Managementul firmelor
managementfirmemanager
Managementul firmelor
Practica arata ca firmele, daca nu se dezvolta ca marime si complexitate, dispar din afaceri. In consecinta, managementul lor trebuie sa se adapteze, devenind din ce in ce mai specializat. Evident, in masura in care marimea firmei si numarul de produse oferite cresc, si complexitatea muncii managerilor creste. El se pot specializa:
-
pe verticala, prin desemnarea sarcinilor de supraveghere a subordonatilor unei alte persoane,
sau
-
pe orizontala, prin desemnarea unor anumite sarcini, cum ar fi productia sau marketingul, unei alte persoane.
Odata cu aceasta specializare, in cadrul firmelor se dezvolta si nivelurile de
management:
- managerii de prima linie (first line
management) - coordoneaza activitatea altor persoane. Managerii de prima linie raporteaza unui superior si au lucratori care le raporteaza lor. Este necesar ca ei sa fie capabili sa lucreze cu oameni, de vreme ce ei trebuie sa lucreze nu numai cu propriii lor subordonati, ci si cu alti manageri de acelasi nivel ale caror sarcini sunt in legatura cu ale lor.
- managerii de mijloc (middle
management) - planifica, organizeaza, conduc si controleaza activitatea altor manageri; totusi, ca si managerii din prima linie, ei sunt supervizati de un superior. Managerul de mijloc coordoneaza activitatea unui departament.
- managerii superiori (top
management) - sunt raspunzatori pentru performanta intregii firme, prin intermediul managerilor de mijloc. Managerul superior raporteaza direct actionarilor/ asociatilor firmei.
Indeplinirea sarcinilor in cadrul firmei necesita, in mod necesar, indeplinirea mai multor activitati interdependente (exemplu: marketing,
vanzari, productie, aprovizionare si contabilitate).
Cand ii este desemnata oricare din aceste sarcini specifice, managerul devine un manager functional. Functia se refera la acele activitati (de exemplu
vanzari) pe care managerul le supravegheaza efectiv ca rezultat al specializarii orizontale a sistemului de
management.
Viata financiara a firmelor de pretutindeni a devenit extrem de complicata in aceasta perioada in care resursele financiare sunt limitate. Cu ajutorul consilierului tau personal
Management financiar poti naviga cu succes prin apele agitate ale lumii financiare.
Nivelul managementului influenteaza alegerea celor mai importante dintre cele patru functii ale managementului indeplinite de catre toti managerii:
- planificare;
- organizare;
- conducere;
- control.
Managerii superiori vor petrece mai mult timp planificand si mai putin timp conducand decat o vor face managerii din prima linie. Cantitatea de timp petrecuta organizand si controland va fi aproximativ aceeasi pentru toate nivelurile de management.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Management