Ce ar trebui sa stie orice angajator (VI)
Orice angajator trebuie sa cunoasca la perfectie legislatia muncii, in principal Codul muncii. In felul acesta se protejeaza atat impotriva unor greseli (urmate de sanctiuni), cat si impotriva unor eventuale abuzuri din partea inspectorilor ITM. Prezentam in acest serial situatii unde pot aparea dificultati de interpretare a prevederilor legislative.
11. Cati angajati sunt necesari pentru a acoperi activitatea in program nonstop, 24 de ore din 24, 7 zile din 7?
Pentru a raspunde la aceasta intrebare trebuie coroborate mai multe articole din Codul muncii referitoare la 3 chestiuni:
1) timpul zilnic de munca
2) timpul de repaus intre 2 zile de munca
3) timpul de repaus saptamanal
Astfel:
- Conform art. 135 alin. (1) din Codul muncii, salariatii au dreptul intre doua zile de munca la un repaus care nu poate fi mai mic de 12 ore consecutive.
- Alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca, prin exceptie, in cazul muncii in schimburi, acest repaus nu poate fi mai mic de 8 ore intre schimburi.
- Art. 115 alin. (2) din Codul muncii stabileste ca durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.
- Conform art. 137 alin. (1) din Codul muncii, repausul saptamanal este de 48 de ore consecutive, de regula sambata si duminica.
In consecinta, salariatii au dreptul la repaus saptamanal la care se adauga repausul zilnic. Iar pentru a acoperi cel mai bine programul non-stop, cea mai buna varianta este cea cu o durata individuala a muncii de 12 ore pe zi, cu repaus zilnic de 24 de ore, la care adauga repausul saptamanal de 48 de ore. In aceasta situatie, o diagrama simpla arata ce e nevoie de
cel putin 4 salariati.
12. Obligatia de a comunica AJOFM locurile de munca vacante se pastreaza daca e vorba despre contracte cu timp partial?
Obligatia aceasta este prevazuta de art. 10 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca si textul exact suna asa:
(1) Angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti (...) toate locurile de munca vacante, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora.
Iar art. 3 alin. (1) din Norma metodologica de aplicare a Legii nr. 76/2002 stabileste ca sintagma “locuri de munca vacante” se refera la locurile de munca devenite disponibile ca urmare a incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, precum si la locurile de munca nou-create.
Astfel, cum se poate observa, textele citate nu fac nicio diferenta in functie de durata muncii, daca este cu norma intreaga sau cu timp partial. Prin urmare, orice societate are obligatia de a comunica locurile de munca nou-create sau devenite disponibile, chiar daca acestea sunt cu timp partial, indiferent de numarul de ore pe care le presupune postul nou-creat.
Sursa foto: www.pexels.com