Munca de la distanta in era digitala
chiriemunca de la distantaremote
Perioada ultimilor 3 ani a schimbat complet si ireversibil paradigma modului in care lucram, in care comunicam, iar orizonturile unui echilibru personal/profesional sunt mai largi ca oricand. Faptul ca digitalizarea a fost adoptata rapid si in aproape toate domeniile (uneori, chiar si in cele de productie) a deschis noi oportunitati pentru profesionistii de pretutindeni, astfel incat azi, pare ceva normal sa spunem ca lucram de la distanta sau ca alegem sa ne desfasuram activitatea din alt oras.
Conform unui studiu Gartner, 64% dintre profesionistii din ziua de azi spun ca ar putea lucra oriunde, avand conditia unei conexiuni bune de internet. Indiferent ca aleg o tara straina sau ca schimba locatia o data la cateva luni, de la AirBnB Bucuresti in
chirie Cluj, iar apoi pe litoral, mai ales tinerii, freelancerii, antreprenorii digitali si multe alte categorii isi permit mutarea conform unor factori, fie de ordin personal (apropierea de familie, dorinta de noi experiente), fie de ordin profesional (uneori, trebuie sa lucrezi o perioada alaturi de un client sau partener, in alt oras etc.).
Desigur, nu doar aceste categorii se bucura de munca de la distanta, multe companii aderand la acest trend si oferind angajatilor, daca nu full-time, macar un regim hibrid, cu optiunea de a lucra de acasa sau dintr-o alta locatie un anumit numar de zile pe saptamana, luna sau an.
Libertate de miscare, prin comunicare
Munca la distanta se bazeaza in mare masura pe comunicarea digitala. Software-ul de teleconferinta ajuta oamenii din intreaga lume sa se adapteze la munca la distanta cu resursele lor. Deoarece cererea de software de teleconferinta este in crestere, furnizorii de software fac tot posibilul pentru a raspunde acestei cereri.
Atunci cand temerile legate de recesiune sunt in crestere, companiile de tehnologie care ofera software de intalniri virtuale ar putea beneficia de pe urma muncii de la distanta. Pe de alta parte, insa, nu doar furnizorii de tehnologie, ci si angajatii insisi sau freelancerii trebuie sa se obisnuiasca sa mearga la intalniri digitale, sa invete sa navigheze in spatiul virtual, precum si sa previna rupturile culturale si de comunicare.
Avantajele muncii de la distanta
In ceea ce priveste angajatorii, unele dintre beneficii sunt: mai putin timp de naveta, mai multa autonomie, mai multa flexibilitate, un echilibru mai bun intre viata profesionala si cea privata, productivitate mai mare, o mai mare motivatie, reducerea fluctuatiei personalului, reducerea nevoii de spatii de birouri.
Din punctul de vedere al angajatilor, acestia isi pot alege locatia optima pentru a munci, pot petrece mai mult timp cu familia (spre exemplu, pauzele de masa), pot dedica timp cursurilor de specializare profesionala sau isi pot gestiona mult mai eficient timpul liber personal.
Concluzii
Avand in vedere tehnologia actuala si preferintele profesionistilor, este clar ca munca de la distanta este o varianta viabila, pe termen lung. Pentru a ne adapta la aceasta schimbare uriasa, este important sa o intelegem. Sa recunoastem „noua lume a muncii” - formata din noi posibilitati, noi standarde si noi relatii de munca. De fapt, noua lume a muncii este, in esenta, separata de timp si de spatiul fizic. In prezent, accentul se pune pe performanta mai presus de timpul si/sau locul de munca.
Munca la distanta se aliniaza cu schimbarile sociale recente, devenite posibile datorita progreselor tehnologice. Odata cu aceste noi libertati si optiuni, trebuie sa ne gandim bine la modul in care sunt restructurate coloanele vietii profesionale in jurul birourilor noastre, care dispar rapid. Iar utilizarea noilor paradigme de munca trebuie concentrata pe scopul de a crea un „loc de munca” mai bun, atat pentru angajatorii, cat si pentru angajatii de astazi si din viitor.
Sursa foto: Unsplash