Doar 18% dintre romani cumpara lactate de la producatori locali. 33% consuma zilnic sau aproape zilnic lapte
consum lapte romaniaconsum lactate romaniamarci lactate romania
Comportamentele de consum s-au schimbat foarte mult in contextul pandemiei, iar oamenii au devenit mai atenti la sanatatea lor, inclusiv in ceea ce priveste alimentatia. Reveal Marketing Research a derulat un studiu privind consumul produselor lactate in randul romanilor: de la comportament la loialitate si produse preferate.
Conform studiului, in medie, 16% dintre romani consuma zilnic sau aproape zilnic lactate, iar 19% au, in medie, un consum de lactate de 2-3 ori pe saptamana.
Doar 6% dintre respondenti spun ca nu consuma niciodata produse lactate. Produsul evitat in cea mai mare masura de catre respondenti este margarina: 30% dintre ei declara ca nu mananca niciodata acest produs. Persoanele cu varste mai mari de 60 de ani sunt cele care spun in cea mai mare masura ca nu prefera margarina: 49% au selectat aceasta optiune.
Cand vine vorba despre categorii de produse preferate de romani, pe primul loc se afla laptele, consumat zilnic de 33% dintre romani. Alte produse incluse in alimentatia zilnica sunt: iaurtul sau produsele de tip sana/chefir/lapte batut (mentionate de 21%), untul (20%) si branza telemea (18%).
Datele Reveal Marketing Research arata ca, in general, romanii prefera sa cumpere produse lactate din comertul modern (supermarketuri sau hypermarketuri), in detrimentul magazinelor din proximitatea casei.
Intrebati de unde prefera sa cumpere fiecare categorie de produse lactate, in medie, 57% dintre respondenti declara ca prefera varianta supermaketurilor pentru aceste produse, comparativ cu 18% care spun ca se duc la piata pentru a cumpara lactate. Magazinele din apropierea casei sunt preferate, in medie, de 16% dintre romani si doar 9% declara ca nu cumpara deloc.
De asemenea 49% dintre romani spun ca, de obicei, cumpara lapte de la supermarket sau hypermarket, iar 30% il cumpara mai degraba de la piata. Desi lanturile de magazine sunt preferate in cea mai mare masura de romani, 25% prefera sa cumpere smantana, de exemplu, direct de la un producator local.
Cat de loiali sunt romanii brandurilor de lactate?
Intrebati cat de loiali sunt cand vine vorba despre alegerea produselor lactate in general, 36% dintre romani au spus ca obisnuiesc sa cumpere mereu acelasi brand, indiferent de promotiile de la raft. 46% alterneaza aceleasi branduri, in functie de promotiile gasite in magazin.
Numai 12% isi fac aprovizionarea cu produse lactate, in functie de promotiile de la raft si nu cumpara mereu aceleasi brand. Doar 6% dintre respondenti spun ca se uita la alte criterii cand cumpara lactate si nu achizitioneaza aceeasi marca. Alegerea lor este influentata de reclame, ambalaje atractive sau de ingredientele produsului respectiv din categoria lactatelor.
Intrebati care sunt pachetele de lactate cele mai atractive, 53% dintre romani prefera pachetele de cantitate, de tipul primesti 20% in plus pentru acelasi pret. Pe locul al doilea, se afla pachetele cu acelasi produs (de exemplu, 3+1 gratis, 1+1 gratis) care au fost mentionate, in medie, de 37% dintre respondenti.
Mai putin atractive sunt pachetele complementare (de exemplu, lapte + cereale), doar 10% dintre romani au selectat acest raspuns.
Studiul si-a propus sa observe si schimbarile aduse de pandemie in ceea ce priveste criteriile de alegere a produselor lactate. Concluzia este ca, pentru 60% dintre respondenti, noul context nu a adus schimbari in comportamentele de achizitie. In continuare cumpara aceleasi produse lactate ca inainte de pandemie.
Restul de 40% declara ca au avut loc niste schimbari - 36% spun ca, pe langa produsele pe care le cumparau si inainte, adauga in cos si produse pe care le considera mai sanatoase, iar 4% declara ca, acum, cumpara alte produse decat inainte, produse considerate a fi mai sanatoase.
Metoda folosita pentru realizarea sondajului a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview). Au fost derulate 1.011 interviuri online cu respondenti cu varsta peste 18 ani, online users, pe un esantion reprezentativ la nivel national urban si rural, in perioada 19-25 ianuarie 2021. Eroarea de esantionare este +/- 3%, iar nivelul de incredere de 95%.
Foto: pexels.com