Aurul - o investitie de refugiu in pandemie
pret aurpret gram aurinvestitiiinvestitii in aur
Pretul gramului de aur a atins, pe 27 iulie,
maximul istoric: 257,3676 de lei. Maximul istoric la cotatia aururului nu ne arata doar cat de valoros este metalul, ci este si un semn al crizei si lipsei de predictibilitate economica, pe fondul pandemiei de coronavirus.
Aurul si-a castigat in timp statutul de ''investitie de refugiu''. In vremuri tulburi pentru economie, oamenii au devenit din ce in ce mai interesati sa isi investeasca banii in metalul pretios, care pare sa ramana in cele din urma cea mai sigura, dar si accesibila si accesata investitie, detronand orice valuta.
Cunoscatorii pot investi in piese de arta, in pietre pretioase, sau in masini de colectie, in piese rare, care isi sporesc valoarea in timp. Insa nu sunt investitii accesibile, cel putin pentru piata din Romania, per ansamblu, iar in plus necesita si cunostinte de finete, pe care nu orice cetatean le are.
Aurul ramane accesibil, dar, totodata, o investitie sigura. De-a lungul istoriei recente, oscilatiile sale in scadere au fost insignifiante, iar la fiecare moment de cumpana, a fost un refugiu pentru oamenii care simteau nevoia sa isi asigure cumva un ''depozit''.
De altfel, la fiecare impas economic, aurul i-a ''salvat'' pe cei care deja il detineau, prin faptul ca i-a crescut valoarea si, automat, banii investiti initial nu doar ca s-au conservat, ba chiar s-au inmultit.
La fel se intampla si in prezent. Desigur ca explozia cotatiei pretului aurului e pusa pe seama multor aspecte economice, cum ar fi masurile de prea mare relaxare monetara adoptate de multe banci centrale in incercarea de contracara efectele pandemiei, insa economistii spun ca pretul de azi reflecta si incertitudinea care planeaza asupra societatii in prezent. E un semn ca oamenii simt o mai mare nevoie de siguranta financiara, in contextul actualei pandemii.
Un alt aspect de finete care poate sta la baza acestei cresteri spectaculoase a pretului gramului la aur poate fi pus si pe seama schimbarii comportamentului de consum a romanilor.
Daca in vremuri care nu ridica provocari economice globale, incertitudini macro si nu aduc in vietile noastre nesiguranta zilei de maine, oamenii isi cheltuie banii pe produse si servicii care nu le aduc beneficii economice in timp, ci doar satisfactii de moment, in perioade de criza economica, comportamentele se responsabilizeaza.
Oamenii nu isi mai cheltuie banii pe o masina noua, daca nu e una careia ii creste valoarea in timp, una de colectie, ci aleg sa isi bage banii in ceva sigur, evitand chiar si depozitele bancare, tocmai din dorinta de a dobandi acel nivel de siguranta ''palpabila''.
Cu alte cuvinte, traim vremuri in care nu suntem departe de ''banii la saltea'' si putem spune ca intram in Era ''aurului din sifonier''.