Povestea copiatorului Xerox
copiatorul xeroxinventii celebreistoria afacerilor
Il folosim in fiecare zi, practic nu concepem functionarea unui birou fara acest echipament. Copiatorul este prezent in orice sediu de firma, in orice spatiu de afaceri si va fi prezent bine-mersi mult timp de-acum inainte, chiar si atunci cand vom trece complet pe digital si vom trai in asa numita „societate paperlessâ€. Dar cum s-a nascut aceasta inventie extraordinara?
Povestea marilor firme se naste adesea dintr-o intuitie. In cazul lui Xerox Corporation, sclipirea geniala i-a apartinut lui Joseph Wilson, care a inteles bataia lunga, revolutionara a unei inventii.
In 1945, el tocmai devenise presedintele firmei Haloid, infiintate de bunicul sau, firma care producea hartie fotografica si care traversa o perioada de criza. Wilson a inteles imediat ca, pentru a depasi aceasta perioada, ar fi fost necesara o diversificare a produselor si aici a fost ajutat, in mod indirect, de seful departamentului “Cercetare” din cadrul companiei. Acesta petrecea ore intregi rasfoind reviste tehnice, pentru a fi la curent cu ce mai aparea nou, si intr-o zi a citit despre o inventie aflata in studiu la Batelle Memorial Institute din Ohio.
Era vorba despre o inventie care folosea tehnica reproducerii fotografice pentru copierea textelor si a documentelor. Ea fusese pusa la punct de un fizician de 29 de ani, Chester Carlson, care o propusese anterior firmelor IBM, Kodak, RCA etc., dar fara succes. 20 de firme ii spusesera “Nu”. In acea vreme reproducerea documentelor se realiza cu ajutorul unor masini complicate care inca mai foloseau hartia carbon si, in aceste conditii, propunerea lui Carlson parea o adevarata nebunie.
Wilson l-a auzit pe seful de la “Cercetare” vorbind despre acest subiect, a inteles pe loc cat de importanta era inventia in cauza si s-a grabit sa ajunga la Ohio sa vada concret cum stateau lucrurile. “La data aceea era prematur sa se puna problema scoaterii pe piata a unui aparat de copiat revolutionar” - isi aminteste el - “dar potentialul era urias.” Wilson a fost incantat de inventie, a obtinut drepturile de exploatare si a hotarat ca cercetarile ulterioare pentru perfectionarea ei sa fie finantate de firma Haloid. Numele ales pentru aceasta noua tehnologie a fost
xerografie, ceea ce in greaca inseamna “scris pe uscat”.
Realizarea unui copiator dupa noua tehnologie a durat 10 ani, perioada in care firma Haloid si-a schimbat numele in Xerox si a stabilit un parteneriat cu Rank Organization. De-abia la finele anilor ’50 s-a pus la punct si s-a lansat pe piata un model performant (numit “914”), care avea 1.260 de componente ce functionau armonios la apasarea unui buton. Lansarea sa nu a fost lipsita de peripetii. In timpul unei prezentari la Londra, aparatul a inceput sa fumege si putin a lipsit sa nu provoace incendierea hotelului Piccadilly.
Copiatorul era gata, in sfarsit, dar mai era de rezolvat o problema importanta: trebuia vandut la pretul de 29.500 $, o suma mult prea mare pentru birourile care l-ar fi folosit. Geniul lui Wilson a sclipit din nou: el a propus ca aparatul sa fie inchiriat utilizatorilor, cu 95 $ pe luna, si astfel clientii au dat navala. Cifra de afaceri a firmei a crescut de la 31 milioane $ in 1959, la 59 milioane $ in 1961.
In numai doi ani au fost instalate peste 10.000 de copiatoare, au fost deschise reprezentante in cele mai importante orase americane, iar compania, care intre timp a devenit Xerox Corporation, a fost cotata la Bursa din New York. Modelul 914 a fost catalogat drept “Cadillac”-ul fotocopiatoarelor.
Dar, ca orice veritabil om de afaceri, Wilson nu s-a culcat pe laurii victoriei. “Filosofia noastra se bazeaza pe faptul ca nici o tehnologie nu e facuta sa dureze vesnic”, explica el. “Trebuie sa propunem mereu ceva nou, inaintea altora.” Intre 1960 si 1970, productia fotocopiatoarelor Xerox a sporit in fiecare an cu 50%.