Branding

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Branding
de Manager.ro la 11 Iun. 2010
Urmareste-ne pe Google News
brandingofertacomunicaretargetclienti


Pentru ce branding ?

Doi negustori de vin. Ei au buticurile fata in fata, fiecare butic are firma deasupra usii: Borsica SRL – cenusiu pe alb, litere drepte si Dionisus SRL – visiniu pe crem-galbui, litere stilizate. Spre deosebire de “Borsica”, “Dionisus” si-a pus in dreapta numelui firmei si un slogan incriptat pe o placa de lemn taiata in forma de butoi: “Poti face din orice clipa o petrecere. Cu Vinurile de la Dionisus.” Buticul lui este stil crama, din lemn si are trepte din piatra aspra la intrare.
Vrei sa iei niste vin, dar te grabesti; nu ai timp sa “studiezi” oferta ambelor buticuri.
In care intri?


Cele…n elemente

Nume. Slogan. Logo. Mesaje. Strategie si canale de comunicare. Oferta. Toate acestea vor duce la succes atunci cand formeaza un tot care sa creeze o identitate bine conturata. Ce presupune o astfel de identitate ?
- crearea mesajului (continutului ideatic): clar, corect targetat, atractiv si cat mai original;
- individualizarea cat mai accentuata a “formelor” in sine care transmit mesajul;
- utilizarea combinatiei adecvate de canale de comunicare;
-implinirea, dar si depasirea asteptarilor firesti ale clientilor legate de produsele/serviciile oferite de firma, prin inglobarea in oferta a unor caracteristici cat mai personale (pana la a da nastere prin trasaturi unice unor cerinte complet noi).
Acum, sa le luam pe rand…

La inceput a fost…ideea !

Mesajul trebuie sa fie in acord cu oferta firmei si cu profilul clientilor potentiali. El are de transmis, in esenta, informatii relevante despre firma/marca, avantajele pentru utilizatori ale folosirii produselor/serviciilor marcii datorate unor caracteristici de baza ale acestora si beneficiile procurarii acestor bunuri (pret convenabil, timp/energie minime necesare cumpararii). Referitor la avantajele bunului, se poate merge mai departe subliniind si “crezul” (conceptia) marcii despre produsele create. Spre exemplu, daca strategia de produs a urmarit dezvoltarea unei game variate (ori chiar de produse “pre-individualizate”, mulate cat mai bine pe mai multe segmente si sub-segmente de clienti), acest lucru merita facut cunoscut.
Pentru marcile active in anumite sectoare (de exemplu servicii de agrement, bunuri de folosinta indelungata) si in general pentru marcile premium, mesajul (ne referim acum la informatiile despre firma) trebuie sa puna accent pe “povestea de succes”, pe obiectivele firmei (referitoare la asteptarile clientilor) si sa includa, daca este cazul, impactul activitatii firmei/ folosirii produselor asupra mediilor social, economic, natural.

Forma simpla, dar…elaborata

Elementele alcatuind latura “senzoriala” a brand-ului (denumire, logo, textul sloganului, paleta coloristica, elemente de sunet si chiar olfactive), personale si puternice, vor fi definite dupa studierea celor folosite de concurenta (pentru o personalizare eficienta) si analiza in profunzime a profilurilor segmentelor de clienti targetate. Vor fi, de-asemenea, alese astfel incat sa “se lege” cat mai bine si sa dea o forma clara mesajului. Cu cat mai larga paleta senzoriala, cu atat personalizarea si impactul vor fi mai accentuate. Spre exemplu, site-ul de prezentare poate include si o componenta sonora (pe care vizitatorii sa o poata usor dezactiva daca vor).

Comunicare eficienta

Canalele si gradul in care este folosit fiecare sunt dictate de caracteristicile segmentului (segmentelor) targetate, de specificul ofertei si, fireste, de bugetul posibil de alocat.
Dezvoltarea si sustinerea unui brand implica deseori un aport mai mare din partea canalelor traditionale (televiziune, presa tiparita, afise stradale) decat implica marketing-ul de produs. Cu toate acestea, prezenta pe internet a devenit vitala si pentru sustinerea brand-ului (si, in anumite domenii, internetul este principalul canal de branding).

Oferta dincolo de…Oferta

Oricat de eficient dezvoltate elementele discutate pana acum, oferta in sine contribuie decisiv la “greutatea” oricarui brand; de aceea o putem considera, daca privim in sens larg conceptul de brand, componenta a lui.
Oferta dincolo de oferta ? Da, deoarece “acel ceva” care face diferenta dintre un branding eficient si unul genial este tocmai “depasirea” asteptarilor firesti ale consumatorilor unor produse/servicii. Iar aici cercetarea si inovarea fac totul.
Multe sunt directiile in care se poate actiona pentru obtinerea acestui deziderat. Mai des “exploatate” sunt: inovatii pe partea de oferta comerciala (in cadrul acesteia, si pe “teritoriul” serviciilor anexe – de asigurare, garantie, etc); redefinirea conditiilor/imprejurarilor in care un produs poate fi utilizat; adaugarea de noi utilizari unui produs; “fentarea” legala a unor cerinte/restrictii legale impuse pentru detinerea/utilizarea produsului; minimizarea/eliminarea efectelor nocive ale folosirii unui produs (daca ne gandim la masini si poluare, observam cum se pot lega elemente ale mesajului de trasaturi ale ofertei).
Inovarea nu inseamna mult daca nu se permanentizeaza avantajele ei, iar in general aceasta presupune inovarea continua, gasirea de noi si noi idei utile.

Limite sau orizonturi ?

Exista, desigur, elemente care pot actiona ca si “diluant” al identitatii, gasindu-si originea in insasi psihologia consumatorilor (nu discutam acum despre cele care tin de posibilitatile tehnice / financiare ale firmei).
Spre exemplu, paleta coloristica folosita la imaginile care promoveaza un lant de restaurante este preferabil sa contina preponderent culori calde, cele mai potrivite fiind galbenul, bejul – galbui si nuantele de maron – roscat. In cazul firmelor care ofera servicii destinate satisfacerii “cererii de siguranta” (asiguratori, firme de protectie si paza, etc), verdele si rosul sunt culorile considerate indicate.
De aceste aspecte este bine sa tinem cont, insa ele nu ar trebui luate ca atare, ci analizate in contextul specific. Cine stie, poate ca inovand, le puteti uneori face sa functioneze mai mult pentru voi, reorientandu-le intr-un fel efectul.

Liviu Deculescu

Ultimele NOUTATI

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze
Casa si gradina

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze

today03 Iul. 2025
Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren
Business

Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren

today03 Iul. 2025
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x