Cand bunurile nu trec granitele, soldatii o vor face!

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cand bunurile nu trec granitele, soldatii o vor face! Cand bunurile nu trec granitele, soldatii o vor face!
de Manager.ro la 04 Mar. 2014
Urmareste-ne pe Google News
protectionismsuaimport gazerusiagazpromconflict ucrainaue

"Cand bunurile nu trec granitele, soldatii o vor face", este un principiu atribuit mai mult sau mai putin legitim economistului francez Frederic Bastiat. Actuala criza din Ucraina este in principal rezultatul ignorarii de catre politicienii si tehnocratii care guverneaza lumea moderna a acestui principiu.

Dependenta Europei occidentale de gazul rusesc are doua principale explicatii: politicile energetice colectiviste ale UE si protectionismul economic al SUA.

Prima explicatie tine de politicile energetice, nationale si comunitare, inepte, promovate de Bruxelles si de principalele cancelarii europene. In ambitia sa nemasurata de a deveni liderul global al luptei impotriva incalzirii globale (mai nou impotriva schimbarilor climatice, dupa ce in ultimele decenii "incalzirea globala" nu mai e atat de incontestabila), UE a pariat toate resursele ei pe energia regenerabila, aruncand la gunoi energia nucleara sau potentialul exploatarii gazelor neconventionale.


SUA - campioane mondiale la retorica, repetente la practica

Cea de-a doua explicatie este extrem de incomoda pentru SUA, aparatorul si promotorul globalizarii si liberalizarii. Statele Unite sunt unul dintre cele mai protectioniste state in ceea ce priveste productia sa energetica. Daca Rusia a impus un monopol la export, Gazprom fiind singura companie exportatoare de gaze (mai nou a liberalizat exportul, insa numai in ceea ce priveste gazul natural lichefiat, nu si cel prin conducte, care este in continuare monopolul Gazprom), SUA are in continuare restrictii draconice impuse exportului de produse petroliere. Care ar fi fost raportul de forte in Europa daca exportul de produse energetice din SUA ar fi fost liberalizat nu poate sti nimeni, insa in mod sigur Gazprom nu ar mai fi fost responsabil pentru alimentarea cu o treime din gazul consumat in UE.


Protectionismul afecteaza si producatorii americani

Restrictiile la export au afectat nu numai consumatorii europeni, ci si companiile americane. Pretul intern al gazului in SUA (cu exceptia ultimei ierni extrem de dure) a scazut la un nivel sun costul de productie, cel putin in cazul gazelor de sist.

Insa nu consideratiile economice sunt cele care ii impresioneaza pe politicienii si tehnocratii americani, ci cele politico-militare.

Interventia Rusiei in Crimeea se pare ca va fi elementul hotarator in relaxarea restrictiilor la exportul de gaze din SUA, sustine Bloomberg.


Liberalizarea exportului din SUA ar diminua dependenta de Rusia

O eventuala liberalizare a exportului de produse energetice din SUA ar slabi capacitatea Rusiei de a folosi energia ca o arma.

"Acesta este element geopolitic care ar fi putut fi utilizat daca nu ar fi existat restrictiile protectioniste impuse de guvernul federal", a declarat Christopher Guith, vicepresedinte pentru politici publice al Institutului pentru Energia Secolului 21, de pe langa Camera de Comert americana.

Chiar daca Rusia nu a amenintat sa intrerupa aprovizionarea cu gaze a UE, iar analistii considera ca ar fi o prostie sa renunte la veniturile rezultate din aceste vanzari, producatorii americani vad criza ca un alt motiv pentru accelerarea procesului de relaxare a acordarii permiselor pentru exportul de gaz natural lichefiat (GNL).

 

Birocratia distruge economia: 6 cereri de export aprobate in 4 ani!

Companiile americane au nevoie de permisiunea Departamentului de Energie al SUA pentru a exporta gaze naturale lichefiate in tarile care nu dispun de un acord de liber schimb cu SUA, cum ar fi cele din Uniunea Europeana. Orice facilitate de export mai trebuie sa primeasca si un acord de mediu si de siguranta de la Comisia Federala de Reglementare in domeniul Energiei.

