Florin Radulescu, Ascendis: Pune pret pe inteligenta emotionala. Si compania ta se va dezvolta
florin radulescuascendistraininginteligenta emotionalaeqangajati
Cati dintre angajatii tai reusesc sa lase emotiile la usa biroului in care lucreaza si sa execute fisa postului? Cat de importanta este dezvoltarea inteligentei emotionale a angajatilor pentru bunul mers al afacerilor? Florin Radulescu (foto), partener al companiei de training si consultanta in domeniul dezvoltarii si formarii profesionale Ascendis, observa faptul ca, in conditiile in care inteligenta rationala (IQ) ramane in parametri relativi constanti de la o perioada la alta a vietii, o carte pe care antreprenorii pot miza in dezvoltarea afacerilor poate fi inteligenta emotionala (EQ) a angajatilor.
In ce domenii ar trebui sa primeze inteligenta emotionala si cati manageri si antreprenori inteleg acest lucru? Intr-un interviu acordat Manager.ro, Florin Radulescu ne ofera informatii in acest sens.
Adrian Popa: Cat de importanta ar trebui sa fie inteligenta emotionala in momentul recrutarii angajatilor?
Florin Radulescu: Evaluarea capacitatii de a utiliza inteligenta emotionala (EQ) a celor care urmeaza a fi selectati si angajati este un reper foarte important de luat in calcul pentru a alege un candidat potrivit pentru o functie in care interactiunea cu oamenii este critica. De cele mai multe ori, sunt luate in calcul elementele aparente ale inteligentei emotionale ce transpar prin limbajul paraverbal sau nonverbal. Mai rar, in recrutari facute de persoane cu experienta in domeniu, sunt explorate mai profund si alte elemente care pot sa dezvaluie capacitatea individului de a gestiona inteligent emotional situatiile cu care este confruntat in relatiile interumane.
Practica demonstreaza ca, in domeniile in care inteligenta emotionala a fost considerata importanta si a fost urmarita si dezvoltata, eficienta a crescut semnificativ si timpul consumat inutil in controverse si in conflicte a scazut cu peste 50%.
Trebuie sa tinem cont ca inteligenta rationala (IQ) este un factor diferentiator preponderent in perioada de formare si calificare. Odata ajuns intr-un mediu, toti cei din jurul tau, din echipa, din departament, sunt la un nivel comparabil al inteligentei si pregatirii. Din acel moment, diferenta semnificativa intre succes si esec este data in proportie coplesitoare de capacitatea de adaptare si gestionare a relatiilor interumane in care inteligenta emotionala este un ingredient critic.
AP: In ce domenii de activitate inteligenta emotionala ar trebui sa primeze? De ce?
FR: Inteligenta emotionala ar trebui sa primeze in toate domeniile care presupun interactiune umana. Managementul de la orice nivel din organizatii din toate domeniile, relatii cu clientii, vanzari, achizitii, management de proiecte ar putea fi primele la care ne gandim ca ar implica utilizarea competentelor generate de inteligenta noastra emotionala. Experienta Ascendis cu clientii nostri din diverse domenii ne arata insa o preocupare importanta pentru acest subiect in domenii precum productie, servicii financiar-contabile, administrativ. Am avut solicitari de formare si dezvoltare a competentelor EQ de la firme de productie industriala pentru personal coordonator (sefi de echipa si manageri de productie) de pe linia de asamblare. Acest lucru demonstreaza ca s-a ajuns la un nivel de constientizare si aplicare in practica a beneficiilor utilizarii acestui tip de abilitati umane in domenii foarte variate si, pana nu de mult, neasteptate pentru angajarea unor astfel de capacitati. Iar rezultatele au aparut in decurs de cateva luni la nivelul imbunatatirii relatiilor intreumane, al managementului schimbarii si al conflictelor. Exista vreo organizatie care sa nu fie confruntata cu provocari in zona celor trei tipuri de procese mentionate anterior, mai ales în contextul economic actual?
AP: Cum poate fi tradusa inteligenta emotionala in bilantul financiar al unei companii? Poate fi estimata contributia acestei capacitati a angajatilor ca aport anual in cifra de afaceri?
FR: Pentru a traduce financiar importanta in afaceri a capacitatii de a gestiona competentele date de inteligenta emoţionala ar fi suficient sa investigam si sa masuram, depinzand de specificul activitaţii, elemente de tipul: clienti nemultumiti, durata unui ciclu de vanzare, durata sedintelor, rezultatele negocierilor, satisfactia si loialitatea angajatilor, rezistenta la schimbare, gestionarea situatiilor conflictuale etc. Fiecare dintre ele are, pe langa componenta legata de abilitati si proces, o componenta de relationare interumana care influenteaza succesul in fiecare situatie. Cu metrici specifice de masurare poate fi identificata destul de precis contributia acestor elemente tangibile sau intangibile la profitul sau pierderile unei firme.
AP: Care sunt cele mai deficitare industrii, in Romania, la acest capitol? Din ce motiv?
FR: In principal, domeniile in care subiectul ar parea, in perceptia multora, ca prezinta mai putin interes pentru subiect ar fi cel tehnic, industrial. Plecand de la conceptia nerealista ca individul, odata ajuns la locul de munca, ar trebui sa-si lase emotiile la o parte si sa execute fisa postului, putini manageri s-au gandit la acest subiect ca la unul care sa fie macar in atentia lor, daca nu prioritar.
AP: Cum poate fi remediata situatia din cadrul industriilor deficitare?
FR: Primul pas spre remedierea acestei situatii ar fi o actiune puternica de constientizare la toate nivelele unei organizatii a importantei EQ in activitatea si viata noastra de zi cu zi. Dezvoltarea acestei capacitati cu care toti suntem nativ inzestrati la un anumit nivel poate sa se intample in decurs de luni sau ani, depinzand de fiecare persoana si de efortul pe care il depune in acest sens, ca in orice alt demers de invatare. Vestea buna pentru cei interesati este ca EQ-ul se poate imbunatati pe parcursul vietii spre deosebire de IQ, cu care ramanem in parametri relativi constanti de la o perioada la alta a vietii, chiar daca volumul de cunostinte si abilitati creste.
AP: Ce costuri ar presupune si ce cursuri sunt necesare?
FR: In primul rand, ar trebui sa ne concentram pe ce se poate obtine in urma ridicarii nivelului EQ in echipa sau firma noastra. Cate oportunitati vor fi mai bine fructificate? Cate situatii conflictuale vor fi rezolvate constructiv si profitabil? Cat de mult va fi influentate stabilitatea si loialitatea angajatilor? Cate parteneriate de lunga durata cu clienti si furnizori vor fi construite in beneficiul firmei? Fata de aceste beneficii si multe altele, investitiile in programe interne de trasformare si programe de pregatire externe este insignifianta. Costul de oportunitate poate fi de zeci sau sute de ori mai mare decat aceasta investitie.
Despre Ascendis
Infiintata in 1997, Ascendis este cea mai mare companie de training si consultanta in domeniul dezvoltarii organizationale din Romania, cu o echipa de 40 de consultanti si facilitatori si cu un portofoliu de peste 140 de clienti constanti. In anul 2011, Ascendis a facilitat 2.350 de zile de training si consultanta si a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 18.000.000 de lei, rezultat care depaseste nivelul atins in 2008, anul cel mai bun din istoria firmei pana in acest moment (15,8 milioane de lei).