Catalin Marinescu, presedintele ANCOM: Contractele de telefonie care se reinnoiesc automat distorsioneaza concurenta de pe piata telecom

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Catalin Marinescu, presedintele ANCOM: Contractele de telefonie care se reinnoiesc automat distorsioneaza concurenta de pe piata telecom Catalin Marinescu, presedintele ANCOM: Contractele de telefonie care se reinnoiesc automat distorsioneaza concurenta de pe piata telecom
de Manager.ro la 04 Mar. 2011 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
catalin marinescuancomabonamente telefonie mobilaofcommarea britanielegeautoritatii nationale de administrare si reglementare in comunicatiioperatori telecomcontractebani

Contractele care se reinoiesc automat la o anumita perioada ar putea fi interzise de Ofcom, arbitrul pietei telecom din Marea Britanie. In Romania autoritatile nu au, momentan, in plan o astfel de masura. Presedintele Autoritatii Nationale de Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), Catalin Marinescu (foto), spune, intr-un interviu acordat Manager.ro, ca acest tip de contracte, desi le aduc si unele beneficii clientilor, au un efect efect de distorsionare a concurentei pe piata, prin reducerea presiunii de scadere a tarifelor si de imbunatatire a calitatii serviciilor de catre operatori.

Ofcom isi motiveaza intentia, anuntata joi, prin faptul ca ca sistemul actual face dificila trecerea clientilor catre servicii mai competitive. Mai mult, renuntarea la abonamente nu se poate face fara ca utilizatorii sa plateasca anumite sume. 
 
ANCOM nu are deocamdata intentia de a interzice aceste contracte cu reinnoire automata, a declarat intr-un interviu acordat Manager.ro presedintele institutiei, Catalin Marinescu. Insa pe viitor nu este exclusa o masura similara, dupa ce institutia va analiza informatiile de care dispune: plangeri din partea utilizatorilor finali, puncte de vedere ale furnizorilor.
 
Ce spune legea
 
In prezent, prelungirea automata a contractelor nu este interzisa de legislatia din domeniul comunicatiilor electronice din Romania. Noul cadru de reglementare european in acest domeniu, respectiv Directiva 2009/136/EC a Parlamentului European si a Consiliului, stabileste o durata contractuala maxima de 24 luni pentru contractele incheiate intre utilizatorii finali si furnizorii de comunicatii electronice destinate publicului, cu acordarea posibilitatii utilizatorilor finali de a incheia un contract si pentru o perioada contractuala maxima de 12 luni, potrivit informatiilor pe care ni le-a furnizat ANCOM.
 
Cum functioneaza contractele cu reinnoire automata in Romania 
 
Potrivit lui Marinescu, contractele care se reinnoiesc automat sunt acelea care, la finalul perioadei minime initiale pentru care au fost incheiate (in general 24 de luni), se prelungesc automat pentru o noua perioada minima succesiva, cu exceptia cazului in care abonatul informeaza furnizorul de servicii despre intentia sa de incetare a raporturilor contractuale. "Daca aceasta intentie se manifesta in interiorul duratei minime pentru care contractul a fost incheiat, abonatul are obligatia contractuala de a achita furnizorului o despagubire pentru rezilierea anticipata a contractului. Riscul presupus de aceste contracte este acela de a lega utilizatorii finali in perioade minime succesive, ingreunand exercitarea de catre acestia a posibilitatii de a-si schimba furnizorul fara a se afla in situatia de a achita despagubirile prevazute in contract", explica Catalin Marinescu.
 
Aceste contracte fac mai mult rau decat bine
 
Presedintele ANCOM spune ca reinnoirea automata a contractelor poate avea doua efecte. Unul este benefic, pentru acei utilizatori finali care nu doresc sa isi schimbe furnizorul de servicii si, prin urmare, apreciaza confortul dat de faptul ca nu este nevoie sa faca demersuri de fiecare data, la expirarea duratei pentru care contractul a fost incheiat, in vederea reinnoirii acestuia. Pentru altii utilizatori insa cresc costurile daca doresc sa isi porteze numarul in reteaua altui furnizor. "Avem de a face si cu un efect efect de distorsionare a concurentei pe piata, prin  reducerea presiunii de reducere a tarifelor si de imbunatatire a calitatii serviciilor de catre operatori", explica Marinescu.
 
