Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Firmele nu pot concura cu darnicia statului. Discrepanta dintre salariile publice si cele private se adanceste


Firmele nu pot concura cu darnicia statului. Discrepanta dintre salariile publice si cele private se adanceste
de la 09 Apr. 2019
Firmele nu pot concura cu darnicia statului. Discrepanta dintre salariile publice si cele private se adanceste
Tags: bnreconomieinflatiescumpiritaxeimpozitesalariibugetariafacerisalariu minim brut

Cresterile de salarii devin principala problema a economiei Romaniei. In timp ce statul este extrem de generos, majorand salariile bugetarilor anual cu cateva zeci de procente, mediul privat abia face fata sa plateasca salarii in jurul minimului pe economie. Pe langa majorarile generoase, statul le-a impus si patronilor sa tina pasul cu marirea, ridicand nivelul salariului minim in 2019, masura contestata de IMM-uri, care ameninta cu insolventa si concedieri, fiindca, spun ei, majorarea este facuta "din pix", fara consultarea pietei, fara analiza de impact.


In 2019, salariile angajatilor din sistemul public au ajuns sa acapareze 10% din PIB. Ca sa ne dam seama cat de grava este situatia, sa ne amintim ca in 2003-2004, reprezentantii FMI ne sugerau ca nivelul maxim de cheltuieli cu salariile publice nu trebuie sa depaseasca 5% din PIB.
 
"Da, dar au trecut 15 ani de atunci, lucrurile s-au schimbat. Azi ne permitem sa dublam pragul sugerat de FMI". Asta am fi tentati sa spunem. Nu-i asa?

Da, anii au trecut, insa fara prea multe schimbari majore in economia interna. Practic, statul colecteaza aceleasi sume la buget, situate intre 31 si 33% din PIB.
 
E limpede ca Romania nu dispune de spatiu fiscal si economia este impovarata de cheltuieli publice excesive, care atrag ca un magnet cresteri de taxe si impozite, lipsa investitiilor, cresterea deficitului bugetar si a datoriei externe.
 

Lefurile din public si privat - in totala discrepanta

 
In timp ce, la stat, cresterea medie anuala este de 27,5%, la privat procentul este mult mai mic, in jurul valorii de 15% pe an.  Nu poti concura cu darnicia statului, cu toate ca guvernul a fortat administrativ si salariile din privat, prin majorarea salariului minim si salariul diferentiat.

Insa aceste masuri nu stimuleaza patronii sa dea mai multi bani angajatilor, ci ii incurajeaza la concedieri, spun reprezentantii IMM-urilor care acuza guvernantii ca prin marirea salariului minim brut vor doar sa colecteze mai multi bani din contributiile platite de firme, nu sunt interesati de bunastarea angajatilor din sistemul privat.
 
Iar media din privat oricum este distorsionata. E ridicata mult de majorarea mare din constructii, de 43%, acolo unde am avut decizia guvernului de a duce salariul minim mult peste cel valabil pentru restul economiei. 
 
 Un vicepremier care spunea undeva prin tara ca statul va acoperi prin contracte aditionale costurile mai mari cu forta de munca acolo unde firmele au lucrari cu statul. Si in relatia privat - privat ce facem? Transferam costurile catre beneficiar, care le transmite mai departe.
 

Majorarile de taxe vor fi singura solutie

Un raport intocmit recent de ING atrage atentia asupra reaprinderii riscului de supraincalzire a economiei. Cu un consum mare alimentat din import, dar cu un export ajustat la o cerere externa mult mai slaba, nu va aduce crestere economica de calitate.
 
 Se formeaza iarasi dezechilibre, care vor trebui domolite prin politici monetare. In zona fiscala, adica din zona guvernului, sa nu avem asteptari, cu atatea alegeri in urmatorii doi ani, sa asteptam doar contrariul - gaz pe foc. Efectul va fi o crestere a costurilor de finantare, a dobanzilor si intr-o oarecare masura, o slabire a leului.
 
De aici, stim cu totii ce urmeaza: costuri mai mari la rate, scumpiri la importuri, etc.
 
Sa nu omitem faptul ca situatia interna a economiei este agravata si de evenimentele desfasurate pe plan extern, care pot potenta pericolele unor dezechilibre fiscale in tara noastra.
 
Lucrurile se pot deteriora pana la nevoia de a majora taxe. Asta ar fi singura solutie. Dupa sanctiunea electorala a deciziei de taiere a lefurilor bugetarilor din 2010, nimeni nu va mai avea tupeul sa procedeze in mod similar, cu toate ca suntem la cote nesustenabile.
 
Si atunci de pe urma majorarii unor taxe, cei din privat vor suferi mult mai mult, pentru ca ei nu au beneficiat de acelasi cote. Dar acesta este un scenariu totusi pesimist. Daca ajungem acolo asta ar fi ultima grija. Problemele ar fi mult mai grave si fara asistenta internationala nu ar fi cale de iesire.
 

BNR: Norii negri se aduna in lume. Mersul evenimentelor pe plan extern prinde economia Romaniei pe picior gresit

 
Faptul ca Romania este o "tinta sigura in bataia pustii" este subliniat si de Daniel Daianu, membru in Consiliul de Ad­minis­tratie al BNR. Daianu spune ca intreg contextul extern este fragil si instabil, economiile lumii sunt in scadere, datoriile in crestere, si, ca tabloul sa fie complet, omenirea se confrunta si cu razboiul comercial SUA-China, dar si cu iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana.

Toate aceste aspecte vor contribui la agravarea problemelor interne, cu atat mai mult cu cat ne confruntam deja cu o inflatie mare, datorie externa care creste rapid si consistent, dar si cu un sistem legislativ instabil in domeniul fiscalitatii.
 
Citeste aici in continuare declaratia lui Daniel Daianu

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 7 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016