Guvernul a decis: Cine si pentru cat timp isi poate amana ratele la banci, IFN-uri si firme de leasing

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Guvernul a decis: Cine si pentru cat timp isi poate amana ratele la banci, IFN-uri si firme de leasing
Guvernul a decis: Cine si pentru cat timp isi poate amana ratele la banci, IFN-uri si firme de leasing
de Magda Florea la 03 Apr. 2020
Urmareste-ne pe Google News
amanare ratebanciifnimprumuturibancidobanda

Guvernul Romaniei a stabilit ca persoanele fizice si juridice isi pot amana plata ratelor la banci, INF-uri sau firme de leasing, pentru o perioada de pana la noua luni. Conform ministrului Finantelor, Florin Citu, nu va fi nevoie de modificarea contractelor de credit, prin acte aditionale.

 Insa nu toata lumea poate beneficia de aceasta masura, ci doar cei care au fost direct afectati de criza pandemica: fie le-au fost diminuate veniturile, fie si-au pierdut locurile de munca. 

De asemenea, nu toata rata va fi amanata. Va putea fi amanata doar principalul acesteia, dobanda urmand a fi platita ulterior si reesalonata pe restul perioadei de creditare, maxim 5 ani. Aceasta procedura va duce la costul ratelor lunare, insa specialistii spun ca nu va fi una consistenta.
 
De asemenea, pentru a beneficia de aceasta masura, persoanele fizice sau juridice nu trebuie sa aiba restante si sa nu se afle in procedura de executare silita. 

Scadenta creditului va putea fi prelungita cu perioada de suspendare. In cazul persoanelor care depasesc limita de varsta, restructurarea se va face cu incadrarea in scadenta curenta.
 
De asemenea, IMM-urile care vor sa isi amane ratele, nu trebuie sa se afle in procedura de insolventa si trebuie sa faca dovada ca au fost afectate economic prin diminuarea sau inchiderea activitatii, printr-un certificat de urgenta emis de Ministerul Economiei. Certificatul se emite in baza unei declaratii pe propria raspundere.

Ordonanta privind amanarea platii ratelor la credite pentru romanii afectati de criza financiara ar putea intra in vigoare saptamana viitoare, a anuntat Florin Citu, ministrul Finantelor. De asemenea, joi seara, Guvernul a avut o sedinta, in care s-a discutat despre normele de aplicare pentru Ordonanta in cauza. Citu a spus ca, in termen cat mai scurt de la sedinta de joi, normele vor fi publicate.

Solicitarile catre banci, IFN-uri sau firme de leasing se pot face prin mijloacele de comunicare electronica si doar pe perioada starii de urgenta.

Textul Ordonantei de Urgenta:


ORDONANTA DE URGENTA privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori
 
Avand in vedere Decretul nr.165/16.03.2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, prin care Presedintele Romaniei a instituit starea de urgenta pe o perioada de 30 de zile, in contextul evolutiei situatiei epidemiologice internationale determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de tari, in care aproximativ 160.000 de persoane au fost infectate si peste 5.800 au decedat, precum si declararea „Pandemiei“ de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii, la data de 11.03.2020.
 
In acest context, in scopul prevenirii raspandirii virusului si pentru limitarea efectelor negative ale acestuia trebuie luate o serie de masuri care vor viza sectorul sanatatii publice, educatiei, protectiei sociale, precum si masuri de limitare a efectelor negative determinate de limitarea sau intreruperea activitatilor socioeconomice. In circumstantele exceptionale create de focarul SARS-CoV-2, intreprinderile mici si mijlocii se confrunta cu o lipsa severa de lichiditate iar persoanele fizice sunt afectate prin diminuarea veniturilor
 
Intrucat statul este obligat sa ia masuri pentru combaterea efectelor negative care influenteaza situatia economica a unor categorii de debitori si intrucat elementele mai sus prezentate vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata, Conform comunicatului BNR din data de 24.03.2020, reglementarile actuale permit imprumutatorilor (institutii bancare si nebancare) sa amane la plata creditele oricarei persoane fizice afectate de pandemia COVID‑19, fara aplicarea conditiilor prevazute de Regulamentul BNR nr.17/2012 privind unele conditii de creditare, cu modificarile ulterioare, privind gradul de indatorare, limitarea creditului functie de valoarea garantiei si durata maxima a creditului de consum,
 
Astfel, in perioadele anterioare, bancile au constituit amortizoare de capital potrivit reglementarilor europene si nationale adoptate de BNR in baza recomandarilor Comitetului National pentru Supraveghere Macroprudentiala,
 
Dat fiind contextul actual, BNR a decis sa permita bancilor sa utilizeze temporar (pana la o data ce va fi comunicata ulterior) amortizoarele de capital anterior constituite, cu mentinerea respectarii cerintelor prevazute de cadrul legal pentru aceste flexibilizari. Adaptarea la noile conditii a amortizoarelor de capital sprijina bancile in a-si mentine rolul de suport al economiei reale.
 

