Mai avem petrol pentru doar vreo 50 de ani

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Mai avem petrol pentru doar vreo 50 de ani
Mai avem petrol pentru doar vreo 50 de ani
de Mihai Balescu la 06 Sep. 2021 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
Traim in Epoca Omului Hidrocarburilor. O epoca in care lumea a devenit o mare consumatoare (si inca una din ce in ce mai insetata) de petrol. SUA deja era o uriasa consumatoare si ei i s-a alaturat China, care a prins si ea gustul petrolului si a trecut in doar doua decenii de la bicicleta la autoturism. Ce ne asteapta in urmatoarea perioada? Ce solutii are Omul Hidrocarburilor pentru a-si satisface in continuare acest imens apetit?

Lichidul cu care ne umplem rezervoarele masinilor este o curiozitate geologica, rezultatul unui sir de intamplari norocoase petrecute pe parcursul a milioane de ani.

Prima astfel de intamplare a avut loc in vremuri primordiale, cand sedimentele au inceput sa ingroape materia organica ce se acumula pe fundul marilor si oceanelor mai repede decat putea aceasta sa se descompuna.

Apoi, materia organica respectiva a avut norocul sa ajunga la adancimea potrivita (intre 2 si 4 km), unde caldura si presiunea au fortat-o “sa fiarba la foc mic” si sa se transforme in petrol, petrol care – alta intamplare – a fost ulterior colectat in pungi de gresii poroase sau calcare si tinut captiv de straturile impermeabile de deasupra.


O intreaga aventura, asadar. Si trebuie spus ca fiecare veriga lipsa din acest proces inseamna astazi un zacamant de petrol mai putin. Adica mai putin combustibil pentru masini si avioane, mai putina materie prima pentru majoritatea obiectelor pe care le folosim si mai putine alimente ieftine in supermarket-uri, obtinute cu ajutorul ingrasamintelor si pesticidelor pe baza de hidrocarburi.

O resursa vitala, deci, petrolul acesta. Si in aceste conditii, logic, apare o problema: cat ne mai putem baza pe aceasta resursa? Cat timp ne mai ajung rezervele actuale? Cand vom consuma ultimul strop de petrol? Un studiu din 2015 arata ca mai avem petrol pentru fix 51 de ani, dar adevarul e ca nimeni nu stie cum stau in realitate lucrurile.

Situata de partea optimistilor, organizatia US Geological Survey (USGS) e de parere ca exista cel putin cu 50% mai mult petrol decat cred pesimistii, o mare parte a acestuia in Orientul Mijlociu. Noile tehnologii vor stoarce rezerve suplimentare din zacamintele actuale, prognozeaza USGS, si noi rezerve vaste raman sa fie descoperite.

In orice caz, titeiul nu va disparea brusc: vechile zacaminte nu mor subit, ele se epuizeaza treptat. Insa lumea se va confrunta cu crize mult mai indelungate decat cea din timpul socului petrolier din anii ‘70 si va trebui sa ia decizii radicale. Si nu e vorba neaparat despre indreptarea atentiei spre nisipurile bituminoase din Canada, de exemplu, ci si despre limitarea apetitului general pentru petrol.

Nu e necesar sa fim niste genii ca sa ne dam seama ca, pana la urma, cu fiecare oprire la benzinarie, sfarsitul acestei resurse se apropie. Sau nu neaparat al resursei in sine, ci al accesibilitatii ei. Astfel, daca petrolul va deveni prea costisitor de extras, lumea se va indrepta automat spre surse alternative – lucru pe care deja il face, daca e sa ne luam dupa ritmul accelerat de patrundere pe piata a masinilor electrice.

O resursa neaccesibila (din cauza pretului) devine imediat neinteresanta, ea nici nu mai este practic o resursa. Si, privind din acest unghi situatia, e clar ca petrolul va disparea din economie inainte ca el in sine sa dispara de pe planeta. Sauditul Ahmed Zaki Yamani (1930-2021), oficial OPEC timp de de 25 de ani, a spus foarte frumos acest lucru: „Epoca pietrei nu s-a incheiat pentru ca s-au terminat pietrele. La fel, nici epoca petrolului nu se va incheia pentru ca se va termina petrolul.”

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Economisii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic
Economie

Economisii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic

today15 Iun. 2025
6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici
Life Style

6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici

today14 Iun. 2025
Rolul pulsatorului in mulsul zilnic
Casa si gradina

Rolul pulsatorului in mulsul zilnic

today13 Iun. 2025
Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!
Business

Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!

today13 Iun. 2025
Ce trebuie sa stii despre liberalizarea pietei de energie si cum sa te pregatesti. Cine mai poate beneficia de sprijin de la stat dupa 1 iulie
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Ce trebuie sa stii despre liberalizarea pietei de energie si cum sa te pregatesti. Cine mai poate beneficia de sprijin de la stat dupa 1 iulie

today13 Iun. 2025
Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf
Life Style

Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf

today13 Iun. 2025
Impactul fumatului asupra succesului implantului dentar
Life Style

Impactul fumatului asupra succesului implantului dentar

today13 Iun. 2025
Doar 4 din 10 patroni publica salariul in anuntul de angajare. Oare de ce?
Companii

Doar 4 din 10 patroni publica salariul in anuntul de angajare. Oare de ce?

today13 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x