De la brandul companie la brandul individual

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
De la brandul companie la brandul individual
de Manager.ro la 02 Dec. 2008
Urmareste-ne pe Google News
brandmanagerpiata


                         De la brandul companie la brandul individual

   Ca orice termen importat din SUA, brandul se foloseste alaturi de alti "frati de-ai sai", in discutii savante intre creative manageri si account executivi. Profesionistii in advertising au un limbaj special atunci cand se refera la brand sau branding si, probabil, ati intelege foarte putine dintr-un astfel de mesaj. Cu cat intervin mai multi "analisti" de brand, cu atat acesta devine mai complicat, desi, in esenta, lucrurile sunt extrem de simple.


Logo-ul Coca Cola a fost desenat de Frank Robinson, un fel de bibliotecar-arhivist in micuta companie care dorea sa vanda o bautura racoritoare revolutionara. Frank nu avea nici o legatura cu marketingul, cu brandingul, cu cercetarea de piata. A dorit doar sa deseneze un logo pentru a simboliza noul motto al bauturii: " delicios si racoritor". De aici s-a dezvoltat o afacere ajunsa la valoarea de piata de 100 de miliarde de dolari.

Sfatul nostru
Daca decideti sa construiti un brand, aveti doua posibilitati. In primul caz, demarati cu resursele de care dispuneti in firma sau apelati la o agentie specializata. In al doilea caz, sumele pe care trebuie sa le scoateti din buzunar sunt semnificative si, foarte important, nimeni nu va garanteaza succesul brandului.

Recomandarea noastra este sa incepeti facand apel la intuitia dumneavoastra, la convingerile pe care le aveti legate de noul produs/serviciu.

Foarte important!

Brandul se refera la o companie, un produs, un serviciu, o gama de produse. Sony este un brand in sine, dar Cybershot este si el un brand de aparate foto digitale produse de imensa companie japoneza. Brandul nu este doar un logo sau un motto. Este o colectie de idei, experiente, influente, advertising, design, comentarii, media, PR, simboluri, informatii, asocieri, asteptari, fonturi, scheme de culoare, valori, personalitate. Nike a propus un logo indraznet si un motto simplu, dar care se afla pe buzele tuturor: „ Just do it“ si a castigat.

In politica de brand veti intalni mai multe concepte si, in construirea brandului dumneavoastra, trebuie sa plecati de la unul dintre acestea.

1. Brandul-companie

Acest concept se traduce simplu: numele companiei este brandul in sine. In lista de 10 branduri prezentata anterior, toate sunt nume de companie, de la Coca-Cola la Intel sau Nokia. E adevarat, lista este realizata in 2006 pentru anul 2005 si este foarte posibil ca, in ierarhia pentru acest an, sa gasim in Top Ten nume precum Google sau Gillette. S-au facut cercetari pe zeci de mii de pagini privind impactul psihologic al brandului-companie.

Rezumate, aceste studii arata ca oamenii asociaza un produs cu un nume de firma si cumpara, chiar daca nu cunoaste produsul. Brandul-companie este foarte des intalnit in industrie unde multitudinea de produse oferite de o firma reprezinta o problema chiar si pentru cei cu o foarte buna memorie.

2. Family branding

Daca tot ne-am „americanizat“ in acest capitol, suntem siguri ca veti trece cu vederea acest barbarism. „Familia de branduri“ este reprezentata de o radacina (brandul de companie, in cele mai multe cazuri) si de ramuri (fiecare brand in parte). Celica, Avensis sau Corolla sunt branduri de la Toyota si fac parte din aceeasi familie. La fel si in cazul Mach 3, M3Power sau Fusion sunt branduri de la Gillette (la randul sau un brand... Procter&Gamble). Si inca o informatie interesanta: Duracell, Braun si Oral-B sunt branduri Gillette!

3. Brandul individual

Acest concept defineste brandul solitar, pe care l-am putea identifica, plastic, cu un cowboy plecat de unul singur prin preerie in cautarea gloriei. Sprite si Fanta sunt doua branduri individuale, pe care foarte putini le mai asociaza cu Coca-Cola, compania-mama. De fapt, singura asociere pe care o mai facem este atunci cand mergem la o terasa sau restaurant si cei de acolo au o intelegere speciala cu una din companii.

Daca au Pepsi, nu au Coca-Cola; daca au Fanta, nu au Mirinda (un alt brand individual), daca au Sprite, nu au 7-Up. Nestea si Nescafe sunt si ele doua branduri individuale care isi duc profitul in conturile Coca-Cola. La fel Persil si Omo, doua branduri Unilever.

4. Brandul derivat

In goana dupa dezvoltare si profit, companiile mari lanseaza sau resusciteaza branduri derivat. Este cazul celor de la BMW cu Mini, urmati de Mercedes cu Smart. Din nefericire, in ambele cazuri succesul a fost unul relativ. Ca imagine, ambele companii au castigat, dar din punct de vedere financiar, brandul derivat nu a fost cea mai buna solutie.

Pe de alta parte, Touareg de la VW este un brand derivat caruia nimeni nu-i dadea vreo sansa. VW este o masina populara, nu un 4 x 4 de lux. Cu toate acestea, succesul a fost rasunator si il puteti verifica uitandu-va cateva minute pe o sosea aglomerata. Cate Touareg vedeti?

Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Branding

Ultimele NOUTATI

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze
Casa si gradina

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze

today03 Iul. 2025
Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren
Business

Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren

today03 Iul. 2025
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x