E normal sa ne punem intrebari in astfel de situatii, smartphone-urile au devenit extensia noastra, sunt din ce in ce mai ieftine si exista numeroase
promotii la telefoane mobile, insa uneori avem senzatia ca ne fac mai mult rau decat bine. Totusi, telefonul nu ne spioneaza cu adevarat conversatiile, adevarul ar putea fi chiar mai infiorator, un fost angajat Google sustine ca Google si Facebook au, in esenta, un avatar digital care te reprezinta si iti reproduce comportamentul cu ajutorul metodelor de invatare automata. Aceasta teorie sustine ca, la un moment dat, sosia ta digitala devine atat de asemanatoare cu tine, incat incepe sa prezica ceea ce vrei. Nu cred ca este cazul sa credem 100% ca aceste abilitati telepatice sunt reale, dar, cu siguranta, exista ceva adevar in asta. Inteligenta artificiala atinge noi culmi in fiecare an.
Activarea accidentala a asistentului vocal
Aceasta este o teorie mult mai plauzibila si reala pentru a justifica intelepciunea motoarelor de cautare. Activarea aleatorie a asistentilor vocali este foarte posibilia cu siguranta ti s-a intamplat ca telefonul tau sa creada ca ai spus „Alexa”, „Ok Google”, „Hei Siri”, cand chiar nu ai spus. Daca ai observat nici macar nu este necesar sa pronunti corect aceste cuvinte. Alte combinatii de cuvinte similare sunt gata sa produca acelasi efect si sa activeze asistentul. Din acel moment, telefonul incepe sa asculte totul si incepe sa va ofere sugestii aferente.
Deci, pentru a prelua comanda de pornire, dispozitivul foloseste un buffer mic (cateva secunde de memorie audio), un procesor dedicat (si relativ slab) si un algoritm de recunoastere a vorbirii care vizeaza un anumit cuvant. Toate acestea functioneaza continuu, dar consuma putina energie si niciun pic de trafic internet. Dispozitivul se trezeste complet doar atunci cand detecteaza cuvantul cheie si transfera informatiile inregistrate pentru recunoasterea acestuia.
Domeniile utilizatorului
Sa presupunem ca ai vorbit cu prietenul tau despre deodorante sau despre necesitatea de a cumpara unul, insa dupa aceea nu ai inceput sa cauti unul. Daca vezi o reclama la deodorant dupa acea conversatie, ar putea fi o explicatie plauzibila. Unii sustin ca in astfel de cazuri serviciul de Internet deja banuieste ca aceste doua conturi sunt cumva legate intre ele daca frecventeaza acelasi loc, folosesc aceeasi retea Wi-Fi si chiar daca se logheaza pe rand pe acelasi dispozitiv. Motoarele de cautare pot clasifica acesti utilizatori drept „domenii”, dupa care ambilor li se afiseaza unele produse, deoarece probabil decid ce sa cumpere impreuna. Este imposibil de spus cu siguranta ca acest lucru se intampla, dar astfel de actiuni ale serviciilor de internet ar parea logice.
O reclama norocoasa
Cu siguranta cu totii primim reclame care nu se potrivesc cu interesele noastre, mai ales ca acum aproape orice companie isi face reclama in online. Multi oameni folosesc motoarele de cautare, asa ca este posibil ca intr-o zi dintr-un val de reclame aleatorii sa le atraga atentia un ad despre saune, asta dupa ce au vorbit cu un prieten despre beneficiile unei saune. Asa ia nastere ideea ca telefonul ne spioneaza, este posibil ca de cele mai multe ori sa omitem reclamele care nu au nicio legatura cu noi.
Concluzia este ca nu ar trebui sa ne speriem chiar atat de repede, important este sa privim intodeauna partea buna a lucrurilor, in cazul acesta a tehnologiei si sa nu facem exces in ceea ce priveste utilizarea ei. Insa pentru a te asigura ca nu exista motiv sa te ingrijiorezi poti face un mic experiment si poti vorbi cu cateva persoane despre un lucuru pe care nu l-ai cumpara nici intr-un milion de ani, dupa care poti urmari daca iti apar reclame legate de acest subiect.
Sursa foto: Noelle Otto, cottonbro studio, Tyler Lastovich,