In actualul context dominat de problemele financiare cu care se confrunta tot mai multi oameni, multi angajati se vad nevoiti sa isi extinda sursele de venit in cautarea unui echilibru financiar. Aceasta tendinta duce automat la o intrebare fireasca: este posibil din punct de vedere legal sa ai doua contracte de munca in acelasi timp?
Raspunsul la aceasta intrebare implica mai multe aspecte juridice si contractuale esentiale. In randurile urmatoare vom explora aspectele cheie din Codul Muncii legate de posibilitatea unui angajat de a avea doua contracte de munca simultan. Daca te regasesti in situatia de a iti cauta noi optiuni financiare suplimentare, materialul pe care il ai in fata este pentru tine!
In primul si primul rand trebuie sa stii ca o persoana poate avea mai multe contracte de munca, numarul lor nefiind limitat de lege. Potrivit platformei bundeangajat.olx.ro, exista insa mai multe limite care trebuie luate in seama atunci cand iti propui sa semnezi un al doilea contract de munca.
Conform Articolului 35 din Codul Muncii, “orice angajat are dreptul de a cumula mai multe functii, fie la acelasi angajator, fie la mai multi”. Obligatia angajatorului este aceea de a intocmi un contract individual de munca (CIM) pentru fiecare dintre aceste posturi ocupate de aceeasi persoana.
Tot in Codul Muncii regasim insa si Articolul 113, care spune ca “repartizarea timpului de munca in cadrul saptamanii este, de regula, uniforma, de 8 ore pe zi, timp de 5 zile, cu doua zile de repaus”. Mai departe, Articolul 114 prevede faptul ca “trebuie sa existe o limita maxima a numarului de ore lucrate, in total, de un angajat, in cursul unei saptamani”.
Mai exact, este vorba despre 48 de ore, in acestea fiind incluse si eventualele ore suplimentare efectuate de angajat sau munca prestata in baza unui alt contract de munca. Ca exceptie, timpul de munca saptamanal poate fi prelungit la peste 48 de ore pe saptamana, pe o perioada limitata de timp, care poate sa fie de maximum 12 luni.
In cazul acestei exceptii, trebuie tinut cont de un aspect la fel de important. Numarul orelor lucrate de un angajat, in total, pentru unul sau mai multe contracte de munca individuale, poate sa depaseasca limita de 48 de ore saptamanal, numai daca media orelor, calculata pe o perioada de patru luni calendaristice succesive, nu depaseste 48 de ore pe saptamana.
Nu in ultimul rand, mai trebuie luat in seama si faptul ca timpul de munca, pe zi, al unui angajat nu poate sa depaseasca 12 ore, indiferent ca este vorba despre un contract individual de munca sau mai multe. De asemenea, toate prevederile de la Articolul 113, mentionat in randurile anterioare, nu sunt valabile pentru angajatii cu varsta mai mica de 18 ani.
Sursa foto: pexels.com
Ultimele NOUTATI
Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea
Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania
Fondatorul 5 to go readuce la viata un brand legendar din comunism: surpriza care va rescrie istoria
Greu de crezut? Un scaun de birou ergonomic poate face un angajat mai productiv!
Partenerii nostri
Desfiintarea unor posturi. Procedura, etape, conditii
Dreptul la pensia privata din Pilonul II. Cum, cand si in ce mod se poate retrage suma depusa?
Accesul in REGES ONLINE pentru angajatori. Aspecte esentiale, explicate pas cu pas
Obligatii fiscale pentru medici: Ghid ANAF privind impozitul pe venit si contributiile sociale
PatrimVen: Ce este, cum functioneaza si cine are acces la datele tale
Contractul de mandat: Care sunt obligatiile unui administrator
Cum functioneaza tichetele de masa: Ce sunt, cine le emite, ce spune legea
Te-ar putea interesa si