Sleight of Mouth (patternul Intentie)

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Sleight of Mouth (patternul Intentie)
de Manager.ro la 06 Apr. 2010
Urmareste-ne pe Google News
vanzaristrategienegociere


                                  Sleight of Mouth (patternul Intentie)

Ce este Sleight of Mouth?


SOM este o suma de modele de limbaj persuasiv prin care putem amortiza diferite obiectii in procesele de vanzari si negocieri sau prin care putem provoca convingeri si credinte limitatoare. Acest instrument de limbaj a fost conceput de catre Robert Dilts care a modelat felul in care Richard Bandler (cofondatorul NLP) isi folosea abilitatile de persuasiune si argumentatie in anumite situatii. Autorul a descris 14 modele de limbaj la inceput. Dupa aceea alti autori au completat lucrarea adaugand noi modele (Steve si Conirae Andreas).

Ce sunt credintele/convingerile?

O credinta este in mod simplist ceea ce o persoana crede si afirma ca este adevarat.
Exemple: ”Sa detii o afacere este greu in Romania”, “Produsele firmei X sunt scumpe”, “Oamenii sunt rai”.

In SOM conceptul de credinta/convingere este structurat pe doua seturi de definitii specifice:

Echivalenta complexa (X=Y). Sunt doua afirmatii legate astfel incat una reprezinta sensul celeilalte. Acestea sunt legate prin urmatoarele cuvinte : “deci”, “prin urmare”, “asadar”.

Exemple: “Sa detii o afacere este greu in Romania, deci numarul firmelor va scadea in urmatorii ani”, “Produsele firmei X sunt scumpe, prin urmare nu o sa cumpar de la ei”, “Oamenii sunt rai, asadar o sa ma izolez din ce in ce mai mult”
Cauza – efect (X → Y). Cauza X determina efectul Y.

Exemple: “Sa detii o afacere este greu in Romania pentru ca impozitele sunt mari“, “Produsele firmei X sunt scumpe pentru ca vand si brandul in pretul produsului”, “Oamenii sunt rai pentru ca am avut multe dezamagiri din partea lor in trecut”.
Este evident ca intr-o discutie libera oamenii fac in general afirmatii si mai putin echivalente complexe sau cauze - efect. Inainte de a putea aplica SOM trebuie sa transformam afirmatiile in cele doua structuri enuntate mai sus.

Exemple de intrebari care pot transforma o afirmatie in cauza – efect sau echivalenta complexa:

• Pentru ca?
• Ce te face sa crezi asta?
• Cum ai ajuns sa crezi asta?
• Pe ce te bazezi?

Aceste intrebari sunt enuntate intr-o forma “bruta” si pot leza anumiti interlocutori. In functie de tipul lor putem sa “imbracam” aceste intrebari folosind diferite tehnici. O tehnica foarte puternica este reflexia, prin care punem intrebarea astfel incat sa ne raportam la noi (“Pentru mine ar fi foarte important sa stiu cum ai ajuns la aceasta concluzie”).

Cum putem amortiza obiectiile intalnite prin modelul (pattern-ul) intentie?

Acest model se bazeaza pe conceptul conform caruia in spatele fiecarei credinte sau convingeri exista o intentie. Putem sa accentuam o intentie pozitiva sau sa provocam o intentie negativa. In definitiv scopul este de a directiona atentia partenerului de conversatie catre scopul sau intentia aflata la baza credintei.

Ca si tehnica se recomanda folosirea urmatorilor pasi:

a) Transformarea afirmatiei in cauza – efect sau echivalenta complexa;
b) Gasirea intentiei pozitive;
c) Conceperea unei propozitii care sa accentueze o intentie pozitiva (practic se realizeaza o empatie cu interlocutorul) sau sa provoace o intentie negativa;
d) Gasirea unei continuari naturale a propozitiei formulate la punctul anterior

Exemplul 1

Interlocutor : ”Sa detii o afacere este greu in Romania”

Pasul a)
Dumneavoastra : “Sunt extrem de interesat sa stiu cum de ati ajuns la aceasta concluzie”
Interlocutor : “Impozitele catre stat sunt destul de mari”
Cauza – efect este “Sa detii o afacere este greu in Romania pentru ca impozitele sunt mari“

Pasul b)
Care ar putea fi intentia aflata la baza acestei credinte?
- siguranta financiara;
- liniste;
- teama de esec;
- teama de asumare a riscurilor;
(Intentiile sunt pur teoretice in aceste exemple. Ar putea fi cu totul altele si dumneavoastra intr-o conversatie v-ati putea da seama calibrand si culegand informatii care ar fi intentia reala care se afla in spatele acestei credinte)

Pasul c)
“Cred ca toti avem nevoie de siguranta financiara”, sau “Cel mai mare risc este acela de a nu iti asuma nici unul”
In esenta acest pas este de fapt aplicarea pattern-ului intentie

Pasul d)
“Cred ca toti avem nevoie de siguranta financiara, si de aceea o afacere te va ajuta mai usor sa iti indeplinesti acest deziderat”, sau “Cel mai mare risc este acela de a nu iti asuma nici unul, si conform acestui principiu evident ca as sfatui pe oricine sa demareze o activitate independenta”

Exemplul 2

Interlocutor : ” Produsele firmei X sunt scumpe ”

Pasul a)
Dumneavoastra : “Ma intreb ce va face sa credeti acest lucru”
Interlocutor : “Alte firme vand aceleasi tipuri de produse mai iefitn ”
Cauza – efect este “Produsele firmei X sunt scumpe pentru ca alte firme vand aceleasi tipuri de produse mai ieftin“

Pasul b)
Care ar putea fi intentia aflata la baza acestei credinte?
- economie;
- teama de cheltuieli nejustificate;
- teama de esec;
- teama de investitie;

Pasul c)
“Cred ca toti facem economii mai mult sau mai putin”, sau “Va inteleg ingrijorarea atunci cand va ganditi sa faceti o investitie”

Pasul d)
“ Cred ca toti facem economii mai mult sau mai putin, si de aceea achizitionarea unui produs fiabil si rezistent va ajuta la atingerea scopului dumneavoastra ”, sau “Va inteleg ingrijorarea atunci cand va ganditi sa faceti o investitie, si din aceasta cauza sunt convins ca o veti face corect, luand in considerare atit pretul si calitatea produsului cat si raportul dintre acesti doi factori”

Mult spor in aplicarea patternului de intentie pentru a deveni cat mai persuasiv.
Vrei sa iti imbuntatesti abilitatile de persuasiune? In perioada urmatoare Extreme Training organizeaza cursul de “Strategie si persuasiune”

Scris de Dan Lambescu
Trainer Extreme Training, the way to excellence
http://www.traininguri.ro

Ultimele NOUTATI

Dreptul la somaj in 2025. Conditii de acordare a indemnizatiei lunare si documentele necesare
Economie

Dreptul la somaj in 2025. Conditii de acordare a indemnizatiei lunare si documentele necesare

today06 Iul. 2025
Harta celor mai mari salarii, pe judete - Clasamentul incepe cu 5.500 lei net/luna in Bucuresti
Companii

Harta celor mai mari salarii, pe judete - Clasamentul incepe cu 5.500 lei net/luna in Bucuresti

today06 Iul. 2025
Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
Companii

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului

today05 Iul. 2025
Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant
Economie

Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant

today05 Iul. 2025
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Companii

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau

today05 Iul. 2025
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice  Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Economie

Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice

today05 Iul. 2025
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Economie

Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA

today05 Iul. 2025
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x