Cateodata vine momentul sa te faci frate cu dracul, ca sa treci puntea
general motorsfordparteneriatfalimentpiata autodetroit
General Motors si Ford sunt ca Tom si Jerry pe piata auto din SUA. Se alearga, se tachineaza, se sicaneaza, isi fac antireclama la produse. Pe scurt, o relatie de rivalitate. Si atunci, cum de s-a intamplat ca GM sa "ceara mana" Ford? Este simplu: cand nu ai bani si te paste falimentul, iar banca si statul nu te mai ajuta, apelezi la prieteni sau faci un pact cu dusmanul, "ca sa treci puntea"!
Exact de "punte" avea nevoie General Motors, cand le-a propus celor de la Ford, in secret, fuziunea, in vara anului 2008, cu aproape un an inainte de a intra in faliment.
Propunerea, care a socat conducerea Ford, a venit din partea directorului general al GM la acel moment, Rick Wagoner, se arata in articolul New York Times, o adaptare a unei carti lansate de Bill Vlasic, seful biroului din Detroit al publicatiei. In Detroit isi au sediul cei mai mari trei producatori auo din SUA, GM, Ford si Chrysler.
GM se confrunta cu o importanta criza de lichiditati, in timp ce Ford avea la dispozitie fonduri de 30 de miliarde de dolari. Acesta pare sa fie motivul pentru care GM a incercat fuziunea cu principalul sau rival din SUA. Ideea, care a fost analizata la nivel teoretic mai multi ani, a fost respinsa de Ford.
GM a iesit din faliment in iulie 2009, dupa ce a primit ajutoare guvernamentale de 50 de miliarde de dolari. Anul trecut, grupul american a inregistrat un profit de 4,7 miliarde de dolari, primul an pe plus din 2004.