Romania a incheiat anul pandemiei cu un deficit bugetar de aproape 102 miliarde de lei, reprezentand 9,79% din PIB
deficit bugetar 2020deficit pib 2020cheltuieli buget 2020incasari buget 2020
Potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor, la 31 decembrie 2020, executia preliminata a bugetului general consolidat a consemnat un deficit de 101,92 miliarde lei, 9,79% din PIB; 46,31 miliarde de lei au fost lasate in mediul economic prin facilitatile fiscale, investitii si cheltuieli exceptionale alocate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19.
Cresterea deficitului bugetar a fost influentata de evolutia nefavorabila a incasarilor bugetare intre lunile martie - decembrie din cauza crizei, precum si de amanarea platii unor obligatii fiscale de catre agentii economici pe perioada crizei (18,12 miliarde de lei), de cresterea cu 2,72 miliarde de lei a restituirilor de TVA, fata de nivelul aferent perioadei ianuarie - decembrie 2019, pentru sustinerea lichiditatii in sectorul privat, si de bonificatiile acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit si a celui pe veniturile microintreprinderilor, in valoare de 0,9 miliarde de lei.
In cazul cheltuielilor, fata de cresterea bugetara, prin efectul legilor, s-au inregistrat majorari ale cheltuielilor de investitii cu 9,5 miliarde de lei si plati cu caracter exceptional generate de epidemia de COVID-19 de aproximativ 15,07 miliarde de lei.
Pentru combaterea efectelor economice negative generate de pandemie, au fost aprobate programe guvernamentale de sprijin pentru sustinerea activitatii IMM-urilor si a companiilor mari si IMM cu cifra de afaceri peste 20 de milioane de lei prin intermediul garantiilor de stat, iar, in 2020, s-au acordat garantii in valoare de 12,48 miliarde de lei (1,2% din PIB).
Peste 322 miliare de lei venituri
Veniturile bugetului general consolidat au insumat 322,52 miliarde de lei, in 2020, cu 0,4% peste 2019. Ca pondere in PIB estimat, veniturile bugetare au inregistrat o crestere de 0,7%, determinata cu precadere de dinamica favorabila a veniturilor din fonduri europene (+0,8%).
Veniturile curente s-au diminuat cu 2,4% (an/an), pe fondul contractiei incasarilor din venituri nefiscale, TVA si impozit pe profit, dar evolutia din decembrie reflecta o imbunatatire a dinamicii contributiilor de asigurari (+9,3%, an/an) si a veniturilor fiscale (+4,6%, an/an).
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au inregistrat 24,33 miliarde de lei, in 2020, in crestere cu 4,9% (an/an). Un aport insemnat la acest avans l-a avut dinamica incasarilor din impozitul pe veniturile din pensii (+40,9%), a celor aferente Declaratiei unice (+9,2%), respectiv din impozitul pe dividende (+7,9%). In contextul in care dinamica fondului de salarii din economie a decelerat la 5,7%, intre decembrie 2019 - noiembrie 2020 (an/an), incasarile din impozitul pe salarii au crescut cu 2,4%, in 2020.
Evolutia lunara reflecta o revenire semnificativa in decembrie, de 15% an/an. Contributiile de asigurari au totalizat 112,25 miliarde de lei, in 2020, o crestere marginala de 0,7% (an/an). Similar impozitului pe salarii, evolutia lunara a contributiilor reflecta o accelerare in decembrie (+9,3% an/an), peste dinamica fondului de salarii din economie, de 5,8%.
Evolutia incasarilor din contributii sociale a fost influentata de posibilitatea restructurarii/esalonarii obligatiilor bugetare cu termen de plata pana la 25 decembrie 2020, de modificarea bazei de calcul a CAS si CASS datorata de salariatii cu contract individual de munca cu timp partial si de scutirea de la plata a contributiei asiguratorii in munca (pentru somajul tehnic).
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 15,99 miliarde de lei in 2020, in scadere cu 9,8% (an/an). In structura, incasarile din impozitul pe profit de la agentii economici s-au diminuat cu 5,2% (an/an), iar veniturile din impozitul pe profit de la bancile comerciale au scazut cu 44% (an/an).
