Cat de profitabila este escalada in copaci? Povestea parcurilor de tip aventura din Romania

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cat de profitabila este escalada in copaci? Povestea parcurilor de tip aventura din Romania Cat de profitabila este escalada in copaci? Povestea parcurilor de tip aventura din Romania
de Mihai Balescu la 23 Sep. 2017 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
aventura parcescalada in copaciafacere parc aventura

In anii '80, in Statele Unite isi facea aparitia o noua forma de divertisment - "Adventure Park", in fapt un spatiu de 1-2 hectare amenajat intr-o padure, unde clientii erau invitati sa-si testeze limitele fizice si psihice catarandu-se in copaci si parcurgand trasee suspendate pe cabluri, la 6, 8 sau chiar 20 de metri inaltime. Noua forma de divertisment a prins foarte repede, s-a raspandit pe toate continentele si acum constituie un business frumos, inclusiv in Romania, unde parcurile de acest gen inregistreaza cifre de afaceri de 100.000-150.000 de euro anual.

Clientul care vine la un adventure park se trezeste practic intr-o mica padure, cat se poate de naturala. Singura diferenta este ca pe trunchiurile copacilor el gaseste fixate una sau mai multe platforme de lemn, la diferite inaltimi, unite intre ele cu ajutorul unor “poduri” suspendate pe cabluri de otel pe care trebuie sa le traverseze, conform unor trasee.

Si punem “poduri” intre ghilimele deoarece acestea nu sunt propriu-zis niste poduri, ci mai mult niste constructii sumare, cu putine puncte de sprijin, care se leagana periculos in timpul traversarii, solicitandu-i clientului toate abilitatile fizice de care dispune (forta, indemanare, echilibru). Iar daca adaugam si faptul ca aceste “poduri” sunt amplasate uneori la inaltimea etajului 5 al unui bloc, e clar ca pe langa abilitatile fizice sunt necesare si abilitati psihice: hotarare, curaj si mai ales capacitate de concentrare pentru a trece cu bine peste eventualele blocaje mentale.

Parcurgerea unui astfel de traseu este in mod clar o actiune care genereaza o gramada de adrenalina. Ii forteaza clientului limitele, iar la sfarsit ii ofera acestuia un incredibil sentiment de auto-depasire care il determina sa revina pentru a aborda trasee din ce in ce mai dificile. Nu e de mirare ca parcurile de tip aventura beneficiaza de o clientela fidela si entuziasta, motiv pentru care ele stau la baza unor afaceri atractive.


Pionierii acestei afaceri in Romania sunt doi francezi

In 2006, Cristina si Olivier Rebiere au inaugurat intr-o mica padure din comuna Lucianca prima locatie de acest gen: Aventura Parc. “Am stat in mai multe tari, ca Belgia, Iran, Brazilia sau Germania, si de cate ori aveam ocazia frecventam parcurile de aventura din aceste tari, deliciul fiind escalada in copaci”, povesteste Cristina. “Si, venind in Romania, in Capitala, ne-am dat seama ca pentru bucuresteni, in afara de plimbarile prin parcurile supraaglomerate, alte variante de distractie in aer liber nu prea exista. Asa ca ne-am hotarat sa deschidem o afacere de familie, din bugetul propriu, avand ca principala atractie escalada in copaci, pentru adulti si copii de peste 8 ani.”

Cristina si Olivier s-au ocupat singuri de alergatul dupa acte si de finantare (intrucat bancile nu s-au inghesuit sa finanteze un asemenea proiect fara precedent in Romania) si, dupa ce toata partea birocratica a fost gata, in martie 2006 au inceput lucrarile de constructie efectiva a amenajarilor. Acestea au durat doar cateva luni, astfel ca pe 14 iulie in acelasi an, de ziua Frantei, sotii Rebiere au fost in masura sa deschida portile ineditului lor parc, in urma unei investitii totale de cca 100.000 de euro.

Proiectul a fost un succes inca de la bun inceput: 2.600 de vizitatori pana la sfarsitul acelui an, atat clienti individuali, cat si familii cu copii, elevi in grupuri organizate sau participanti la team building-uri, varful fiind in weekenduri (200-300 de clienti). A fost o performanta cu atat mai interesanta cu cat cei doi pionieri nu au investit deloc in publicitate, ci s-au bazat doar pe reclama din gura in gura.

