scade cu 5% daca zona are vecini cu multi copii.
Si in fine, in Japonia trendul acesta a condus la un obicei destul de des intalnit printre cuplurile care nu au copii, anume ca aceste cupluri sa se orienteze spre un animal de companie. Ca urmare, piata japoneza s-a umplut de produse pentru animalele de companie. Ca o curiozitate, pana si Honda, marele producator de autoturisme, s-a adaptat acestei situatii pregatind un model de masina care in loc de scaun pentru copii are un scaun conceput special pentru caini.