Despre specificul romanesc al spagii in contextul depasirii bugetelor de cheltuieli

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Despre specificul romanesc al spagii in contextul depasirii bugetelor de cheltuieli
Despre specificul romanesc al spagii in contextul depasirii bugetelor de cheltuieli
de Lucian Vasilescu la 10 Nov. 2020
Urmareste-ne pe Google News
Conform datelor furnizate de Ministerul Fondurilor Europene, in exercitiul financiar 2014-2020, Romania a accesat doar 38% din banii europeni pe care i-ar fi putut atrage (11,6 miliarde de euro accesati din 31 de miliarde alocate de Comisia Europeana). Pentru noi, fondurile europene prezinta un foarte mare dezavantaj: nu le poti cheltui airurea, nu poti sa dai din ele spaga, nu poti sa-ti tragi si tu, acolo, un comision, nu poti sa cumperi materiale sau sa arvunesti servicii la preturi supradimensionate. Asa ca noi, daca e sa facem ceva (putin si prost) apelam la banii statului, care pot fi cheltuiti fara atatea limitari si restrictii.

Contractele pentru lucrari mari (de infrastructura, de pilda) au fost/ sunt finantate de statul roman fiindca intre devizul initial si sumele cheltuite pana la final sunt mari diferente, justificate prin tot felul de acte aditionale si anexe la contractele initiale. Iar banii cheltuiti in plus nu se duc pe apa sambetei, cum se spune, ci iau calea conturilor "baietilor destepti".

Astfel se face ca, din motivul enuntat doar putin mai devreme, intre valoarea estimata a unei lucrari si suma totala cheltuita pentru realizarea acesteia diferentele sunt foarte mari. Asa stau lucrurile la noi.

In lume, nu putine lucrari gigantice duse la bun sfarsit au depasit costurile initiale. Dar nu pentru ca cineva ar fi furat banii alocati suplimentar, ci fiindca estimarile initiale s-au dovedit a fi subdimensionate.


Iata cateva exemple de depasire a bugetelor estimate pentru lucrari/ evenimente de anvengura mondiala:

Statia Spatiala Internationala (SSI) a devenit functionala in anul 1998 si este in uz si astazi, dupa ce, in timp, i s-au adugat noi module.

Initial, costul estimat pentru prima etapa de constructie a  SSI a fost de cca 40 de miliarde de dolari, dar pentru a duce proiectul la bun sfarsit, bugetul a fost depasit cu peste 68 de miliarde USD.

Jocurile Olimpice de iarna din anul 2014 s-au desfasurat la Soci, in Rusia. Pentru organizarea acestora, rusii au cheltuit cu 21 de miliarde de dolari mai mult decat estimasera in bugetul initial.

Canalul Manecii, care leaga Franta de Anglia pe sub Canalul Manecii, a fost realizat intre anii 1987-1994, iar la inceputul lucrarilor costul estimat a fost de cca 18 miliarde de dolari.
La finalul lucrarilor s-a constatat ca bugetul initial a fost depasit cu 21 de miliarde de dolari.

Sistemul hidroenergetic Barajul celor Trei Defileuri din China a presupus construirea celui mai mare baraj din lume. Complexul a fost dat in folosinta in anul 2006, iar bugetul final a contabilizat o depasire cu 16,2 miliarde USD a costurilor estimate initial.

Jocurile Olimpice de vara din anul 2004 s-au desfasurat la Atena, iar grecii au estimat ca organizarea acestora ii va costa in jur de 7 miliarde de dolari. In final, suma cheltuita a fost de doua ori mai mare.

Constructia telescopului Hubble s-a dovedit si ea de mai bine de doua ori mai scumpa decat estimarea initiala, ca si constructia Aeroportului International de la Denver (inaugurat in 1995, al doilea cel mai mare aeroport international din lume) sau constructia Stadionului Olimpic de la Montreal.

Dupa cum se vede, depasirea bugetului alocat pentru o anume lucrare nu este ceva cu specific (exclusiv) romanesc. Specifice sunt, insa, motivele care genereaza aceste depasiri.

Sursa foto: maxpixels.net

Ultimele NOUTATI

Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren
Business

Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren

today03 Iul. 2025
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
Cum se va calcula noul impozit pe proprietate - de la 1 ianuarie 2026 se schimba regulile si pentru apartamente, dar si pentru case
Imobiliare

Cum se va calcula noul impozit pe proprietate - de la 1 ianuarie 2026 se schimba regulile si pentru apartamente, dar si pentru case

today02 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x