Romanii se percep ca fiind o natie darnica si generoasa, 77,3% din cei chestionati au declarat ca au donat bani cel putin o data in ultimul an. Datorita proiectelor de responsabilitate sociala implementate de companii, a crescut la 43,6% numarul persoanelor care fac actiuni de voluntariat.
“Credem ca aceste activitati de implicare sociala a companiilor sunt un factor definitoriu in informarea romanilor despre proiectele sociale coerente si serioase, in educarea romanilor pentru a participa la activitati dedicate comunitatii (fie ca aceasta este definita ca fiind de proximitate sau este definita de interactiunile personale ale fiecaruia). Suntem in etapa in care implicarea sociala a companiilor nu mai este doar un instrument de comunicare, ci efectiv un instrument de motivare al angajatilor ”a spus Razvan Matasel, managing partner la compania Arsenoaiei Matasel.
Sentimentul de siguranta situat la baza piramidei nevoilor personale a lui Maslow a obtinut in cadrul studiului National Happiness cel mai ridicat nivel de frecventa (41,5%).
Ingrijorator este procentul de numai 7% din respondenti care au incredere in afacerile din comunitatea in care traiesc si cei doar 11,9% care au incredere in vecini. Cea mai ingrijoratoare concluzie legata de neincrederea in ceilalti este aceea ca doar 5,1% din romani cred ca, in cazul in care isi pierd portofelul, il vor primi inapoi.
“In aceasta perioada de sarbatori creste numarul activitatilor care implica comunitati de oameni. Este important ca fiecare dintre noi sa participe la activitati comunitare tocmai pentru a-i cunoaste mai bine pe cei pe langa care trecem zilnic. E adevarat ca aceste sentimente de izolare sociala se regasesc mai mult in orasele mari. Credem ca doar initiative bine conturate, cu obiective bine stabilite si rezultate vizibile vor readuce romanii la activitati desfasurate in comun pentru cartierul/ comunitatea lor” a mai declarat Razvan Matasel.
Cei care resimt acum cel mai acut lipsa apartenentei la o comunitate sunt cei din segmentul definit de National Happiness ca fiind NEVOIASII. In acelasi timp, segmentul CARIERISTI este cel mai nemultumit de cartierul in care traieste, desi majoritatea acestora locuiesc in cartiere noi de locuinte.
In privinta comunitatii de proximitate (cartier), National Hapiness a surprins urmatoarele rezultate: 37,2% sunt multumiti de cartierul in care locuiesc.
Elementele pozitive, cu un nivel de satisfactie ridicat (procent de oameni multumiti) sunt: linistea personala 56,3%, siguranta cartierului 55%, transportul public 50,2%.
Elemente negative, cu un nivel de satisfactie scazut (procent de oameni multumiti) sunt: oportunitati de munca bine platite 15,5%, posibilitatea de achizitionare a locuintelor cu pret accesibil 27,6%, servicii medicale 30,3%, invatamant de calitate 39,9%.
Nota despre segmentarea populaţiei conform specificaţiilor
Segment 1 ”Nevoiaşi” - cuantifica 20,3% din populaţie şi sunt mai degraba singuri/fara partener (necasatorit/ divorţat/ separat/ vaduv), cu venit mic pe gospodarie (mai puţin de 1.400 RON), marimea gospodariei este mai mica de 3 persoane, cei mai mulţi avand un singur membru in gospodarie . Ei sunt in mare parte angajaţi şi casnice, cu probabilitate mare de a intarzia plaţile catre creditori şi, cand au bani in plus, inclina sa-i cheltuiasca pe bunuri materiale;
S2. “In cautarea drumului” - cuantifica 20,3% din populaţie. Predominant feminin, la extremitaţile targetului de varsta, au venituri sub 1.400 RON, cei mai mulţi nu sunt casatoriţi, nu au job sau au un job “de nevoie”. Cu toate ca situaţia profesionala şi materiala acţioneaza in detrimentul fericirii, activitaţile educaţionale, de arta şi cultura, plus inclinaţia catre socializare aduc o uşoara contrabalansare.
S3. "Familist" este segmentul de mijloc din punct de vedere al indexului de fericire (54,7 pe scala de la 1 la 100) şi reprezinta 17,4% din populaţie. Predominant 35 - 44 ani, majoritatea casatoriţi, au cea mai numeroasa familie şi cel mai probabil 2 sau mai mulţi copii, au o stare de sanatate buna ce le permite sa işi desfaşoare activitaţile zilnice relativ uşor. Sunt predominant femei ce probabil se afla in concediu de maternitate, poate intr-o pauza mai lunga datorita recesiunii economice sau poate a fost alegerea lor sa fie casnice. Sunt orientate catre crearea unui mediu sanatos şi echilibrat pentru familie. Nivelul scazut al venitului (sub 1.400 RON) şi lipsa realizarilor profesionale (ce acţioneaza in detrimentul fericirii) sunt compensate de implinirile pe plan familiar.
S4. "Carierist" - cel mai mic segment (13,7% din populaţie), are un nivel de fericire peste medie (61,5 pe scala de la 1 la 100), ce este bazat in principal pe realizarile profesionale şi caştigul financiar. In contextul actual, aceste lucruri le ofera statut, prestanţa şi identitate. Carierist este un segment predominant masculin, in grupa mijlocie de varsta 35-44 ani, cu domiciliul in Bucureşti sau oraşele mari. Locul de munca l-a ordonat şi familiarizat cu provocarile. Din acest motiv ei vad o mulţime de imbunataţiri ce trebuie realizate de catre administraţia publica in ceea ce priveşte mediul inconjurator, cartierul sau vecinatatea, sistemul de sanatate sau educaţie. Au o doza de pesimism data de factorii externi lor, ce sunt menţionati mai devreme.
S5. ”Impliniţi şi echilibraţi”, segmentul ce cuantifica 32,6% din target. Provin mai degraba din oraşe mici, au o famile mai numeroasa decat media, sunt angajati şi au venituri de peste 2.000 RON. Locul de munca este important din trei motive: material, al recunoaşterii profesionale şi al echilibrului cu timpul liber (familia şi prietenii sunt extrem de importanţi pentru ei). Au invaţat sa se bucure de orice moment şi sa evite problemele – ceea ce le ofera echilibru şi stabilitate. Ei stiu ca increderea este un ingredient de baza in viaţa, de aceea au invaţat sa o cultive, sa acorde incredere mediului de afaceri, vecinilor şi autoritaţilor.