Branding

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Branding
de Manager.ro la 11 Iun. 2010
brandingofertacomunicaretargetclienti


Pentru ce branding ?

Doi negustori de vin. Ei au buticurile fata in fata, fiecare butic are firma deasupra usii: Borsica SRL – cenusiu pe alb, litere drepte si Dionisus SRL – visiniu pe crem-galbui, litere stilizate. Spre deosebire de “Borsica”, “Dionisus” si-a pus in dreapta numelui firmei si un slogan incriptat pe o placa de lemn taiata in forma de butoi: “Poti face din orice clipa o petrecere. Cu Vinurile de la Dionisus.” Buticul lui este stil crama, din lemn si are trepte din piatra aspra la intrare.
Vrei sa iei niste vin, dar te grabesti; nu ai timp sa “studiezi” oferta ambelor buticuri.
In care intri?


Cele…n elemente

Nume. Slogan. Logo. Mesaje. Strategie si canale de comunicare. Oferta. Toate acestea vor duce la succes atunci cand formeaza un tot care sa creeze o identitate bine conturata. Ce presupune o astfel de identitate ?
- crearea mesajului (continutului ideatic): clar, corect targetat, atractiv si cat mai original;
- individualizarea cat mai accentuata a “formelor” in sine care transmit mesajul;
- utilizarea combinatiei adecvate de canale de comunicare;
-implinirea, dar si depasirea asteptarilor firesti ale clientilor legate de produsele/serviciile oferite de firma, prin inglobarea in oferta a unor caracteristici cat mai personale (pana la a da nastere prin trasaturi unice unor cerinte complet noi).
Acum, sa le luam pe rand…

La inceput a fost…ideea !

Mesajul trebuie sa fie in acord cu oferta firmei si cu profilul clientilor potentiali. El are de transmis, in esenta, informatii relevante despre firma/marca, avantajele pentru utilizatori ale folosirii produselor/serviciilor marcii datorate unor caracteristici de baza ale acestora si beneficiile procurarii acestor bunuri (pret convenabil, timp/energie minime necesare cumpararii). Referitor la avantajele bunului, se poate merge mai departe subliniind si “crezul” (conceptia) marcii despre produsele create. Spre exemplu, daca strategia de produs a urmarit dezvoltarea unei game variate (ori chiar de produse “pre-individualizate”, mulate cat mai bine pe mai multe segmente si sub-segmente de clienti), acest lucru merita facut cunoscut.
Pentru marcile active in anumite sectoare (de exemplu servicii de agrement, bunuri de folosinta indelungata) si in general pentru marcile premium, mesajul (ne referim acum la informatiile despre firma) trebuie sa puna accent pe “povestea de succes”, pe obiectivele firmei (referitoare la asteptarile clientilor) si sa includa, daca este cazul, impactul activitatii firmei/ folosirii produselor asupra mediilor social, economic, natural.

Forma simpla, dar…elaborata

Elementele alcatuind latura “senzoriala” a brand-ului (denumire, logo, textul sloganului, paleta coloristica, elemente de sunet si chiar olfactive), personale si puternice, vor fi definite dupa studierea celor folosite de concurenta (pentru o personalizare eficienta) si analiza in profunzime a profilurilor segmentelor de clienti targetate. Vor fi, de-asemenea, alese astfel incat sa “se lege” cat mai bine si sa dea o forma clara mesajului. Cu cat mai larga paleta senzoriala, cu atat personalizarea si impactul vor fi mai accentuate. Spre exemplu, site-ul de prezentare poate include si o componenta sonora (pe care vizitatorii sa o poata usor dezactiva daca vor).

Comunicare eficienta

Canalele si gradul in care este folosit fiecare sunt dictate de caracteristicile segmentului (segmentelor) targetate, de specificul ofertei si, fireste, de bugetul posibil de alocat.
Dezvoltarea si sustinerea unui brand implica deseori un aport mai mare din partea canalelor traditionale (televiziune, presa tiparita, afise stradale) decat implica marketing-ul de produs. Cu toate acestea, prezenta pe internet a devenit vitala si pentru sustinerea brand-ului (si, in anumite domenii, internetul este principalul canal de branding).

