Un sfert dintre firmele din Romania vor mari salariile, 17% vor sa le inghete, iar 3% iau in calcul taieri
masuri coronavirussalarii coronavirusmariri salariu coronavirustaieri salarii coronavirus
Potrivit studiului Companies reactions to COVID-19 realizat de Mercer Marsh Benefits in Romania mai bine de jumatate dintre cele 160 de companii care au furnizat date au intrerupt activitatea de la birouri.
Studiul sintetizeaza masurile pe care le-au luat organizatiile pentru siguranta angajatilor, remodelarea modului de lucru si ajustarea politicii de remunerare si de acordare a beneficiilor in contextul COVID-19.
Intrebate care au fost masurile frecvente implementate de companii pentru sporirea sigurantei angajatilor, toate companiile au oferit posibilitatea de a lucra de acasa, pentru activitatile care au permis aceasta masura.
De asemenea, proape toate organizatiile (96%) au anulat deplasarile internationale; 8 din 10 companii au implementat masuri suplimentare pentru igienizarea si curatenia regulata a spatiilor de lucru si tot atatea au oferit materiale de protectie (masti, manusi, gel dezinfectant) angajatilor.
In acelasi timp, 7 din 10 companii au anulat calatoriile interne; 5 din 10 au modificat programul de lucru; 4 din 10 au implementat program alternativ, in echipe, pentru a diminua densitatea angajatilor in spatiul de lucru.
"In situatii de criza, managementul organizatiilor trebuie sa ia cele mai bune decizii in timp scurt. Companiile nu au timp de pierdut pentru a cauta cele mai bune optiuni. Tocmai de aceea, consultanta de risc este decisiva pentru companii. Acestea trebuie sa implementeze rapid, cu sprijinul specialistilor, masuri cu privire la sanatatea, siguranta si productivitatea angajatilor, sa aiba in vedere schimbarea profilului de risc si sa ia masuri adecvate de risk management. intotdeauna, pe primul loc trebuie sa fie angajatii.
Marsh sprijina companiile din Romania sa pregateasca masuri pentru a raspunde cat mai bine efectelor COVID-19, pentru a proteja angajatii, operatiunile si reputatia", afirma Cristian Fugaciu, CEO, Marsh Romania.
"Companiile din Romania s-au repliat rapid adaptandu-si politicile salariale si setul de beneficii acordate angajatilor. Sfatuim companiile sa se gandeasca deja la proiectarea si ajustarea masurilor pentru viitorul apropiat.
In prezent, masurile luate sunt unele reactive, de adaptare la efectele pandemiei COVID-19. Companiile trebuie sa gandeasca strategic si sa proiecteze politicile de HR pentru reluarea activitatii in noul context de revenire din pandemie”, a declarat Silvia Dumitrescu, Manager, Mercer Marsh Benefits Romania.
Mariri de salarii intre 5,2% si 5,8%
In ceea ce priveste modificarea politicilor de remunerare si beneficii, circa 60% dintre companii au implementat deja cresterile salariale planificate pentru acest an sau urmeaza sa le implementeze in curand.
Un sfert dintre organizatii au decis implementarea lor in a doua parte a anului si stau in expectativa pe fondul incertitudinii date de contextul economic. Totodata, 17% planuiesc sa inghete salariile in timp ce 3% iau in calcul descresteri.
Dintre companiile care au planificat cresteri salariale pentru anul in curs, media cresterii pentru Executives si Middle Management este de 5,2%, pentru Specialisti 5,3% in timp ce pentru muncitori/personal administrativ, cresterea este de 5,8%.
Media diminuarii salariale pentru companiile care iau in calcul aceasta masura este de 20% pentru toate categoriile de angajati.
In ceea ce priveste recompensarea suplimentara a angajatilor care lucreaza in continuare la sediile companiilor si deruleaza activitati esentiale, doar 12% dintre companiile chestionate acorda beneficii suplimentare sau recompense pentru continuarea activitatii.
Cele mai multe dintre companii au pastrat remuneratiile pe care angajatii le au, potrivit contractelor individuale de munca.
Din perspectiva pachetelor de beneficii, majoritatea companiilor nu doresc sa faca schimbari majore in planurile de beneficii acordate angajatilor.
Cele mai afectate bugete sunt cele alocate pentru traininguri (42% dintre companii au diminuat bugetele, iar 10% dintre companii au eliminat total cheltuielile) si teambuildinguri (30% dintre companii au scazut bugetele in timp ce 36% dintre companii au eliminat aceste cheltuieli).
Potrivit sondajului, 9 din 10 dintre companiile care acordau aceste beneficii, acorda in continuare, fara a modifica bugetele pentru, asigurarea de viata/accidente, asigurarile de sanatate, pensiile private si masina de serviciu.
In acelasi timp, 7 din 10 organizatii si-au planificat mentinerea numarului actual de angajati si cauta solutii pentru realizarea acestui lucru. 15% dintre organizatii doresc cresterea numarului de angajati in timp ce 10% dintre acestea au confirmat ca iau in calcul reorganizarea in perioada urmatoare.
Ce beneficii au devenit relevante in contextul COVID-19?
In contextul work-from-home, beneficiile de wellbeing au devenit cu atat mai relevante.
"Pe fondul absentei interactiunii directe dintre angajati, organizatiile au implementat masuri pentru mentinerea sentimentului de apartenenta la echipa: conferinte online pentru facilitarea comunicarii, informari constante din partea managementului", afirma Gabriela Nechita, Talent Information Solutions Leader, Mercer Marsh Benefits Romania.
A fost remarcat apetitul in crestere, in contextul actual, pentru acordarea serviciilor de asistenta a angajatilor EAP - Employee Assistance Programs.
Acest tip de servicii, care erau deja implementate in multe organizatii, ofera posibilitatea angajatilor de a contacta anonim consilieri care le ofera asistenta si suport psihologic pentru a depasi momentele negative din punct de vedere emotional prin care ar putea trece in aceasta perioada, a adaugat Gabriela Nechita.
Cum au fost afectate companiile de suspendarea temporara a activitatii
In ceea ce priveste companiile participante la studiu care si-au suspendat temporar activitatea sau si-au redus programul de lucru ca urmare a impunerii masurilor de distantare sociala, 30% dintre acestea platesc in continuare angajatii la acelasi nivel salarial, 14% dintre companii au redus nivelul salariilor proportional cu diminuarea numarului de ore lucrate iar 20% dintre companii au implementat somajul tehnic in conditiile noilor prevederi legate de Starea de urgenta.
Restul companiilor au mentionat ca aceasta masura nu se aplica in cazul lor. Studiul a fost realizat in perioada 1.04-10.04 si cumuleaza raspunsuri oferite de 162 de companii.