Demnitarii si functionarii statului isi pot completa declaratiile de avere in sistem online pe platforma e-DAI a ANI
completare declaratii averedeclaratii avere onlineplatfroma ani
Din acest an, se simplifica procedurile de completare si depunere a declaratiilor de avere si de interese. Agentia Nationala de Integritate a lansat noua platforma online e-DAI, prin intermediul careia, sutele de mii de functionari publici, demnitari si alte categorii prevazute de lege isi vor completa si depune declaratiile de avere si declaratiile de interese, in format digital.
Unul dintre avantajele trecerii la sistemul de declarare electronica este ca declarantii pot completa declaratiile in orice moment sau loc convenabil pentru acestia, de acasa sau de la locul de munca. Acestia pot salva, actualiza sau modifica versiunile inainte de depunere.
De asemenea, nu este necesara trimiterea prin posta, depunerea sau alta gestionare fizica, iar deponentii pot utiliza declaratiile anterioare ca punct de plecare pentru cea noua, evitandu-se, astfel, reintroducerea acelorasi informatii pentru fiecare perioada de raportare.
Potrivit ANI, chiar si pe termen scurt, noul sistem electronic de declarare va contribui la economisirea de resurse financiare si la limitarea interactiunilor umane, aspecte care devin mai mult decat salutare in situatii sensibile, precum pandemia de Covid-19.
Noul mecanism digitalizeaza intreg procesul de completare, semnare, transmitere si publicare a declaratiilor, pastrand, totodata, fluxul obisnuit si interactiunile dintre Deponent (D), Persoana responsabila (PR) din institutia publica si Agentia Nationala de Integritate (ANI).
Potrivit legii, entitatile in cadrul carora exista persoane care au obligatia de a depune declaratii de avere si de interese, au desemnate persoane responsabile care asigura implementarea prevederilor legale privind aceste declaratii.
In prima faza, aceste persoane se vor inrola in platforma e-DAI, obtinand un cont specific in cadrul caruia isi vor putea indeplini obligatiile stabilite de lege. Tot persoanei responsabile ii revine sarcina de a adauga deponentii in platforma.
La randul sau, deponentul va primi pe adresa sa de e-mail un nume de utilizator si o parola, in baza carora isi va putea accesa propriul cont.
In aceasta sectiune, deponentul isi va putea completa si genera declaratiile utilizand un formular inteligent cu campuri standardizate pentru introducerea datelor, fapt care reduce semnificativ timpul necesar destinat completarii.
La finalizarea procesului, declaratiile vor fi semnate electronic cu ajutorul semnaturii electronice calificate. Daca deponentul nu beneficiaza inca de o semnatura electronica calificata, acesta isi va completa formularele tot in platforma e-DAI, va imprima si semna olograf declaratiile, urmand ca acestea sa fie incarcate in platforma, respectand toti pasii procedurali.
Odata semnate, declaratiile vor ajunge in contul persoanei responsabile care va verifica declaratiile sub aspectul existentei eventualelor deficiente. Ulterior, declaratiile vor ajunge pe cale electronica in arhiva Agentiei Nationale de Integritate si publicate pe Portal.
Doar pana la finalul anului 2021, ANI va mai accepta atat declaratii semnate electronic prin intermediul noii platforme e-DAI cat si cele completate si depuse in format clasic, semnate olograf.
Incepand cu 1 ianuarie 2022, toate persoanele prevazute de lege vor avea obligatia de a transmite declaratiile doar semnate electronic prin intermediul platformei e-DAI.
Potrivit legii, pana la data de 31 decembrie 2021, toate autoritatile publice, institutiile publice sau unitatile din care fac parte persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) pct. 1-38 din Legea nr. 176/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a asigura deponentilor certificate calificate pentru semnatura electronica.