Avocat EY: Executivul a sperat ca amanarea acordarii certificatelor verzi va reduce factura finala a consumatorului
avocatcertificate verziamanareacordarefactura finalaconsumator
Avand in vedere ca exista anumite interese legate de marii generatori de locuri de munca si investitorii din industria energie regenerabile, Executivul a decis, prin OUG 57/2013, amanarea acordarii unui anumit numar de certificate verzi pentru proiectele hidro, eoliene si fotovoltaice, in speranta scaderii impactului acestor certificate verzi in factura finala a consumatorului.
“ANRE publica, in luna martie a anului 2013, raportul privind supracompensarea proiectelor de energie regenerabila. Prin acest raport, ANRE constata o anumita supracompensare pentru proiectele hidro, eoliene si fotovoltaice si recomanda scaderea numarului de certificate verzi pentru aceste proiecte. Aceasta scadere s-a materializat prin Hotararea de Guvern nr. 994/2013 (
HG 994/2013), emisa in luna decembrie 2013 si aplicabila proiectelor acreditate de ANRE dupa data de 1 ianuarie 2014”, spune avocatul Radu Ionescu.
O clarificare importanta adusa prin Legea 23/2014 consta in faptul ca amanarea certificatelor verzi se aplica doar in cazul proiectelor acreditate pana la data de 31 decembrie 2013, fara a fi aplicabila proiectelor ce urmeaza sa fie acreditate incepand cu data de 1 ianuarie 2014.
“Aceasta clarificare este importanta prin prisma faptului ca din textul initial al OUG 57/2013 coroborat cu prevederile HG 994/2013 nu reiesea expres ca amanarea acordarii certificatelor verzi se aplica doar pentru proiectele acreditate de ANRE pana la data de 31 decembrie 2014. Astfel, se putea interpreta faptul ca amanarea certificatelor verzi se va suprapune cu reducerea numarului de certificate verzi. O astfel de situatie ar fi diminuat considerabil rentabilitatea investitiilor in acest sector”, spune avocatul.
De asemenea, o alta modificare importanta consta in faptul ca certificatele verzi pentru proiectele acreditate pana la 31 decembrie 2013 vor fi amanate de la
tranzactionare si nu de la
acordare asa cum prevedea initial OUG 57/2013.
ANRE primeste, incepand cu anul 2014, anumite atributii sporite printre care si sarcina de a monitoriza cotele anuale de energie regenerabila realizate.
“In functie de gradul de realizare a obiectivului national si impactul asupra consumatorului final, ANRE va estima si informa Guvernul in legatura cu nivelul cotei anuale obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile care va beneficia de sistemul de promovare prin certificate verzi in anul urmator. La randul sau, Guvernul va aproba cota anuala obligatorie in termen de 60 de zile de la comunicarea acesteia de catre ANRE”, afirma Ionescu.
Contractele bilaterale
“Producatorii de energie regenerabila ce opereaza proiecte de cel mult 1 MW, precum si producatorii de energie electrica prin cogenerare de inalta eficienta pe baza de biomasa avand proiecte cu o putere instalata de cel mult 2 MW vor putea incheia contracte bilaterale de vanzare-cumparare a energiei electrice si a certificatelor verzi negociate direct, dar numai cu furnizorii consumatorilor finali”, mai spune avocatul.
Aceasta facilitate va putea deschide noi orizonturi pentru micro-producatori, acestia avand posibilitatea de a tranzactiona energia electrica prin contracte bilaterale incheiate direct, in afara bursei OPCOM, cu furnizorii consumatorilor finali.
Mai mult, chiar si dezvoltatorii proiectelor cu puteri instalate mai mari de 1 MW vor putea analiza posibilitatea restructurarii acelor proiecte, astfel incat sa beneficieze de aceasta prevedere.
“In momentul de fata nu putem decat sa speram ca efectul scontat de catre Guvern, prin amanarea certificatelor verzi si implementarea celorlalte modificari aduse sistemului de promovare a energiei regenerabile, se va materializa iar costul energiei electrice pentru consumatori va scadea fara a descuraja investitiile in domeniul energiei regenerabile”, este de parere oficialul EY.
Nu trebuie sa uitam ca aceste investitii au jucat un rol important in Romania pe durata crizei si, chiar daca nu au dus la o crestere pe orizontala, au contribuit la o oarecare stabilitate.
Totodata, se spera ca dupa intrarea in vigoare a Legii 23/2014 sa avem parte de stabilitate legislativa in acest sector deoarece aceasta reprezinta un element determinat in decizia de a investi in Romania si, din pacate, nu ne putem lauda cu foarte multe in acest sens.