Comisia Europeana: Romania are de recuperat 335 milioane de euro de la Oltchim, reprezentand ajutoare incompatibile

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Comisia Europeana: Romania are de recuperat 335 milioane de euro de la Oltchim, reprezentand ajutoare incompatibile
Comisia Europeana: Romania are de recuperat 335 milioane de euro de la Oltchim, reprezentand ajutoare incompatibile
de Vlad Strunescu la 18 Dec. 2018
Urmareste-ne pe Google News
ajutor de stat oltchimrecuperare ajutor statdecizii cesanctiuni romaniasanctiuni ue

Comisia Europeana a constatat ca, de la privatizarea esuata a societatii petrochimice Oltchim din Romania, in septembrie 2012, aceasta a beneficiat de ajutoare incompatibile in valoare aproximativa de 335 de milioane de euro.

Romania trebuie sa recupereze in prezent aceste ajutoare de la Oltchim. In acelasi timp, Comisia a concluzionat ca, deoarece au achizitionat activele in conditiile pietei, societatile care le-au cumparat nu au beneficiat de ajutoarele acordate anterior societatii Oltchim. Aceasta inseamna ca raspunderea pentru rambursarea ajutoarelor ii revine Oltchim.

Citeste si: La 100 de ani de Romanie Mare, peste 100 de miliarde de lei in retailul alimentar
 
"De-a lungul anilor, Oltchim a beneficiat de anularea unor datorii publice semnificative ca valoare. In urma investigatiei, am constatat ca masurile respective au conferit societatii un avantaj economic neloial, incalcand normele UE privind ajutoarele de stat, avantaj pe care Romania trebuie sa il recupereze in prezent. 
 
In acelasi timp, vanzarea majoritatii activelor Oltchim in conditiile pietei poate asigura un viitor durabil pentru activitatile economice ale societatii, fara a fi nevoie de sprijin public suplimentar", a declarat Margrethe Vestager, comisarul responsabil cu politica in domeniul concurentei, intr-un comunicat.
 
Oltchim este una dintre cele mai mari societati petrochimice din Romania si din sud-estul Europei. Statul roman detine o participatie de control de 54,8 % in cadrul societatii. In ianuarie 2013, Oltchim a intrat in insolventa.
 
In aprilie 2016, Comisia a initiat o investigatie aprofundata pentru a stabili daca anumite masuri luate de Romania in sprijinul societatii Oltchim respectau normele UE privind ajutoarele de stat, in special:
 
- neexecutarea silita a datoriilor si acumularea in continuare de sume datorate de Oltchim Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) din Romania dupa privatizarea esuata a societatii Oltchim din septembrie 2012;
 
- anularea de datorii in valoare de peste 300 de milioane euro de catre AAAS si de catre diferite intreprinderi de stat si
 
- continuarea furnizarilor, de catre statul roman si de catre intreprinderi de stat (CET Govora si Salrom), catre Oltchim fara plata, in ciuda deteriorarii situatiei financiare a societatii.
 
Comisia a constatat ca, in cazul de fata, niciun creditor operand in economia de piata nu ar fi fost de acord sa anuleze datoriile existente ale Oltchim sau sa continue furnizarile catre aceasta societate in conditiile in care AAAS si alti creditori aflati in proprietatea statului au facut-o in 2015. 
 
Prin urmare, masurile de sprijin public constituie ajutor de stat in sensul normelor UE. Ulterior, Comisia a evaluat aceste masuri in conformitate cu normele UE aplicabile privind ajutoarele de stat, si anume Orientarile din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare si restructurare. 
 
Orientarile ii permit statului sa intervina in sprijinul unei intreprinderi aflate in dificultate financiara numai in conditii specifice si impun, in special, ca respectiva intreprindere sa faca obiectul unui plan de restructurare solid, sa contribuie la costurile aferente restructurarii sale si ca orice eventuale denaturari ale concurentei sa fie limitate.
 
In cazul de fata, Comisiei nu i-a fost notificat niciun astfel de plan de restructurare. In plus, Comisia a constatat ca nu a existat nicio contributie vizibila din partea investitorilor la costurile de restructurare ale societatii. 
 
Prin urmare, Comisia a concluzionat ca finantarea publica acordata de Romania societatii Oltchim, de aproximativ 335 de milioane euro plus dobanzi, este incompatibila cu normele UE privind ajutoarele de stat si trebuie sa fie recuperata de Romania.
 
 
Vanzarea activelor Oltchim
 
Pentru a stabili daca ajutoarele au fost transferate noilor proprietari in urma vanzarii de active, Comisia a evaluat daca exista continuitate economica intre noul si fostul proprietar. Comisia utilizeaza o serie de indicatori, cum ar fi obiectul tranzactiei (activele, pasivele si resursele umane transferate, vanzarea de pachete de active), momentul vanzarii, pretul de vanzare si procesul de vanzare, precum si identitatea cumparatorului. 
 
