
In primul rand, trebuie sa se cunoasca faptul ca inscrierea in Registrul RO e-Factura se efectueaza prin depunerea unui formular (084), iar pentru radiere se depune acelasi formular, insa doar pana la data la care devine efectiva inscrierea (1 a lunii urmatoare depunerii formularului initial 084). Detaliile legate de operarea Registrului RO e-Factura sunt prevazute de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1713/2021. Registrul va putea fi interogat pe site-ul oficial al ANAF. Ramane de vazut cat de atractiv va fi acest sistem pentru fiecare din cele doua categorii pentru care se initiaza utilizarea lui in luna noiembrie (B2G - Business to Government, respectiv B2B). In viitor, se urmareste extinderea utilizarii sistemului national RO e-Factura pentru tranzactii intre toti operatorii economici.
Consultantii PwC Romania ne explica, pe larg, cum va functiona noul sistem, care sunt beneficiile firmelor si ce trebuie sa faca managerii in cazul in care isi doresc sa opteze pentru RO e-Factura.
"Factura electronica reglementata de OUG nr. 120/2021 este emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata. Formatul XML si transmiterea prin intermediul platformei puse la dispozitie de Ministerul de Finante sunt elemente de noutate fata de factura electronica definita de Codul Fiscal („o factura care contine informatiile solicitate (…) si care a fost emisa si primita in format electronic”).
Mai mult, facturile electronice emise prin RO e-Factura vor avea atasata semnatura electronica aplicata de catre Ministerul Finantelor Publice, certificandu-se faptul ca nu mai sunt permise interventii asupra continutului acestora", ne explica Izabela Stoicescu, senior manager, PwC Romania, si Corina Mortici, senior associate.
Consultantii ne mai spun ca, in domeniul achizitiilor publice, companiile care opteaza pentru utilizarea sistemului RO e-Factura vor avea obligatia de a emite doar facturi electronice si de a utiliza acest sistem in relatie cu toate autoritatile contractante.
Prelucrarea facturii electronice se va realiza de beneficiarii - autoritati publice utilizand fie aplicatii informatice (pentru prelucrare exclusiv in format electronic), fie se va realiza conversia informatiilor din factura electronica intr-un format care permite citirea si listarea. Conform OUG nr. 120/2021, prin prelucrarea facturii electronice de catre autoritatile contractante se intelege inclusiv parcurgerea fazelor executiei bugetare.
In relatiile comerciale B2B (cu alti operatori economici), in vederea utilizarii sistemului RO e-Factura, atat emitentul facturii electronice, cat si destinatarul acesteia trebuie sa fie inscrisi in Registrul RO e-Factura. Facturile emise de catre operatorii economici inscrisi in Registrul RO e-Factura catre destinatari care nu utilizeaza acest sistem vor urma regulile obisnuite prevazute de Codul Fiscal.
Citeste si: Majoritatea romanilor care au candidat la un job dezvaluie o intamplare bizara: ce e interviul fantoma
Citeste si: Cum arata joburile viitorului. 5 mari tendinte din piata
Ultimele NOUTATI

Romania, in pericol! Avertismentul dur al unui economist cunoscut: recesiune, TVA de 23-24% si 6 lei pentru un euro

Investitorii descopera Bucurestiul. Capitala intra in topul celor mai atractive 30 de orase europene pentru investitii imobiliare

7 pasi pentru a-ti proteja afacerea de atacuri cibernetice

Cum sa configurezi corect un VPN: ghid pas cu pas pentru incepatori

Firmele risca pana la 20.000 de lei amenda din cauza unui detaliu ignorat de multe ori

Partenerii nostri
Inregistrarea in scopuri de TVA: Atentie la depasirea plafonului legal de 395.000 lei!
Noile modificari ale Legii insolventei: Ce inseamna pentru firme
Controale la marii contribuabili: Peste 500 de companii, in vizorul ANAF
Executorul judecatoresc in Romania: rol, atributii si proceduri
Cum sa investesti sigur in titluri de stat TEZAUR: dobanzi, perioade si proceduri
Cainii periculosi: reguli, obligatii si sanctiuni pentru detinatori