Oferta dincolo de…Oferta

Oricat de eficient dezvoltate elementele discutate pana acum, oferta in sine contribuie decisiv la “greutatea” oricarui brand; de aceea o putem considera, daca privim in sens larg conceptul de brand, componenta a lui.
Oferta dincolo de oferta ? Da, deoarece “acel ceva” care face diferenta dintre un branding eficient si unul genial este tocmai “depasirea” asteptarilor firesti ale consumatorilor unor produse/servicii. Iar aici cercetarea si inovarea fac totul.
Multe sunt directiile in care se poate actiona pentru obtinerea acestui deziderat. Mai des “exploatate” sunt: inovatii pe partea de oferta comerciala (in cadrul acesteia, si pe “teritoriul” serviciilor anexe – de asigurare, garantie, etc); redefinirea conditiilor/imprejurarilor in care un produs poate fi utilizat; adaugarea de noi utilizari unui produs; “fentarea” legala a unor cerinte/restrictii legale impuse pentru detinerea/utilizarea produsului; minimizarea/eliminarea efectelor nocive ale folosirii unui produs (daca ne gandim la masini si poluare, observam cum se pot lega elemente ale mesajului de trasaturi ale ofertei).
Inovarea nu inseamna mult daca nu se permanentizeaza avantajele ei, iar in general aceasta presupune inovarea continua, gasirea de noi si noi idei utile.

Limite sau orizonturi ?

Exista, desigur, elemente care pot actiona ca si “diluant” al identitatii, gasindu-si originea in insasi psihologia consumatorilor (nu discutam acum despre cele care tin de posibilitatile tehnice / financiare ale firmei).
Spre exemplu, paleta coloristica folosita la imaginile care promoveaza un lant de restaurante este preferabil sa contina preponderent culori calde, cele mai potrivite fiind galbenul, bejul – galbui si nuantele de maron – roscat. In cazul firmelor care ofera servicii destinate satisfacerii “cererii de siguranta” (asiguratori, firme de protectie si paza, etc), verdele si rosul sunt culorile considerate indicate.
De aceste aspecte este bine sa tinem cont, insa ele nu ar trebui luate ca atare, ci analizate in contextul specific. Cine stie, poate ca inovand, le puteti uneori face sa functioneze mai mult pentru voi, reorientandu-le intr-un fel efectul.

Liviu Deculescu

Urmareste-ne pe Google News

Ultimele NOUTATI

Sistemul fiscal s-a resetat, inevitabilul s-a produs. Cele mai importante noutati legislative din fiscalitate, valabile de la 1 iulie
Ultimele stiri economice

Sistemul fiscal s-a resetat, inevitabilul s-a produs. Cele mai importante noutati legislative din fiscalitate, valabile de la 1 iulie

RO e-Factura, RO e-Transport si SAF-T au ajuns la linia de start si au si inceput maratonul in sistemul nostru fiscal, la 1 iulie. Expertii de la EY Romania ne ofera o radiografie a situatiei din...
today01 Iul. 2022
Cumperi sau vinzi criptomonede? ANAF o sa-ti bata la usa. Fiscul a prins firul banilor digitali si vine cu un avertisment
Financiar-Bancar

Cumperi sau vinzi criptomonede? ANAF o sa-ti bata la usa. Fiscul a prins firul banilor digitali si vine cu un avertisment

Piata criptomonedelor se bucura de o expansiune impresionanta in Romania, tot mai multi dintre conationalii nostri fiind tentati sa efectueze astfel de tranzactii financiare. Ei bine, conform...
today01 Iul. 2022
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Adauga comentariu

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Ce se intampla cu rambursarea TVA: ANAF restituie sume uriase firmelor
Companii

Ce se intampla cu rambursarea TVA: ANAF restituie sume uriase firmelor

today01 Iul. 2022
Milioane de romani primesc mai multi bani, de astazi: cine trebuie sa-si verifice cardul
Ultimele stiri economice

Milioane de romani primesc mai multi bani, de astazi: cine trebuie sa-si verifice cardul

today01 Iul. 2022
Au intrat in vigoare noi scumpiri: pe ce vom da mai multi bani
Ultimele stiri economice

Au intrat in vigoare noi scumpiri: pe ce vom da mai multi bani

today01 Iul. 2022
Romanii scapa de electrocasnicele vechi, iar copiii lor se joaca de-a reciclarea in campania Romania Recicleaza
Life Style

Romanii scapa de electrocasnicele vechi, iar copiii lor se joaca de-a reciclarea in campania Romania Recicleaza

today01 Iul. 2022

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x