Cine utilizeaza mai mult retelele sociale: Femeile sau barbatii?
ernst & youngmihaela mateimarketingsocial mediaconsumatoribarbaticompanii
Se discuta de cativa ani despre preponderenta feminina in retelele sociale (social media), chiar in termeni de "este o lume a femeilor". Femeile au fost mai atrase de retelele sociale si sunt prezente intr-un numar mai mare pe multe dintre ele (de exemplu, pe Pinterest, conform Digiday citand comScore, 72% dintre utilizatori sunt femei) si nu doar atat. Sunt si mai active: femeile au cu 8% mai multi prieteni pe Facebook, iar dintre share-urile pe Facebook, 62% sunt realizate de femei.
Ponderea mai mare a segmentului demografic feminin pe retelele sociale are implicatii foarte importante pentru branduri, avand in vedere populatia pe care o vizeaza si raspunsul diferit la reclama in functie de genul publicului. Cu atat mai mult cu cat, conform unor studii, femeile sunt cele care aleg 80% dintre bunurile utilizate in mod curent de o familie.
Dar, in octombrie 2013, o analiza a utilizatorilor de social media arata ca disparitatea femei-barbati si-a schimbat ponderea (1,05 barbati la 1 femeie), ceea ce, practic, respecta disparitatea la nivelul populatiei globale intre sexe: adica, mai multi barbati fata de femei. Iar, in 2014, apare un fenomen interesant, in care femeile sunt cu adevarat “detronate” de pe cea mai importanta retea de social media, Facebook.
Din diverse motive ca, de exemplu, modificarea comportamentului utilizatorilor de Facebook, barbatii incep sa echilibreze balanta. Daca, in 2009, dominanta feminina era evidenta - cu 1,35 femei la 1 barbat - inclusiv cu un numar majoritar de femei pentru orice palier de varsta analizat, Facebook spune ca acum 54% dintre utilizatorii sai sau dintre fanii paginilor Facebook sunt barbati.
Ceea ce inseamna ca femeile nu mai sunt cele mai multe pe Facebook in acest moment. Si nu doar cand ne referim la intreaga populatie de utilizatori, ci si atunci cand analizam anumite paliere de varsta. Conform Facebook, sunt mai multi utilizatori barbati in toate palierele de varsta pana in 45 de ani: 13-17, 18-24, 25-34 si 35-44.
Cu toate acestea, femeile intra pe Facebook mai des decat barbatii (30% versus 26% dintre barbati, in SUA) si sunt mai dispuse sa interactioneze cu brandurile prezente in social media.
Exista, insa, si posibilitatea ca analizele pe baza carora s-au axat multe dintre studiile citate de-a lungul anilor sa fi fost US-centric. Avand in vedere ponderea brandurilor americane din domeniul FMCG la nivel mondial, de pilda, multe dintre aceste studii au avut in vedere populatia americana.
La nivelul Romaniei, datele arata altceva. Sa privim mai intai cateva date demografice. Daca la nivelul populatiei sunt mai multe femei: 51,3% fata de 48,7% barbati, pe anumite paliere de varsta sunt mai multi barbati decat femei in Romania. Acest lucru este adevarat pentru toate palierele de varsta analizate de INS pana la varsta de 50 de ani. Cele mai mari diferente sunt la palierele demografice 20-24 de ani si 25-29. Astfel, in Romania sunt cu 43 de mii mai multi barbati decat femei intre 20-24 de ani si cu 32 de mii mai multi barbati in intervalul 25-29 de ani.
Daca ne uitam, insa, la distributia intre mediul urban si cel rural, vom avea surpriza sa constatam ca in mediul urban sunt mai multe femei decat barbati. Diferenta se pastreaza inclusiv pentru palierele de varsta in care domina femeile ca numar la nivelul Romaniei. Practic, pe toate palierele de varsta analizate de Institutul National de Statistica in mediul urban domina femeile ca numar de locuitori.
Revenind la Facebook, site-ul socialbakers.com imparte utilizatorii romani in mod egal intre barbati si femei. In schimb, Facebrands, conform unor date actualizate ultima data in aprilie 2014, arata ca Facebook-ul este dominat copios de barbati in Romania, cu aproape 64%, fata de 36% utilizatori femei.
Totusi, se poate spune cu certitudine ca, indiferent de faptul ca sunt mai multi barbati sau mai multe femei in social media si indiferent de targetul brandurilor (preponderent feminin sau masculin), ele nu pot lipsi de pe aceste platforme. Important este ca fiecare brand sa isi creeze comunitatea relevanta careia sa ii comunice mesajele de brand si nu numai. Companiile se pot baza pe observatiile si perceptiile consumatorilor pentru dezvoltarea de produse si pot utiliza tehnologiile sociale in zona operationala si de distributie.
Dar nu doar companiile au de castigat din utilizarea tehnologiilor sociale (retele sociale, bloguri, sisteme de recenzare, comert social, forumuri, crowdsourcing, jocuri etc.), ci si consumatorii. Tehnologiile sociale gratuite au creat valoare adaugata pentru consumatori de 40 miliarde USD in 2010 si se asteapta sa creeze 76 miliarde USD valoare adaugata in 2015.
Autor: Mihaela Matei, Supervising Associate, Brand, Marketing & Communication, EY Romania