Criza economica e aici si se resimte dur in casele romanilor: oamenii economisesc mai putin, au taiat bani si din bugetul pentru macare
inflatiescumpiri
Stim cu totii faptul ca a crescut enorm costul vietii, in ultimul an, iar puterea noastra de cumparare se afla sub o mare presiune. In aceste conditii, fiecare familie din Romania a incercat sa ia solutii care sa diminueze dificultatile financiare, cat de cat.
Astfel, in 2022 romanii au cheltuit mai putin pe produse alimentare si au redus din economii si investitii, conform celui mai recent sondaj Future Consumer Index, realizat de expertii EY Romania la inceputul lunii decembrie 2022.
"Chestionarul a vizat perceptia romanilor in privinta noului context economic al anului in curs, comparativ cu anii anteriori, si mai ales schimbarile, daca au avut loc, in obiceiurile lor de consum", transmit autorii studiului.
Conform autorilor, contextul evenimentelor politice si economice care au marcat anul 2022, respectiv cresterea preturilor la energie si combustibili, determinata de razboiul ruso-ucrainean, care s-a suprapus peste efectele economice ale anului pandemic (2020) si incetinirea ritmului de crestere economica fata de anii anteriori (2022 fata de 2021) ar fi putut determina modificari partiale sau totale, fie pe segmente specifice de consum, produse si servicii, fie in general.
"Ingrijorarile si presiunile cauzate de pandemie au fost inlocuite in 2022 cu cele legate de razboiul din Ucraina, ceea ce, inevitabil, a afectat comportamentul consumatorilor. Am vazut mai multe schimbari, intre care: limitarea unor cheltuieli - precum cele alocate divertismentului, reducerea sumelor economisite si a investitiilor sau a celor dedicate educatiei si pregatirii profesionale", a precizat Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte si liderul sectorului de Retail si Produse de Consum, EY Romania.
Interesant este, spun autorii analizei, ca fata de studiile anterioare, anul acesta se remarca preocuparea crescuta pentru viitorul financiar personal si al familiilor lor.
Respondentii au indicat cele mai mari sume, intre 500 si 1.000 de lei, ca fiind alocate cheltuielilor pentru produse alimentare (74% dintre acestia, fata de 80% in 2021), economii si investitii (59%, fata de 68% in 2021), educatie si formare – 27% (fata de 34% in 2021).
Primele trei preferinte au fost urmate de cheltuieli pentru imbracaminte si incaltaminte – 25%, aproape la egalitate cu divertisment si relaxare – 24%. Pentru igiena si ingrijire personala, sume de acest nivel vor fi cheltuite de numai 14% dintre respondenti, iar pentru sport, doar 12% vor cheltui peste 100 de euro lunar in urmatoarea jumatate de an.
Oamenii se plang de faptul ca preturile cresc in ritm alert
Dintre aspectele care produc un efect asupra procesului de cumparare, pe primul loc a fost mentionata cresterea galopanta a preturilor – 22%, urmata de cresterea preturilor la energie electrica si gaz – 19% si stagnarea salariilor si cresterea inflatiei – 18%.
Conform raspunsurilor date de participantii la studiu, pentru a-si calibra consumul oamenii se informeaza din media sau din declaratiile decidentilor – politicieni sau autoritati, care pot denatura uneori realitatea economica. Salariile, de exemplu, potrivit datelor INS au crescut, in primele noua luni din acest an cu circa 12%, dar, pentru ca preturile au crescut, parerea generala este aceea ca au stagnat.
Urmeaza, in ordine, ca factori ingrijoratori, cresterea costului produselor alimentare si a produselor de uz casnic esentiale – 18%, instabilitatea economica a tarii – 11%, fluctuatia pietelor (europeana/ globala) din cauza razboiului din Ucraina – 11%.
"Asa cum releva rezultatele sondajului EY, inflatia record este, firesc, principala ingrijorare a romanilor, motiv pentru care maririle salariale nu au fost percepute ca fiind suficiente pentru a echilibra efectele cresterii accelerate a preturilor din mai multe segmente importante in materie de consum - alimente, energie, combustibil si altele”, spune Georgiana Iancu.
Foto: freepik.ro