La momentul initierii investigatiei detaliate, Comisia si-a exprimat ingrijorarea cu privire la faptul ca procesul de privatizare a Oltchim ar putea conduce la o continuitate economica intre Oltchim si viitorul cumparator (viitorii cumparatori). 
 
Dupa initierea procedurii oficiale de catre Comisie, autoritatile romane au modificat insa conditiile de vanzare a activelor Oltchim. 
 
In special, investitorilor interesati li s-a permis sa liciteze pentru unul sau mai multe dintre cele noua pachete de active, sporindu-se astfel probabilitatea vanzarii si a veniturilor astfel obtinute. Pe parcursul procedurii, diversi investitori de pe piata si-au manifestat interesul si au achizitionat majoritatea activelor Oltchim.
 
Avand in vedere conditiile modificate ale procesului de vanzare a activelor societatii Oltchim si rezultatul acestuia, Comisia a concluzionat ca societatile care au cumparat activele respective nu au beneficiat de ajutoarele anterioare acordate societatii Oltchim si, prin urmare, nu sunt trebuie sa le ramburseze.
 
Potrivit Comisiei, Oltchim a trecut printr-o perioada indelungata de dificultati economice in care a beneficiat de ajutoare de stat. Numeroasele tentative de privatizare, incepand cu 2001, au esuat. Anterior, in martie 2012, Comisia constatase ca o conversie in actiuni a creantelor Oltchim detinute de AAAS nu constituia ajutor in vederea privatizarii imediate a Oltchim (cazul SA.29041). 
 
Cu toate acestea, Romania nu a realizat conversia creantelor in actiuni, iar privatizarea a esuat din nou, in septembrie 2012.
 
In conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, interventiile statului in intreprinderi pot fi considerate a nu reprezenta ajutor de stat, cand sunt efectuate in conditii pe care le-ar fi acceptat un operator privat care opereaza in conditii de piata (principiul operatorului economic privat in economia de piata). Daca acest principiu nu este respectat, interventiile publice constituie ajutor de stat in sensul articolului 107 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, intrucat le confera beneficiarilor un avantaj economic de care concurentii acestora nu dispun.
 
In conformitate cu Orientarile Comisiei din 2014 privind ajutoarele de stat pentru salvare si restructurare, intreprinderile aflate in dificultate pot beneficia de ajutoare de stat daca indeplinesc anumite conditii stricte. 
 
Se poate acorda un ajutor pentru o perioada de pana la sase luni (ajutor pentru salvare). Dupa aceasta perioada, fie ajutorul trebuie sa fie rambursat, fie statul membru trebuie sa notifice Comisiei un plan de restructurare pentru ca ajutorul sa fie aprobat (ajutor de restructurare). 

Citeste si: Persoanele care obtin alte venituri decat cele din salarii isi vor pastra asigurarea medicala pana la 15 martie 2019
 
Planul trebuie sa asigure ca intreprinderea isi restabileste viabilitatea pe termen lung fara niciun alt sprijin din partea statului, ca aceasta contribuie adecvat la costurile sale de restructurare si ca denaturarile concurentei generate de ajutor sunt eliminate prin masuri de compensare.
 
Normele UE privind ajutoarele de stat impun, ca o chestiune de principiu, recuperarea fara intarziere a ajutoarelor de stat incompatibile, in scopul de a se elimina denaturarea concurentei create de ajutor. Normele UE privind ajutoarele de stat nu prevad aplicarea de amenzi, iar recuperarea nu are drept scop penalizarea intreprinderii in cauza, ci pur si simplu restabilirea egalitatii de tratament cu alte intreprinderi.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

13 motive intemeiate pentru care un salariat poate  contesta decizia angajatorului de a-l concedia
Companii

13 motive intemeiate pentru care un salariat poate contesta decizia angajatorului de a-l concedia

today16 Iun. 2025
Birouri reglabile pe inaltime la firma - angajatii merita confort
Business

Birouri reglabile pe inaltime la firma - angajatii merita confort

today16 Iun. 2025
Economistii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic
Economie

Economistii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic

today15 Iun. 2025
6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici
Life Style

6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici

today14 Iun. 2025
Rolul pulsatorului in mulsul zilnic
Casa si gradina

Rolul pulsatorului in mulsul zilnic

today13 Iun. 2025
Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!
Business

Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!

today13 Iun. 2025
Ce trebuie sa stii despre liberalizarea pietei de energie si cum sa te pregatesti. Cine mai poate beneficia de sprijin de la stat dupa 1 iulie
Economie

Ce trebuie sa stii despre liberalizarea pietei de energie si cum sa te pregatesti. Cine mai poate beneficia de sprijin de la stat dupa 1 iulie

today13 Iun. 2025
Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf
Life Style

Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf

today13 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x