Pe masa Departamentului de Energie al SUA se afla cel putin 24 de cereri de aprobare a exportului de GNL, printre care cele ale Cheniere Energy Inc (GNL) si Kinder Morgan Inc (KMI), iar in ultimii 4 ani a aprobat numai 6 astfel de cereri!

“Gazul natural american poate ameliora vulnerabilitatea Europei la constrangerile venite pe partea de oferta. Credem si speram ca volumele abundente de gaz natural din USA vor putea trece granitele catre prietenii nostri din Europa, pentru a le reduce vulnerabiliattea", sustine Dan Whitten, purtator de cuvant al Natural Gas Alliance, a Washington-based industry group, said in an e-mail.


Protectionismul american lasa Europa la mila lui Putin

Administratia Obama negociaza de mai mult timp un acord de liber schimb cu UE, insa negocierile se afla la un nivel incipient, iar Bloomberg nu se asteapta ca ele sa se incheie pana la finalul lui 2015. SUA nu are acorduri de liber schimb nici cu Ucraina si nici cu Rusia.

"Procesul de aprobare a exportului de GNL este de natura sa-i lase inutil pe aliatii nostri la mila lui Vladimir Putin. Acum este momentul sa trimitem un semnal aliatii nostri la nivel global, asigurandu-i ca GNL-ul american va deveni o alternativa disponibila si viabila pentru nevoile lor energetice", a declarat republicanul Fred Upton, presedinte al Comisiei de Energie si Comert al Camerei Reprezentantilor.


Birocratia distruge economia: Un singur terminal din 6 a primit acordul de mediu!!!

Chiar daca Departamentul de Energie ar aproba cele 24 cereri de export de gaze aflate pe masa sa, combustibilul nu va ajunge prea curand pe piata. Terminalele propuse pentru export, care ar urma sa coste miliarde de dolari, trebuie sa treaca, de asemenea, de analiza de mediu si de siguranta a Comisiei Federale de Reglementare in domeniul Energiei.

Comisia a aprobat doar unul dintre cele sase proiectele de export a GNL care au primit aprobare din partea Departamentul de Energie din 2010: terminalul Sabine Pass al celor de la Cheniere, din Louisiana, care insa nu va fi operational cel putin pana la sfarsitul anului 2015.


Importuri japoneze

Cele 28 de state ale Uniunii Europene au importat cumulat, din Rusia, produse energetice in valoare de 121,77 miliarde de euro in primele noua luni din 2013, usor sub nivelul din perioada similara a anului trecut (122,63 miliarde euro), energia, in special gazele naturale, reprezentand aproape 80% din totalul importurilor Europei din Rusia, .

In conditiile in care exporturile de produse energetice ale UE in Rusia s-au ridicat la doar 891 milioane euro in intervalul mentionat din 2013, deficitul comercial pe energie al statelor europene in raport cu Moscova s-a ridicat la 120,88 miliarde euro

Gazprom furnizeaza o treime din gazul necesar UE, iar Rosneft vine aproximativ o treime din productia de 4,2 milioane de barili/zi catre UE.

In cazul in care livrarile de gaze rusesti catre Ucraina ar fi perturbate, cumparatorii europeni ar fi obligati sa concureze cu clientii din Asia pe piata spot de GNL.

Japonia, care a importat cantitati record de GNL dupa dezastrul nuclear de la Fukushima, a platit in decembrie o medie de 16,49 dolari pe un milion de unitati termice britanice (mmBtu) pentru GNL-ul transportat din Qatar, cel mai mare exportator mondial de combustibil, iar Marea Britanie a platit 10,48 dolari per mmBTU in aceeasi perioada.

Ultimele NOUTATI

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Companii

Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%

today04 Iul. 2025
Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?
Economie

Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?

today04 Iul. 2025
Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x