Traficul aerian a crescut, numarul accidentelor aviatice s-a redus

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Traficul aerian a crescut, numarul accidentelor aviatice s-a redus Traficul aerian a crescut, numarul accidentelor aviatice s-a redus
de Mihai Balescu la 09 Oct. 2017 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
accidente aviaticetrafic aeriansiguranta aviatica

In urma cu 22 de ani, pe 31 martie 1995, o aeronava Airbus 310 apartinand companiei Tarom se prabusea la scurt timp de la decolarea de pe aeroportul Otopeni, pe un camp din apropierea localitatii ilfovene Balotesti. Toate cele 60 de persoane aflate atunci la bord au murit. A fost cel mai grav accident din istoria aviatiei civile din Romania, iar amintirea lui starneste si acum fiori si intretine, totodata, fobia celor care se tem sa zboare cu avionul.

Dramatismul unui accident aviatic, soldat cu zeci sau poate chiar sute de victime, este greu de egalat. Impactul emotional al unui asemenea eveniment este imens si, daca va amintiti, saptamani la rand dupa catastrofa de la Balotesti jurnalele de stiri ale televiziunilor de la noi au vorbit aproape numai despre asta – cu detalii despre aeronava, despre ce s-a intamplat inainte de decolare, despre modul cum s-a produs accidentul, despre cei aflati la bord si despre mersul anchetei.

Au fost identificate atunci trei cauze ale tragediei: 1) tractiunea asimetrica (un motor avea o putere mai mica decat celalalt), 2) o posibila incapacitate a comandantului si 3) actiunile corective insuficiente ale copilotului pentru a preveni consecintele primilor doi factori.

Au trecut pese 22 de ani de la acel eveniment nefericit si vestea buna este ca, intre timp, lucrurile s-au schimbat mult in bine. Statisticile la nivel mondial arata ca zborurile sunt din ce in ce mai sigure, asta in principal datorita eforturilor depuse de organizatii internationale ca IATA si ICAO. Astfel, in ultimul deceniu, numarul accidentelor aviatice s-a redus la jumatate.


Cel mai bine stau companiile din SUA, unde la 95 de milioane de curse efectuate in ultimii 5 ani s-au inregistrat doar 9 accidente, iar cel mai prost stau companiile din tarile aflate in tarile in curs de dezvoltare, care sufera inca in ceea ce priveste intretinerea aeronavelor, respectarea masurilor de siguranta si pregatirea pilotilor. (De departe, cel mai riscant este zborul cu o companie nigeriana.)

Cu ale cuvinte, daca nu sunteti nevoit sa faceti curse interne printr-o tara din Africa sau din America Latina, cu companii dubioase, puteti considera ca riscul zborului cu avionul este practic nul. Exista chiar si comparatii sugestive in acest sens care spun, de exemplu, ca, daca ati zbura in fiecare zi cu avionul, puteti zbura linistit timp de 14.000 de ani fara sa fiti implicat intr-un incident major. Sau ca mai degraba ati muri lovit de un asteroid sau intr-un accident nuclear decat intr-un accident de avion.

Totusi, nici aceasta imbunatatire continua a sigurantei zborurilor si nici calculele probabilistice optimiste nu pot elimina teama de avion. Una din doua persoane traieste aceasta teama, inclusiv pilotii experimentati, atunci cand se afla in postura de pasageri.

Desi cunosc foarte bine ce inseamna fiecare miscare a avionului si inteleg perfect fiecare manevra a colegilor lor aflati in cabina, lipsa controlului asupra aparatului le creeaza o stare de anxietate - poate si pentru ca stiu ca 53% din accidentele aviatice sunt cauzate de erorile de pilotaj.

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Reforma pensiilor speciale ramane blocata. Trei ore de discutii la Cotroceni, fara niciun rezultat
Ultima ora

Reforma pensiilor speciale ramane blocata. Trei ore de discutii la Cotroceni, fara niciun rezultat

today12 Nov. 2025
Decizie BNR. Ratele la banci raman scumpe si in aceasta iarna
Financiar-Bancar

Decizie BNR. Ratele la banci raman scumpe si in aceasta iarna

today12 Nov. 2025
7 moduri in care sanatatea oaselor iti influenteaza zambetul si viata
Sanatate

7 moduri in care sanatatea oaselor iti influenteaza zambetul si viata

today12 Nov. 2025
Nicusor Dan avertizeaza: Persistenta fenomenului coruptiei subrezeste statul
Ultima ora

Nicusor Dan avertizeaza: Persistenta fenomenului coruptiei subrezeste statul

today12 Nov. 2025
Salariul mediu a urcat la peste 5400 de lei. Dar cat mai valoreaza, in realitate, leafa romanilor in 2025?
Economie

Salariul mediu a urcat la peste 5400 de lei. Dar cat mai valoreaza, in realitate, leafa romanilor in 2025?

today12 Nov. 2025
Inflatia scade, dar preturile urca. Platim tot mai mult pentru aceleasi produse
Economie

Inflatia scade, dar preturile urca. Platim tot mai mult pentru aceleasi produse

today12 Nov. 2025
De unde vin banii pentru  pensiile speciale ale magistratilor?
Analize

De unde vin banii pentru pensiile speciale ale magistratilor?

today11 Nov. 2025
Reforma administratiei. Coalitia ar fi cazut la pace. Primarii vor avea de ales intre reducerea posturilor si taierea cheltuielilor cu salariile
Ultima ora

Reforma administratiei. Coalitia ar fi cazut la pace. Primarii vor avea de ales intre reducerea posturilor si taierea cheltuielilor cu salariile

today11 Nov. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x