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta:

 
Art.1.
 
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
 
a) Creditori – institutii de credit definite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si institutii financiare nebancare definite de Legea nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si sucursalele institutiilor de credit si ale institutiilor financiare nebamcare din strainatate care desfasoara activitate pe teritoriul Romaniei;
 
b) Debitori – persoane fizice, persoane fizice autorizate, intreprinderile individuale, intreprinderile familiale, asa cum sunt definite la art.2 lit.g –i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44 /2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.182/2016 si intreprinderi mici si mijlocii, denumite in continuare IMM-uri, asa cum sunt definite la art.3 alin.(1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si institutii financiare nebancare definite de Legea nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, incluse in Registrul General, care au calitatea de imprumutati in contractele de credit,
 
c) scrisoare de garantie – angajamentul irevocabil si neconditionat prin care Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., se obliga in numele si contul statului sa plateasca creditorului sumele care reprezinta dobanzi amanate la plata aferente creditelor ipotecare, contractate de la creditor de persoane fizice, care beneficiaza de facilitatea de suspendare a platilor in conditiile prezentei ordonante de urgenta, pentru care F.N.G.C.I.M.M., in baza mandatului acordat de catre Ministerul Finantelor Publice, acorda o garantie in numele si contul statului in baza conventiei incheiate cu creditorul prevazut la lit.a) . Valabilitatea scrisorii de garantie este de maximum 5 ani;
 
d) garant - statul prin Ministerul Finantelor Publice reprezentat prin F.N.G.C.I.M.M. pentru garantiile acordate in numele si contul statului;
 
e) garantie de stat - angajament expres, neconditionat si irevocabil asumat de F.N.G.C.I.M.M., in numele si in contul statului, care acopera pierderea suportata de creditor, ca urmare a producerii riscului de credit conform scrisorii de garantie prevazuta la lit.c).
 
f) credit ipotecar - credit acordat de un creditor unui debitor persoana fizica, garantat cu ipoteca asupra unui imobil si credit ce implica un drept legat de un bun imobil, astfel cum sunt acestea reglementate de Ordonanta de urgenta nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, precum si creditele acordate prin programul "Prima casa", aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2009 privind unele masuri in vederea implementarii programului "Prima casa", aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 368/2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
g) riscul de credit - riscul actual sau viitor de afectare negativa a profiturilor si capitalului ca urmare a neindeplinirii de catre debitorii persoane fizice a obligatiilor ce le revin de rambursare a dobanzilor suspendate la plata, aferente facilitatii garantate de stat.
 
Art.2.
 
(1) Prin derogare de la OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori si de la OUG nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate debitorilor de catre creditori pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se suspenda la cererea debitorului cu pana la 9 luni dar nu mai mult de 31.12.2020.
 
(2) Perioada maxima de creditare prevazuta in reglementarile creditorilor poate fi depasita cu o perioada egala cu durata suspendarii obligatiei de plata.
 
(3) Pentru debitori persoane fizice pentru care prelungirea maturitatii creditelor depaseste limita de varsta prevazuta prin reglementarile creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedeaza la restructurarea creditelor cu incadrarea in limita de varsta.
 
(4) De prevederile prezentei ordonante de urgenta beneficiaza debitorii care au incheiat un contract pentru obtinerea unui credit care nu a ajuns la maturitate si pentru care creditorul nu a declarat scadenta anticipata, anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
(5) Facilitatea prevazuta la alin. (1) poate fi acordata doar pentru creditele care nu inregistreaza restante la data instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei.
 
(6) Masura prevazuta la alin. (1) se acorda doar debitorilor ale caror venituri au fost afectate direct sau indirect de situatia grava generata de pandemia COVID-19.
 
Art.3.
 
(1) Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare in acest sens, in format letric sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, cel mai tarziu pana la incetarea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei.
 
(2) In cazul in care debitorul nu poate transmite cererea printr-unul dintre mijloacele enumerate la alin. (1), acesta o poate formula pe cale orala, prin telefon, la un numar de telefon dedicat care va fi anuntat de catre fiecare creditor pe pagina sa de internet, situatie in care creditorul are obligatia inregistrarii convorbirii.
 
(3) Debitorul poate opta prin solicitarea transmisa creditorului sa suspende obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, pe perioada cuprinse intre 1 si 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020.
 
(4) Creditorul analizeaza solicitarea si o aproba in conditiile prevazute in normele de implementare a prezentei ordonante de urgenta.
 
