Analizele Manager.ro: Mai putine masini vechi pe drumurile Romaniei. Programul Rabla da rezultate

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Analizele Manager.ro: Mai putine masini vechi pe drumurile Romaniei. Programul Rabla da rezultate Analizele Manager.ro: Mai putine masini vechi pe drumurile Romaniei. Programul Rabla da rezultate
de Manager.ro la 03 Aug. 2011 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
rablaprogramul rablamasini vechivanzari autoturismepiata auto

Aveti o masina mai veche de 10 ani? Vreti sa renuntati la ea si sa va cumparati una noua? Daca da, Statul va ofera 3.800 de lei, sub forma unei reduceri de pret la achizitionarea masinii noi. Cam asta inseamna, in esenta, programul Rabla, un program al carui rol este sa incurajeze achizitionarea de masini noi, nepoluante, si sa stopeze astfel aducerea din Occident a masinilor second-hand, de care tarile vestice sunt bucuroase sa scape.

Despre un program Rabla in Romania s-a vorbit prima data prin 1995, dar el nu a putut fi aplicat decat incepand cu anul 2005, dupa ce a fost pusa la punct procedura legala si s-au alocat de la buget fondurile necesare platii primelor de casare (44 de milioane de lei in 2005). Concret, aceasta procedura prevede un sistem destul de simplu, care implica 3 actori:

1. proprietarul unui autoturism mai vechi de 10 ani. Autoturismul trebuie sa fie inca in stare de functionare si sa dispuna de motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, sasiu, echipamentele electronice
2. un agent economic de tipul REMAT, care sa preia vehiculul in cauza si sa se ocupe de casarea lui
3. un vanzator de autoturisme noi (importator autorizat sau distribuitor al acestuia) caruia i-a fost aprobata inscrierea in program.


Astfel, proprietarul isi radiaza autoturismul vechi, il preda la unul dintre cele 250 de centre REMAT din tara si obtine astfel un voucher cu care se prezinta la dealerul de autoturisme noi unde beneficiaza de o reducere de pret. Initial, aceasta reducere era de 3.000 de lei, dar in 2009 ea fost marita la 3.800 de lei. Si tot in 2009 a mai fost o modificare importanta: plecand de la ideea ca nu toti proprietarii de masini vechi vor sa isi cumpere una noua, legea a permis ca voucherul sa poata fi comercializat pe piata libera. Si a mai permis ca la achizitionarea unui autoturism nou sa poata fi folosite 3 vouchere.

S-a creat astfel o piata a voucherelor, de fapt o piata dubla care functioneaza bine-mersi de doi ani. Prima ar fi cea in care proprietarii care si-au casat autovehiculele vechi isi scot la vanzare voucherele, prin anunturi la mica publicitate, la preturi de 1.800-2.000 de lei, cam jumatate din valoarea lor. De mentionat ca aceste preturi scad dramatic odata cu apropierea datei de expirare a voucherelor, pentru ca programul Rabla se desfasoara in etape si fiecare etapa are alocate voucherele ei.

Iar a doua piata este una dominata de intermediari. Acestia cumpara masini uzate la preturi de 1.000 de lei, de la proprietari care nu au timp si nervi sa umble dupa avize sau stampile, caseaza respectivele masini si le transforma in vouchere. Iau apoi legatura cu un dealer de autoturisme noi (se sudeaza niste relatii in timp), iar dealerul le mijloceste contactul cu un client dornic sa cumpere o masina noua si sa beneficieze totdata de o reducere consistenta de pret. Astfel, acest client cumpara de la intermediar 3 vouchere care ii asigura o reducere de 3 x 3.800 = 11.400 de lei, platind pentru ele doar, sa zicem, 4.800 de lei.

In acest fel toata lumea e multumita: proprietarii de masini vechi pentru ca scapa de rable la un pret foarte bun (n-ar fi luat pe ele mai mult de 500 de lei), intermediarii pentru ca la fiecare masina casata obtin un profit de cca 600 de lei (dau 3.000 de lei pe 3 masini si vand voucherele cu 4.800 de lei), cumparatorii masinilor noi pentru ca platesc mai putin cu vreo 7.000 de lei, dealerii pentru ca isi iau comisioanele.

Nu toate voucherele ajung sa fie valorificate

Datele pe 2010 arata ca au fost distribuite cca 185.000 de vouchere, dar doar 150.000 s-au intors pentru validare la Administratia Fondului de Mediu (AFM), autoritatea care gestioneaza acest program. Asta inseamna ca doar 150.000 de vouchere au fost folosite pentru achizitionarea de autoturisme noi, adica cca 35.000 de vouchere au ramas in aer, ele nemaiputand fi folosite pentru 2011. Asta s-a produs poate si din cauza ca detinatorii au tinut la pret.

Cert este ca programul Rabla a dat rezultate, atat in ceea ce priveste protectia mediului (am scapat de o gramada de masini vechi de 15-20 de ani), cat si in ceea ce priveste afacerile dealerilor de autoturisme noi. Daca in 2007, anul de varf al pietei auto, s-au vandut prin acest program 16.400 de masini noi, reprezentand 5% din numarul total de masini vandute in acel an in Romania, in 2010 numarul lor a crescut la 62.550, insemnand insa 60% din totalul pietei. Se poate spune deci ca programul a fost o adevarata gura de oxigen pentru dealeri. Si nu numai pentru cei de masini ieftine, gen Logan.

In 2011, voucherele Rabla au devenit atractive
si pentru cumparatorii din segmentul premium


O potentiala reducere de 2.700 de euro nu putea sa treaca neobservata de catre cumparatorii de masini scumpe si, in plus, nici dealerii nu au vrut sa rateze posibilitatea de oferi un discount suplimentar intr-o perioada in care marja de profit este la un nivel minim. Potrivit Administratiei Fondului pentru Mediu, pe lista dealerilor inscrisi in programul Rabla 2011 apar si concesionari ai marcilor Lexus, Audi, Porsche, BMW. Singura marca premium cu mai multi dealeri inscrisi in programul de casare este Mercedes-Benz, cu sapte concesionari.

Reducerea de pret va deveni si mai semnificativa daca tinem cont de o declaratie a ministrului Laszlo Borbely de la sfarsitul anului trecut, care nu excludea posibilitatea ca numarul de vouchere ce pot fi folosite la achizitionarea unei masini noi sa creasca de la 3 la 5. Asadar, o reducere de 4.500 de euro. Lucrurile nu se prezinta insa la fel de atractive si pentru cei care nu au in plan achizitionarea de masini noi si care ar fi dorit ca acesti bani publici alocati programului Rabla (700 de milioane de lei in 2010 , 450 de milioane in 2011) sa fie utilizati pentru rezolvarea altor probleme de mediu.


Ultimele NOUTATI

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze
Casa si gradina

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze

today03 Iul. 2025
Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren
Business

Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren

today03 Iul. 2025
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x