Ce preferinte au romanii in materie de cumparaturi online
cumparaturi onlinemagazine online
Conform unei analize realizate de GPeC si iSense Solutions, in medie, cumparatorii viziteaza magazinele online de 3-4 ori pe saptamana si 77% dintre aceastia fac cumparaturi de cel putin doua ori intr-un an de la acelasi magazin.
Cand aleg un magazin online, romanii sunt atenti la pretul serviciilor sau al produselor si aleg sa cumpere online pentru a economisi timp.
Cei care nu cumpara viziteaza magazinele online de aproximativ 5 ori pe an. Totusi, 64% dintre acestia nu intentioneaza sa cumpere online in urmatoarele 3 luni, principalele motive fiind teama ca produsele vandute online nu corespund realitatii (69%), imposibilitatea testarii produselor achizitionate (53%) sau potentialul fraudarii (51%).
eMAG ocupa prima pozitie in topul site-urilor de pe care romanii cumpara cel mai des, fiind preferat de 58% dintre cumparatorii online. Clasamentul continua cu site-ul de anunturi OLX si retailerul online elefant.ro, cu 12%. Aceiasi jucatori ocupa primele 3 pozitii si in topul platformelor online de pe care romanii au facut cumparaturi in ultimele 12 luni, eMAG (73%), OLX (31%) si elefant.ro (26%).
Clasamentul continua cu Okazii.ro (18%) si H&M (17%). eMAG (55%), elefant.ro (16%) si OLX.ro (14%) sunt tot primele 3 site-uri de pe care romanii au cumparat in ultimele 12 luni de cel putin doua ori. In clasament urmeaza H&M (8%) si Fashion Days (7%).
Cu o medie de 3 ori pe an, 90% dintre respondenti prefera sa achizitioneze din mediul online produse electronice si electrocasnice. Clasamentul continua cu achizitia de computere, accesorii software si hardware (82%), imbracaminte si incaltaminte (80%), cosmetice si produse farmaceutice (77%), sejururi si servicii de turism (70%), servicii in domeniul telecomunicatiilor (69%), carti, reviste si DVD-uri (67%) sau produse alimentare si catering (55%).
Intr-un an, cele mai mari sume alocate de romani pentru cumparaturile online sunt in turism (1.313 lei), pentru achizitia de electronice si electrocasnice (1.076 lei), accesorii auto (818 lei), calculatoare, produse software si hardware (793 lei) sau mobila si decoratiuni interioare (715 lei).
72% dintre respondenti aleg un magazin online pentru a economisi timp. 51% dintre romani prefera shopping-ul online pentru varietatea mare de produse gasite si posibilitatea de a compara usor ofertele propuse. Pentru 48%dintre cumparatorii online, preturile mai accesibile sunt principalul factor de selectie al unui magazin online, in timp ce 43% spun ca si-au gasit produsul dorit doar pe internet. 41% dintre apeleaza la ofertele magazinelor online din comoditate, in timp ce 6% considera cumparaturile online ca fiind cele mai populare.
Atunci cand aleg sa achizitioneze un produs de pe un anumit site, principalele criterii de evaluare sunt: pretul produsului, increderea pe care o ofera magazinului online, timpul de livrare, calitatea informatiilor de pe site si usurinta procesului de cumparare.
Plata in numerar la primirea coletului este pentru 78% dintre respondenti metoda preferata. 50% dintre cei chestionati mentioneaza ca platesc si online folosind cardul, urmata de plata in numerar la sediul magazinului, 17%. Pentru transferul bancar sau folosirea serviciilor de bani virtuali opteaza 9%.
In ce priveste plata online, lipsa increderii in magazine este principalul motiv pentru care romanii nu folosesc cardurile bancare. Frauda se claseaza pe locul secund, in timp ce timpul lung de recuperare a banilor in cazul unui retur este alt motiv suficient de puternic pentru a nu realiza plati online cu cardul.
In ce priveste fidelizarea clientilor, 13% dintre respondenti nu au cumparat, in ultimul an, de la acelasi magazin online pentru ca nu au gasit produsul sau serviciul cautat (54%), au gasit oferte mai bune in alta parte (27%) sau nu au fost multumiti de serviciile magazinului (3%). De asemenea, 72% ar avea mai multa incredere in a face cumparaturi online, daca ar exista o asociatie care sa reprezinte interesele consumatorilor.
Cand opteaza pentru achiziitiile online, romanii sunt atenti si la conditiile de garantie si servisare (84%), politica de retur a magazinului (80%), informatii despre procesul de cumparare si modalitatea de plata (76%).
Cercetarea a fost realizata in aprilie 2017 pe un esantion reprezentativ urban format din 1.012 respondenti selectati din panelul online researchromania.ro, persoane cu varsta peste 18 ani, utilizatori de internet. Initiatorii proiectului sunt GPeC, cel mai mare eveniment de eCommerce din Europa de Sud-Est, si compania de cercetare iSense Solutions - The Modern Consumer Company.