Piata auto din Romania si-a temperat ritmul de crestere la 9%
crestere piata autopiata auto romaniavanzari masini romaniadate apia
Desi ritmul de crestere al pietei auto din Romania s-a temperat, dupa 8 luni din acest an, se inregistreaza o crestere relativ solida, de 9%, in contrast cu evolutia din alte state europene, potrivit datelor APIA.
In luna august a acestui an, a fost consemnata, in Romania, o crestere de 4,5% a pietei totale, in comparatie cu august 2018. Astfel, dupa primele opt luni din 2019, se inregistreaza o crestere generala de 9% comparativ cu aceeasi perioada din 2018.
Spre deosebire de majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, Romania inregistreaza o crestere continua a pietei, in ultimele 12 luni (o singura luna fiind in scadere - martie 2019, posibil ca urmare a asteptarii inceperii Programului Rabla).
In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care realizeaza 58% din totalul achizitiilor de autoturisme din primele opt luni ale lui 2019. Cu toate acestea, este de remarcat ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice, in prime opt luni din 2019 (47.167 unitati) este cu 30,8% superior celui din perioada similara a anului trecut (36.066 unitati).
Ca urmare, si ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a crescut de la 36%, in 2018, la 42%, in 2019.
In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele opt luni ale anului 2019, au fost inmatriculate 293.507 de unitati, cu 6% mai putine decat in 2018, avand si o structura de varsta imbunatatita (cu scaderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).
Plus 4,5% la autovehicule noi
In Romania, vanzarile de autovehicule noi au consemnat, in august 2019, un volum al vanzarilor in crestere cu 4,5%, in comparatie cu luna similara a anului trecut. Ca urmare, in primele opt luni ale anului 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 9%, pe un volum total de 129.759 unitati.
Din acestea, 110.998 sunt autoturisme care, pe ansamblului perioadei, inregistreaza o crestere de 10,6%, si 18.761 vehicule comerciale, acestea avand o crestere de doar 0,1%.
Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 34.419 de unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 11.435 unitati si Renault 11.012 unitati. Dacia, cu 32.621 de unitati, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford (2.522 unitati) pe cel de la vehicule comerciale usoare.
Dupa Dacia, cu cele 32.621 unitati (29,4% cota de piata, realizata pe volum in crestere cu 6,1% fata de 2018), urmeaza Volkswagen (10.022 unitati; 9% cota de piata si un volum in scadere cu 4,3% fata de 2018); Renault (9.652 unitati; 8,7% din total piata; plus 29,2%), Skoda (9.190 unitati; 8,3% cota de piata; plus 2,7%) si Ford (7.650 unitati; 6,9% cota de piata; plus 23,4%).
Loganul este cel mai vandut model
Pe modele, cu cele 13.360 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, in primele opt luni din 2019, urmat de Dacia Duster (7.610 unitati), Dacia Sandero (6.888 unitati), Renault Clio (4.242 unitati) si Skoda Octavia (3.342 unitati).
Analizand segmentarea pe clase, dupa primele 8 luni ale anului, a fost consemnata o evolutie mixta, astfel: cresteri pe segmentele Sport (+40,1%), SUV(19,9%), clasa B (15,4%), clasa C (5,2%), si scaderi la clasa F (42,4%), D (17,2%), MPV (14,4%), E (5,7%) si A (1,3%).
Este, insa, de remarcat ca, daca Clasa SUV isi continua evolutia crescatoare (ceea ce este foarte posibil), aceasta va ocupa, in scurt timp, primul loc in preferintele clientilor, in detrimentul Clasei C, care multi ani a dominat acest top.
In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, in august 2019, atat autoturismele cu motoare pe benzina cat si cele diesel au cedat procente celor cu combustibili alternativi. Cu toate acestea, dupa 8 luni, autoturismele pe benzina continua sa detina 71,1% din total, procent semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in aceeasi perioada din 2018 (59,4%).
Dintre primele 10 marci/modele cele mai vandute, 6 marci si 9 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.
Pe de alta parte, in august, ponderea motorizarilor diesel a scazut cu 1,2% fata de iulie, dar trendul este crescator, fiind posibil ca el sa se consolideze in lunile urmatoare. In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel, dupa 8 luni din 2019, este de 25,1% din total, 8 marci si 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel reprezinta 96,7% din total.
Autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 54,6%
In ceea ce priveste autoturismele electrice si hibride, in august 2019, acestea au inregistrat o cota de 5,4% din total, superioara celei din luna precedenta.
Pe ansamblul celor 8 luni din 2019, aceasta categorie de autoturisme inregistreaza o crestere semnficativa de volum (4.166 fata de 2.603,in 2018), fapt ce face ca ponderea sa in ansamblul pietei sa fie una sa fie una semnificativ mai mare celei din anul trecut (3,8%, in 2019, fata de doar 2,6% in 2018).
Pe subcategorii, consemnam o crestere de 129,5% (2,3 ori) la autoturismele full electrice si o scadere de 11,% la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 54,6%.
In acest context, trebuie remarcata, si in acest an, evolutia foarte buna a Programului Rabla Plus, numarul persoanelor fizice care au achizitionat o masina electrica (full sau plug-in) fiind de circa trei ori mai mare decat cel consemnat la sfarsitul lunii august a anului trecut.
Un alt aspect important de semnalat este ca, in primele 8 luni ale acestui an, au fost achizitionate mai multe autoturisme cu incarcare electrica decat in intreg anul trecut (1.064 unitati fata de 987).
Pe ansamblul pietei, in functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia dupa 8 luni din 2019 se prezinta astfel: Romania, o pondere de 29,5%, Germania 18,2%, Cehia 10,7%, Turcia 9,6% ti Spania 8,7%.
In acest context, comparativ cu perioada similara din 2018, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 9,5%, iar cele din import cu 11,1%.