Evolutia negativa este explicata, in principal, de contractia activitatii economice, restructurarea/reesalonarea obligatiilor fiscale, precum si de bonificatiile de 5% pentru marii contribuabili, respectiv 10% pentru contribuabilii mici si mijlocii, acordate pentru plata la scadenta a impozitului pe profit (OUG 33/2020, bonificatii acordate in suma de circa 0,9 miliarde de lei).
Alte impozite pe venit, profit si castiguri din capital de la persoane juridice au inregistrat 3,15 miliarde de lei, in 2020, in scadere cu 15,4% (an/an). Dinamica acestor incasari a fost afectata de conjunctura economica nefavorabila, restructurarea/reesalonarea obligatiilor fiscale declarate de contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, precum si de bonificatiile de 10% acordate acestora pentru plata impozitului la scadenta (OUG 33/2020).
Incasarile nete din TVA au inregistrat 60,82 miliarde de lei, in 2020, in scadere cu 7% comparativ cu 2019. Evolutia lunara reflecta o recuperare insemnata in decembrie (+16% an/an).
Evolutia incasarilor din TVA a fost influentata negativ de cresterea rambursarilor de TVA cu 14,5% an/an (+2,72 miliarde de lei) cu scopul de a le asigura companiilor un nivel de lichiditate suplimentar pe perioada crizei, de posibilitatea restructurarii/reesalonarii obligatiilor fiscale, de evolutiile nefavorabile din sectoarele economice incepand cu luna martie (cu precadere industrie, servicii pentru populatie si comertul cu autovehicule).
Veniturile din accize au insumat 30,72 miliarde de lei, in 2020, in scadere cu 2,4% (an/an) fata de 2019, dar, in decembrie, a fost consemnata o accelerare de 3,1% (an/an) a acestora. Dinamica nefavorabila din 2020 este explicata de contractia incasarilor din accizele pentru produse energetice(-12,6%, an/an), in special ca urmare a reducerii consumului de carburanti in conjunctura economica actuala (limitarea consumului anumitor servicii - turism si cresterea incidentei muncii la domiciliu). In schimb, veniturile din accizele pentru produsele din tutun au inregistrat o crestere de 10,9% (an/an), sustinuta si de majorarea nivelului accizei la tigarete.
Veniturile din taxele pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati au inregistrat 3,77 miliarde de lei, in 2020. Desi au consemnat un avans semnificativ fata de incasarile inregistrate in anul precedent, dinamica este explicata in principal de baza foarte redusa aferenta anului 2019, in conditiile in care au fost restituite taxe pentru prima inmatriculare incasate in anii precedenti. De asemenea, avansul se datoreaza si incasarii taxelor de licenta de la ANCOM.
Veniturile nefiscale au inregistrat 24,39 miliarde de lei, in 2020, in scadere cu 9,8% (an/an). Dinamica acestora a fost influentata in principal de veniturile din dividende, care s-au diminuat cu 2 miliarde de lei. Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 33,56 miliarde lei in anul 2020, in crestere cu 32,4% fata de nivelul inregistrat in 2019.
Statul a avut cheltuieli in crestere cu aproape 15%
Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 424,43 miliarde de lei au crescut, in termeni nominali, cu 14,8% fata de anul 2019. Exprimate ca procent din PIB, cheltuielile au inregistrat o crestere cu 5,9%, de la 34,9% din PIB, in 2019, la 40,8% din PIB, in 2020. Majorarea cheltuielilor a fost determinata de masurile luate pentru combaterea epidemiei de COVID-19, respectiv a sumelor necesare finantarii in regim de urgenta a cheltuielilor de gestionare a situatiei epidemiologice cauzate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pe de o parte, precum si a masurilor cu caracter exceptional, in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de masurile adoptate pentru limitarea infectarii in randul populatiei.
Pana la 31 decembrie 2020, s-au platit 4,25 miliarde de lei pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului; 922,13 milioane de lei pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionistii, precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2; 2,69 miliarde de lei reprezentand sume acordate angajatorilor pentru decontarea unei parti a salariului brut al angajatilor mentinuti in munca (41,5%); 96,15 milioane de lei pentru indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant si 121,9 milioane lei pentru indemnizatii acordate pe perioada reducerii temporare a activitatii pentru profesionisti, precum si pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005.