Apoi, dupa doi ani, au inceput dificultatile.

Dificultatile au fost generate de aparitia concurentei

Astfel, in 2008 a fost infiintat la Brasov un parc similar care, desi situat la 150 km distanta, a constituit instantaneu un competitor serios care a reusit sa atraga un segment important din publicul bucurestean. L-a ajutat in acest sens amenajarea mai generoasa: 2,5 hectare suprafata, copaci inalti de 20-30 de metri, trasee mai multe, atat pentru copiii sub 8 ani, cat si pentru curajosii care nu se tem sa mearga pe un cablu de 1 cm grosime la 20 de metri deasupra solului – lucruri care s-au simtit in numarul mult mai mare de vizitatori, de cca 25.000 pe timpul verii (perioada de varf pentru o asemenea afacere).

Dupa care concurenta s-a inmultit: au mai aparut Parcul Balu din Harghita, a carui principala atractie este o succesiune de tiroliene cu o lungime de 985 m (cel mai lung traseu de alunecare din Europa Centrala!), Rasnov Adventure, Parc Aventura Comana, Phoenix Cernica, Natura Parc dintre Brasov si Sfantu Gheorghe, Parc Aventura Magura.

O investitie intr-o afacere de acest gen cuprinde:

• achizitionarea terenului (toti cei implicati in Romania intr-o astfel de afacere au preferat sa fie proprietarii terenului folosit)
• realizarea proiectului (exista arhitecti specializati pe asa ceva)
• obtinerea actelor de functionare necesare (birocratia este crunta!)
• materialele necesare (la Brasov, de exemplu, s-au folosit 92 de platforme, 1.000 de metri de coarda, 5.400 de metri de cablu de otel, 7.000 de suruburi)
• constructia efectiva (dureaza cateva luni)
• echipamentele de siguranta pentru clienti (hamuri de sustinere, carabine de siguranta, role pentru tiroliene, casti)
• angajarea si instruirea personalului (angajatii trebuie sa poata interveni rapid si eficient daca cineva se blocheaza psihic si ramane suspendat pe un cablu sau pe o platforma, la 8-10 metri inaltime)
• casa de marcat, bilete, materiale de promovare
• chiosc cu bauturi, inghetata, dulciuri, mancare

Dar, odata facuta aceasta investitie, lucrurile se simplifica. Publicitatea vine de la sine, de la clientii entuziasmati, iar singurele cheltuieli majore sunt cu salariile personalului si cu intretinerea si verificarea echipamentelor. In rest, veniturile sunt clare, sigure si consistente, dat fiind ca un bilet de acces costa 30-50 de lei pentru o perioada de 3 ore. Astfel, o zi plina, cu 200 de clienti, poate insemna incasari de peste 1.500 de euro.

Atentie insa la punctul slab al acestei afaceri:
activitatea depinde in totalitate de conditiile meteo!


Pe vreme urata nu vine nimeni sa se catere in copaci, ca urmare parcurile se bazeaza de obicei doar pe perioada martie-noiembrie, cu punctul de maxim pe timpul verii, si asta doar in zilele frumoase (un weekend ploios in aceasta perioada constituie o lovitura grea pentru proprietarii de adventure park).

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
Cum se va calcula noul impozit pe proprietate - de la 1 ianuarie 2026 se schimba regulile si pentru apartamente, dar si pentru case
Imobiliare

Cum se va calcula noul impozit pe proprietate - de la 1 ianuarie 2026 se schimba regulile si pentru apartamente, dar si pentru case

today02 Iul. 2025
Piata imobiliara, la un pas sa repete criza din 2008. Creditele ipotecare s-au prabusit, romanii nu se mai arunca sa isi cumpere case pe 30 de ani
Imobiliare

Piata imobiliara, la un pas sa repete criza din 2008. Creditele ipotecare s-au prabusit, romanii nu se mai arunca sa isi cumpere case pe 30 de ani

today01 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x