(5) Prelungirea duratei contractuale mentionate la art. 2 produce efecte de la data comunicarii solicitarii de suspendare adresate creditorilor pentru solicitarile aprobate de creditori.
 
Art. 4.
 
Dobanda datorata de debitori corespunzatoare sumelor scadente a caror plata este suspendata potrivit art. 2 se capitalizeaza la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plateste esalonat pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare, cu exceptia creditelor ipotecare pentru care se plateste esalonat pana la maximum 5 ani.
 
Art. 5.
 
(1) Statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare M.F.P., garanteaza in procent de 100 % plata dobanzii capitalizate potrivit art. 4 aferenta creditelor ipotecare contractate de debitori persoane fizice.
 
(2) In scopul prevazut la alin. (1), prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile ulterioare, M.F.P. este autorizat sa mandateze FNGCIMM in vederea emiterii de scrisori de garantie in numele si in contul statului in favoarea creditorilor. Acordarea si derularea garantiilor de stat se realizeaza pe baza unei conventii de garantare incheiate intre F.N.G.C.I.M.M. si creditori. Modelul conventiei de garantare se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
 
(3) In termen de 30 de zile de la primirea solicitarii, creditorul notifica debitorului clauzele contractuale modificate pentru implementarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
 
(4) Fiecare creditor comunica FNGCIMM pe propria raspundere valoarea totala a angajamentului de garantare rezultat din cumularea sumelor de plata conform graficelor de esalonare a platii sumelor reprezentand dobanzi datorate de debitorii potrivit alin. (1).
 
(5) Dupa efectuarea platii valorii de executare a garantiei de Ministerul Finantelor Publice, FNGCIMM intocmeste un titlu de creanta prin care se individualizeaza obligatiile de plata ale persoanelor fizice beneficiare ale facilitatii prevazute la alin. (1). Titlu de creanta devine titlu executoriu in conditiile legii.
 
(6) Sursa de plata a garantiilor acordate de catre FNGCIMM in numele si contul statului pentru facilitatea prevazuta la alin. (1) este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni Generale, titlul "Alte transferuri" cod 55, alin. "Sume rezultate din executarea garantiilor acordate din bugetul de stat" cod 55.01.50.
 
(7) Creantele rezultate din plata garantiilor de stat acordate in baza prezentului articol, respectiv sumele platite creditorilor in baza scrisorilor de garantie, sunt creante bugetare si se recupereaza de la debitori de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
(8) Sumele incasate conform alin. (7) sunt venituri ale bugetului de stat.
 
(9) Pentru neplata la scadenta a obligatiilor rezultate din executarea scrisorilor de garantie, debitorul datoreaza obligatii fiscale accesorii care se calculeaza si se comunica de catre organele fiscale competente ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. 6.
 
Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor in conformitate cu prevederile art.2 alin. (1), IMM-urile trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
 
⦁ In calitate de angajator, se incadreaza in prevederile art. XI alin. (2) din Ordonanta de urgenta nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.
 
⦁ Nu se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului, conform informatiilor disponibile pe pagina web a Oficiului National al Registrului Comertului.
 
Art. 7
 
In aplicarea prezentei ordonante de urgenta MFP elaboreaza normele de implementare, inclusiv modalitatea si conditiile de acordare si recuperare a garantiilor de stat, care se aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 15 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.




Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri
Business

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri

today26 Apr. 2024
PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)
Business

PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)

today26 Apr. 2024
Pune co-crearea in practica prin Idea Morph
Life Style

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph

today26 Apr. 2024
Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate
Business

Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate

today26 Apr. 2024
5 idei profitabile de afaceri in agricultura
Business

5 idei profitabile de afaceri in agricultura

today26 Apr. 2024
Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card
Economie

Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card

today26 Apr. 2024
Guvernul modifica din nou Codul fiscal:  romanii care au locuinte scumpe se vor trezi somati de ANAF
Economie

Guvernul modifica din nou Codul fiscal: romanii care au locuinte scumpe se vor trezi somati de ANAF

today26 Apr. 2024
Specialist in Finante: Desi cresc impozitele, se adanceste deficitul, ceea ce inseamna ca statul risipeste prea mult banul public
Economie

Specialist in Finante: Desi cresc impozitele, se adanceste deficitul, ceea ce inseamna ca statul risipeste prea mult banul public

today26 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph
Life Style

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph

today26 Apr. 2024
Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate
Business

Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate

today26 Apr. 2024
5 idei profitabile de afaceri in agricultura
Business

5 idei profitabile de afaceri in agricultura

today26 Apr. 2024
Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card
Economie

Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card

today26 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x