Cheltuielile de personal au insumat 109,98 miliarde de lei, mai mari cu 7,5%, fata de 2019, reflectand majorarile salariale, indemnizatia de hrana, atat cele aplicate incepand cu 1 ianuarie 2019, acordate in temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cat si majorarile salariale aplicate cu 1 ianuarie 2020. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 10,6% din PIB, cu 0,9% peste nivelul din 2019.
Din totalul cheltuielilor de personal, platile reprezentand stimulentul de risc acordat pentru COVID-19 au fost de 323,47 milioane de lei. Au fost achitate si diferentele salariale prevazute de Legea nr. 85/2016, restante din anul 2019 si sume aferente anului 2020 - pentru universitatile de stat, precum si transele aferente hotararilor judecatoresti avand ca obiect drepturi de natura salariala in domeniul educatiei si justitiei, in valoare aproximativa de 0,95 miliarde lei.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost de 57,05 miliarde de lei, in crestere cu 6,9% fata de 2019. In cadrul bugetului general consolidat, majorarile fata de medie se inregistreaza la nivelul administratiei locale, inclusiv spitale din subordinea acestora, majorari determinate in special de plati suplimentare pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi si alte produse necesare diagnosticarii si tratarii pacientilor infectati cu SARS-CoV-2.
O crestere se reflecta si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, de 3,7% fata de 2019, determinata de deconturile mai mari pentru plata medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum rezultat si pentru decontarea serviciilor medicale in ambulatoriu.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 138,55 miliarde de lei in crestere cu 20,8%, influentate, in principal, de majorarea punctului de pensie de la 1 septembrie 2019, precum si de majorarea punctului de pensie de la 1 septembrie 2020 cu 177 lei, respectiv de la 1.265 lei la 1.442 lei. De asemenea, se reflecta si majorarea de la 1 septembrie a nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari garantata de la 704 lei la 800 lei, precum si majorarile privind alocatiile de stat pentru copii incepand cu 1 mai 2019, 1 ianuarie 2020 si cea de la 1 august 2020, care reprezinta o crestere a alocatiei cu aproximativ 20% fata de cea platita in luna iulie 2020.
Totodata, din aprilie 2020, s-au realizat plati determinate de masurile care au fost luate cu caracter exceptional in domeniul social si economic, pentru diminuarea efectelor negative generate de pandemia de COVID - 19, cum ar fi plata pentru indemnizatii acordate pe perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in valoare de 4,25 miliarde de lei, si pentru indemnizatii acordate pentru alti profesionistii, pentru persoanele care au incheiate conventii individuale de munca care intrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2, in valoare de 922,13 milioane de lei, precum si sume acordate angajatorilor pentru decontarea unei parti a salariului brut al angajatilor mentinuti in munca (41,5%), in valoare de 2,69 miliarde de lei.
S-au continuat decontarile indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate pentru concedii medicale in scopul diminuarii stocului de plati restante aferente acestora, astfel ca pana la sfarsitul lunii decembrie platile au fost de 3,6 miliarde de lei, in crestere cu 31,1% comparativ cu anul anterior.
Cheltuielile cu subventiile au fost de 8,14 miliarde de lei, cea mai mare parte fiind alocate sectoarelor agricol si transporturi, respectiv subventii pentru sprijinirea producatorilor agricoli, subventii pentru transportul calatorilor si pentru diferente de pret si tarif.
Alte cheltuieli au fost de 8,36 miliarde de lei, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, alte despagubiri civile, precum si indemnizatii acordate parintilor pentru supravegherea copiilor pe perioada inchiderii temporare a unitatilor de invatamant (96,15 milioane de lei). De asemenea, s-au platit schemele de ajutor de stat acordate producatorilor agricoli care au fost afectati de seceta in valoare de 929,98 milioane de lei.
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 35,1 miliarde de lei, cu 25,9% mai mari fata de 2019. Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 53,2 miliarde de lei, cea mai mare suma investita in economie in ultimii 10 ani, in crestere cu 9,5 miliarde de lei fata de 2019.
In cadrul bugetului general consolidat, majorarile apar la bugetul de stat si la bugetele locale, atat din fonduri nationale, cat si aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile. Astfel, administratia locala a investit cu 64,6% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut in proiecte finantate din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2021.
De asemenea, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au platit 561,2 milioane de lei pentru achizitionarea de produse - stocuri de urgenta medicala, inclusiv scannere termice pentru combaterea raspandirii infectiei cu SARS-COV-2.