ANCOM ar putea lua o masura similara cu cea a Ofcom
 
"Avand in vedere aceste aspecte, precum si faptul ca Directiva mentionata anterior, la articolul 30, prevede ca, fara a aduce atingere niciunei perioade minime contractuale, statele-membre trebuie sa se asigure ca procedurile si conditiile privind incetarea contractului nu actioneaza ca un mijloc disuasiv in ceea ce priveste schimbarea furnizorului de servicii, precizam ca, odata ce cadrul european va fi transpus in legislatia romaneasca, ANCOM va analiza informatiile de care dispune (plangeri din partea utilizatorilor finali, puncte de vedere ale furnizorilor), cu privire la eventualele probleme ridicate in practica de aspectele prezentate mai sus si, in functie de rezultatele acestei analize, va avea o pozitie referitoare la oportunitatea unei masuri similare cu cea pe care intentioneaza sa o impuna Ofcom" a afirmat, pentru Manager.ro, Catalin Marinescu. 
 
Ce drepturi au clientii si ce obligatii au operatorii telecom
 
Potrivit legilor in vigoare, in cazul in care contractul pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului este prelungit automat, iar denuntarea unilaterala ulterioara presupune plata de catre abonat a unor penalitati, furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligatia de a tipari pe factura emisa abonatului sau de a transmite odata cu aceasta un mesaj de informare cu privire la data la care expira contractul, data-limita pentru transmiterea notificarii de catre abonat in vederea incetarii efectelor contractului, precum si data de prelungire automata a contractului in caz contrar. 
 
"Toate aceste informatii trebuie transmise de catre furnizori utilizatorilor cu cel putin 15 zile inainte de data-limita stabilita in contract pentru transmiterea notificarii de catre abonat in vederea incetarii efectelor contractului, dar nu cu mai mult de 45 de zile inainte de aceasta data", mai spune seful ANCOM.
 
Furnizorii de servicii de telefonie mobila au, de asemenea, obligatia de a transmite un SMS fiecarui abonat pentru a-l informa cu privire la acest aspect. 
 
In concluzie, din perspectiva legislatiei din domeniul comunicatiilor electronice, in cazul in care operatorii nu impun plata unor penalitati  la  denuntarea unilaterala a contractului, dupa ce acesta a fost prelungit, operatorii nu au obligatia de a-i informa pe utilizatori de prelungirea contractului, iar abonatii pot renunta oricand la contract dupa prelungirea acestuia, fara penalitati.
 
Pe de alta parte, Ordonanta Guvernului nr.21/1992 privind protectia consumatorilor stipuleaza ca la incheierea contractelor, utilizatorii sa fie notificati cu 30 de zile inainte de data la care contractul se prelungeste in mod automat pentru o perioada de timp determinata sau nedeterminata, in vederea formularii in scris de catre consumator a unei optiuni de prelungire a valabilitatii acestuia. Aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr.21/1992 este de competenta ANPC.
 

Ultimele NOUTATI

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine
Life Style

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine

today23 Apr. 2024
Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti

today23 Apr. 2024
Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari
Companii

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari

today23 Apr. 2024
Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?

today23 Apr. 2024
3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor
Economie

3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor

today23 Apr. 2024
Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri
Economie

Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri

today23 Apr. 2024
4 trucuri de care sa tii cont in 2024 la renovarea bucatariei
Life Style

4 trucuri de care sa tii cont in 2024 la renovarea bucatariei

today23 Apr. 2024
Romanii n-au incredere nici in banci, nici in doctori, nici in bursa, dar investesc in scheme financiare
Analize

Romanii n-au incredere nici in banci, nici in doctori, nici in bursa, dar investesc in scheme financiare "minune"

today22 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari
Companii

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari

today23 Apr. 2024
Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?

today23 Apr. 2024
3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor
Economie

3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor

today23 Apr. 2024
Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri
Economie

Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri

today23 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x