Deficit de 5,5 miliarde de lei dupa 11 luni
deficit bugetarvenituri tvavenituri bugetchletuieli buget
Executia bugetului general consolidat pe primele unsprezece luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un deficit de 5,5 miliarde de lei, adica 0,73% din PIB.
Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 205,6 miliarde de lei, reprezentand 27,1% din PIB, au fost cu 1,9% mai mici, in termeni nominali, fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Veniturile incasate din economia interna (fara fonduri de la Uniunea Europeana pre si post-aderare) au insumat 200,1 miliarde de lei (26,4% din PIB), cu 1,0% mai mari fata de perioada similara a anului trecut.
S-au inregistrat cresteri la incasarile din impozitul pe profit (+10,5%), contributii de asigurari sociale (+7,3%), accize (+5%) precum si impozit pe salarii si venit (+5%).
Totodata, incasarile din TVA au inregistrat o scadere de 9,2% fata de perioada similara din 2015, afectate de reducerea cotei standard de la 24%, la 20%, de la 1 ianuarie 2016, reflectata in incasarile din februarie, si de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, de la 1 iunie 2015.
Si la nivelul administratiilor locale, s-au inregistrat cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale cu 14,8%, la impozite si taxe pe proprietate cu 6,8% si la taxa pe utilizarea bunurilor cu 2,6%.
Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 211,1 miliarde de lei, au crescut, in termeni nominali, cu 3,3% fata de aceeasi perioada de timp din 2015, dar s-au redus cu 0,9% ca pondere in PIB.
Cheltuielile de personal au crescut cu 9,8%, determinate, in principal, de majorarile salariale acordate in a doua parte a lui 2015 si de majorarea salariului minim brut pe tara.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au scazut cu 0,9%. S-au inregistrat diminuari la unitatile administrativ teritoriale, in timp ce cheltuielile cu bunuri si servicii la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate au crescut cu 5,5%.
Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut cu 7,5%, influentate, in principal, de majorarea cu 5% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2016 si de dublarea alocatiei de stat pentru copii incepand cu 1 iunie 2015, precum si de alte masuri aprobate in timpul anului 2016.
Toate acestea au condus la suplimentari ale cheltuielilor cu asistenta sociala, avute in vedere la prima rectificare bugetara. Alti factori care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale sunt: cresterea numarului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocatiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizatiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi, si majorarea numarului de persoane incadrate in diverse tipuri de handicap; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si a stimulentului de insertie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, functionari publici parlamentari, auditori ai Curtii de Conturi.
Dobanzile si subventiile se mentin la acelasi nivel ca procent din PIB comparativ cu aceeasi perioada de timp din 2015, respectiv 1,3% din PIB si 0,7% din PIB.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 21,7 miliarde de lei, respectiv 2,9% din PIB.