Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Unirea sensibilului cu spiritualul in arta brancusiana


Unirea sensibilului cu spiritualul in arta brancusiana
de la 15 Mar. 2011
Unirea sensibilului cu spiritualul in arta brancusiana
Tags: constantin brancusiartaoperesculpturacoloana infinitamasa taceriipoarta sarutului

Reprezentant al miscarii artistice moderne, Constantin Brancusi (19 februarie 1876-16 martie 1957) este sculptorul roman care a improspatat limbajul plastic al artei sale printr-o viziune ce a imbinat eleganta formei cu spiritualul formei.



Intr-o maniera unica, in care verticalitatea, orizontalitatea, greutatea si densitatea isi dau mana, acordand luminii importanta pe care sculptorul insusi a pus-o in valoare intr-un spatiu caracteristic, la fel de esential pentru creatia sa. Dimensiunea unei realitati vazute prin ochii unui artist, "acela care a dat epocii noastre constiinta formei pure”, dupa cum scria sculptorul englez Henry Moore.

Toate documentele care marturisesc despre sculptorul roman, aparute din 1963 pana astazi, reflecta tocmai intensitatea prin care Constantin Brancusi a reusit sa amprenteze prin arhitectura sa sculpturala cultura vizuala a unui secol XX.

Coloana infinita, parte a trilogiei monumentale din Targu Jiu, care mai cuprinde inegalabilele "Poarta sarutului" si "Masa tacerii", este "un proiect de coloana care, marita, ar putea sprijini bolta cereasca", dupa cum o denumea insusi Brancusi. Si reprezinta, de fapt, "Coloana sacrificiului infinit", ridicata in memoria eroilor care s-au jertfit pentru reintregirea neamului. Numarul modulelor sau al margelelor, cum le numea artistul, nu este intamplator, ci ia in calcul anul intrarii Romaniei in primul razboi mondial, terminandu-se cu o jumatate de modul, adica jumatatea anului respectiv.

Despre aceasta incomparabila minune a lumii, "fara sfarsit", la fel ca si interpretarile celor care si-au facut curaj sa vorbeasca despre ea, exista perceptii neepuizate inca...
Cea mai sugestiva mi se pare insa a actorului si regizorului roman Dan Puric:
" Si taranul asta genial care a plecat de la Hobita a tarat cu el, vrand-nevrand, o gena crestina. Gena asta crestina s-a manifestat nu intr-un mod direct, ci intr-un mod indirect. Coloana infinitului vazuta asa in succesiunea aceea romboidala a fost comparata din punct de vedere estetic cu Quetzalcoatl… acel sarpe care se incolaceste si este baza culturii precolumbiene; s-au facut foarte multe speculatii. Adevarul este ca acele romburi, din profil vazute, sunt profilele unor cosciuge puse unul peste altul, iar daca stiti, coloana se termina fara… e ca un cosciug deschis. Si mie mi se pare fundamentala si tragica, ca un strigat al acestui neam, aceasta lucrare in care sicriu peste sicriu este pus si ramane un capac deschis de etern sacrificiu pe care acest neam l-a facut in istorie. Si premonitia lui Brancusi, si faptul ca si-a asumat intr-o opera de arta jertfa aceasta aproape continua a neamului romanesc."

Intreaga opera a lui Brancusi este de un "pur realism", asa cum afirma insusi autorul, care a incercat sa scoata in evidenta totdeauna ideea din spatele formei date, ilustrate prin arta sa, adica "esenta lucrurilor".

Printre lucrarile lui Brancusi, descoperim: Bustul lui Gheorghe Chitu (1897, Craiova), Bustul Vitellius (Bucuresti, 1898), Capul lui Laocoon (Bucuresti, 1900), Orgoliu (Paris, 1905), Cap de copil, bronz (Paris1906), Supliciu, piatra (Paris, 1906), Bustul Victoriei Vaschide (Paris, 1906), Portretul pictorului Nicolae Darascu (Paris, 1906)...




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016